Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av mkaut, tirsdag 06. september 2016, klokken 19:39

« forrige - neste »

mkaut

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. juli 2016, klokken 23:04
Eller enda mindre om en kikker litt videre ;)
Da ble det 16A-versjonen fra dere - kunne nok få 32A for nesten samme pris fra ev-institute (jeg bor i Trondheim, så jeg ville spare frakt), men tenkte at det blir dumt å kjøpe tykkere og tyngre kabel som jeg ikke har behov for.
Nå håper jeg bare at min neste e-bil ikke kommer til å bruke 32A Type 1, det ville nok være litt surt..
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

elektrolux

Så bra. Takk for den.

Ser nå at 16A kablene går i større og større antall. Kan være at pris forskjellen som ble økt litt etter at vi reduserte prisene har gitt utslag, men også at flere tenker som deg og sparer på kopperet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arha

Sitat fra: mkaut på lørdag 16. juli 2016, klokken 18:18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. juli 2016, klokken 23:04
Eller enda mindre om en kikker litt videre ;)
Da ble det 16A-versjonen fra dere - kunne nok få 32A for nesten samme pris fra ev-institute (jeg bor i Trondheim, så jeg ville spare frakt), men tenkte at det blir dumt å kjøpe tykkere og tyngre kabel som jeg ikke har behov for.
Nå håper jeg bare at min neste e-bil ikke kommer til å bruke 32A Type 1, det ville nok være litt surt..
Er i Tyskland med Leafen nå. Skulle lade på en 32a stolpe i går, men fikk da melding i displayet at kabelen var for tynn.  Hadde heldigvis kjøpt meg en 32a kabel i tilleg før turen, og med denne gikk alt som det skulle.  Dette var første gang jeg har opplevd problemet selv, men det er tydelig at enkelte stolper nekter å lade med 16a kabel.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ingeniøren

Sitat fra: Arha på lørdag 16. juli 2016, klokken 19:58
Sitat fra: mkaut på lørdag 16. juli 2016, klokken 18:18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. juli 2016, klokken 23:04
Eller enda mindre om en kikker litt videre ;)
Da ble det 16A-versjonen fra dere - kunne nok få 32A for nesten samme pris fra ev-institute (jeg bor i Trondheim, så jeg ville spare frakt), men tenkte at det blir dumt å kjøpe tykkere og tyngre kabel som jeg ikke har behov for.
Nå håper jeg bare at min neste e-bil ikke kommer til å bruke 32A Type 1, det ville nok være litt surt..
Er i Tyskland med Leafen nå. Skulle lade på en 32a stolpe i går, men fikk da melding i displayet at kabelen var for tynn.  Hadde heldigvis kjøpt meg en 32a kabel i tilleg før turen, og med denne gikk alt som det skulle.  Dette var første gang jeg har opplevd problemet selv, men det er tydelig at enkelte stolper nekter å lade med 16a kabel.

OK, kan bilen trekke 32A da ? Spør da min I3 kan trekke 32A og jeg har derav en tykk 32A kabel. På jobb har vi kun 16A bokser og kunne tenke meg en tynnere 16A kabel som var lettere a handtere, men er ikke sikker på om boksen eller bilen akseptere en slik....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Det er bare enkelte ladepunkt som nekter lading dersom kabel er kodet for en lavere strøm enn ladepunktet.

Har du 1 eller 3 fas, 32A kabel da, Ingeniøren?

Dersom den er 3 fas skjønner jeg at den der tung og klumpete.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 17. juli 2016, klokken 10:03
Det er bare enkelte ladepunkt som nekter lading dersom kabel er kodet for en lavere strøm enn ladepunktet.

Har du 1 eller 3 fas, 32A kabel da, Ingeniøren?

Dersom den er 3 fas skjønner jeg at den der tung og klumpete.

Er nok bare en solid 32A 1 fas da den ble levert med bilen og den har ikke støtte for 3 fase lading, slik 2017 modellen får. På jobb velger jeg som regel planet med schuko kontakter da jeg foretrekker kladden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#21
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. juli 2016, klokken 09:56
På jobb har vi kun 16A bokser og kunne tenke meg en tynnere 16A kabel som var lettere a handtere, men er ikke sikker på om boksen eller bilen akseptere en slik....
16A bokser aksepterer 16A kabel og det samme gjør bilen.
Flertallet av offentlige 32A bokser vil også akseptere 16A kabler.

De fleste 32A bokser med stikkontakt for privat bruk tviler jeg på gjør det. Hva som monterers er nok litt tilfeldig, spesielt for ladeplasser som finansieres av private.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mkaut

Sitat fra: Arha på lørdag 16. juli 2016, klokken 19:58
Er i Tyskland med Leafen nå. Skulle lade på en 32a stolpe i går, men fikk da melding i displayet at kabelen var for tynn.  Hadde heldigvis kjøpt meg en 32a kabel i tilleg før turen, og med denne gikk alt som det skulle.  Dette var første gang jeg har opplevd problemet selv, men det er tydelig at enkelte stolper nekter å lade med 16a kabel.
Hm .. jeg trodde at dette var et midlertidig problem som har blitt løst  ???
Kan det fortsatt skje også i Norge, eller har de klart å fikse dette iallefall her til lands?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Elmo

Sitat fra: mkaut på søndag 17. juli 2016, klokken 10:55
Kan det fortsatt skje også i Norge, eller har de klart å fikse dette iallefall her til lands?

Du skal nok ikke se bort fra at det kan skje her fremdeles. Noen mener det ikke er en feil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på søndag 17. juli 2016, klokken 15:32
Du skal nok ikke se bort fra at det kan skje her fremdeles. Noen mener det ikke er en feil.
Det er nok det en kaller en utvidet tolkning av tekst i normen som er omtrent slik:
"EVSE må koble fra strømforsyningen når kapasiteten som er kodet i kablen overskrides."
Tolkes slik at det ikke er feil om en kobler helt fra.  ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johnny

Det som definitivt er feil, er å kalle en 20A kabel for 16A. Jeg koblet Teslaen til et 32A punkt nå med en slik kabel, og den lader med 20A. Jeg tror ikke at den stolpen har egne baner for 32A og 20A, så den stolpen er nok av den mindre krevende typen.
TMS og eGolf.

sylwester

Sitat fra: Griffel på søndag 17. juli 2016, klokken 17:32
Sitat fra: Elmo på søndag 17. juli 2016, klokken 15:32
Du skal nok ikke se bort fra at det kan skje her fremdeles. Noen mener det ikke er en feil.
Det er nok det en kaller en utvidet tolkning av tekst i normen som er omtrent slik:
"EVSE må koble fra strømforsyningen når kapasiteten som er kodet i kablen overskrides."
Tolkes slik at det ikke er feil om en kobler helt fra.  ::)

Det er jo tullete. Det er 3 elementer involvert EVSE, kabel og bil. EVSE burde bruke min(EVSE, kabel) i sin kommunikasjon med bilen for maksimal sikkerhet og bilen bruker min(EVSE, kabel, bil) når den trekker. Det er jo det eneste fornuftige. EVSE burde bryte hvis bilen trekker med enn min(EVSE, kabel).
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Ja den gjør det også. Kablen er kodet i begge ender, så både EVSE og lader kjenner kablens ledningsevne. Men er boksen sikret 40A og kablen har 20A kapasitet er et slik krav inkludert for ekstra sikkerhet. Dessuten som du vet selger elektrolux og andre overganger fra type2 til schuko, og uten en slik funksjon ville denne da bli sikret 32A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mkaut

Sitat fra: Elmo på søndag 17. juli 2016, klokken 15:32
Sitat fra: mkaut på søndag 17. juli 2016, klokken 10:55
Kan det fortsatt skje også i Norge, eller har de klart å fikse dette iallefall her til lands?

Du skal nok ikke se bort fra at det kan skje her fremdeles. Noen mener det ikke er en feil.
Gjelder det også de 'store' (Fortum, Grønn kontakt), eller er dette et problem bare for små lokale installasjoner?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

AmocoCadiz

Er en del ladebokser rundt om (ofte kjøpesenter som Tøcksfors) som ikke starter uten 32A kabel.

Det er spesielt når du er ute på tur og virkelig trenger ladingen som du merker om du har "riktig" kabel i bilen.
Å måtte bestille og vente på tauing fordi du har "feil" kabel blir fort et ergelig irritasjonsmoment som den lille ekstra vekten av kabelen kjappt oppveier...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA