Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Øivind, tirsdag 06. september 2016, klokken 17:40

« forrige - neste »

Øivind

Hei, har lest både her og andre steder om ladepunkt/ladestasjon til bruk hjemme. Men fortsatt ikke sikker på hva som fungerer godt til en pris som ikke koster flere skjorter.

Skal bygge garasje og trenger ladepunkter til Leaf og e-NV200.
Har kommet til at 16A kan være greit, men elektriker (Norgeseliten) kommer med forslag om denne; Saltoboks S16 C2 m/20A RCBO, "tilbud" på 19900,- ferdig montert. http://www.norgeseliten.no/

I og med at jeg skal ha to punkter synes jeg dette "tilbudet" høres rimelig drøyt ut.
Koster det virkelig såpass å få 16A med raskere og tryggere lading?
2014 Leaf
2015 e-NV200
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser

Elbilgrossisten

Det trenger absolutt ikke å koste så mye. Du kan fint kjøpe ladestasjoner fra en annen forhandler og få en elektriker til å montere det opp. Anbefaler at du undersøker med flere elektrikere, ettersom prisen kan variere stort mellom de ulike firmaene.
Elbilgrossisten AS
www.Elbilgrossisten.no

Espen Hugaas Andersen

#2
"Tilbudet" er diskutert litt her: http://byggebolig.no/til-salgs/vi-er-ekspert-pa-lading-av-el-bil/10

Jeg tror ikke jeg ville gått for dette tilbudet. Hvis jeg skulle ha to ladestasjoner ville jeg heller sett på en dobbel ladestasjon med lastdeling. F.eks: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/tademlader

En slik pluss to Type 2 -> Type 1 kabler og installasjon med en stk 32A kurs burde komme på under 40k. Det er flere fordeler i forhold til tilbudet:

- Man får lastdeling, slik at om kun en bil er koblet til, og har 6,6 kW lader, så kan man lade med 6,6 kW.
- Man har løse kabler som kan tas med om man ønsker for å benyttes på offentlige ladepunkter. Trenger man de ikke lengre bør de også være relativt enkle å selge.
- Type 2 er fremtiden, skal man bytte bil eller selge huset så er garasjen klar for hva som helst.

Jeg vet ikke akkurat hva dette ville koste, så jeg ville f.eks lagt ut en forespørsel på mittanbud, der man spesifiserer akkurat de tingene man vil ha, og så kan man få anbud fra noen elektrikere. Blir det i overkant dyrt ville jeg kasnkje heller valgt å sette opp 16A industrikontakter. Men skal dette gjøres riktig så er jeg ikke så sikker på om det blir noe billigere. (Da blir det to kurser, to stk klasse B vern, to stk ladekabler med kladd og CEE plugg. I stedet for en kurs uten B-vern, ladestasjon og to stk billigere Type 2 kabler.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

2 stk. Tesla veggboks USA type, ville nok være nær optimalt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. juli 2016, klokken 16:57
2 stk. Tesla veggboks USA type, ville nok være nær optimalt.
Tesla har egen pluggtype i USA. Altså funker ikke det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Det var synd, da er det nok ikke mange rimlige alternativer for lastdeling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Halo kan lastfordele. Koster like under 7000 kr hos oss.

Kan også brukes på en fase for sekvensiell lading der Halo tar ene bilen, og Schuko stikket tar den andre bilen via egen kladd. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øivind

2014 Leaf
2015 e-NV200
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser

Ingeniøren

#8
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: Øivind på torsdag 07. juli 2016, klokken 00:10
Kommer nok til å ende på type 2 og løse kabler, har allerede kabel til e-NV200'n.

"Type2 bokser" er på billigsalg for tiden. F.eks får du en 16A fra oss for kun 4590.- akkurat nå!

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. juli 2016, klokken 09:44

"Type2 bokser" er på billigsalg for tiden. F.eks får du en 16A fra oss for kun 4590.- akkurat nå!

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner
Men da er det vel ikke lenger på samme kurs med lastdeling?

Dersom det ikke er lange kabelstrekk og problemer i sikringsskapet er nok to kurser og lavkost ladestasjon, vesentlig billigere enn de ladestasjoner med to uttak beregnet på offentlige ladeplasser.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

#12
Sitat fra: nofuelno på mandag 01. august 2016, klokken 03:02
Ta en dobbel Salto da vel: http://www.nofuel.no/Produkt/dobbel-salto-74kw#product
Jeg synes nofuel burde ha nevnt at denne, etter det jeg forstår, har "DC-RC-vern" innebygget ("B delen" av B vernet), slik at en slipper B-jordfeilbrytere i sikringskapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øivind

2014 Leaf
2015 e-NV200
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA