Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidden på elbiler

Startet av Mr.Zero, tirsdag 06. september 2016, klokken 10:43

« forrige - neste »

Mr.Zero

Da var det gjort! Den hvite svane er solgt etter snart fire år og 64.000km. Bilen har vært så bra at det var vondt å selge den, men utvidet jobbområde tilsa lengre rekkevidde, og særlig da på vinterstid. Seff kan man hurtiglade, men fristelsen ble for stor - og en ny langmilutgave av i3 er i bestilling. Grom den, men den vil aldri klare å fylle trillingens enkelhet, manøvreringsevne, kvalitet(!), sjarme osv. For ikke å snakke om eiekostnad. Så til de av dere som vurderer en - go for it!  :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

@Mr.Zero var jo dumt,håper du fremdeles snubler innom den delen her av forumet og da :)
spennende og høre om I3 og,ser jo ut som en veldig bra bil...men trilling nahhh rimlig langt unna ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Sitat fra: svingen på tirsdag 05. juli 2016, klokken 20:09
@Mr.Zero var jo dumt,håper du fremdeles snubler innom den delen her av forumet og da :)
spennende og høre om I3 og,ser jo ut som en veldig bra bil...men trilling nahhh rimlig langt unna ;)

Å ja da, jeg blir her..! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elekTrond

Heilt framifrå stileg doning du hadde der. Har du noen byggetråd eller "min bil" tråd med flere bilder? Prøvde å søke litt samme kvelden, men eneste jeg fant var den Monster ZeroenFINN...

Har alltid likt C-Zero best av trillingene når det kommer til designdetaljer. De andre har ikke sorte speil og vinduskarmer. Det ligger en rød-hvit '11 miev på finn nå. Den har speil og lister. Vet ikke om dette var standard på de tidlige utgavene?
'13 Mjau

Olemann


Gjorde det samme for 2 år siden, etter glade år og mange km. i min trilling (iOn).   Byttet som deg til i3.   Savner mest den sterkt vanedannende smale parkeringsvennligheten.   
Det du aldri vil savne er de plagsomt elendige kjøreegenskapene, særlig i sving, bilen er jo rene hengekøya - der vil i3 være en ny verden.   i3 er også bakhjulsdrevet så svingradius er også svært god på den. 
Jeg solgte også dunjakka og la pels-lua på loftet, det er også et par bonuser med skiftet :)

Mr.Zero

Nå senket jeg min Zero etter kort tid, og det gjorde "underverker" med kjøreegenskapene. Stivt og stumpete, men krengningen ble så godt som borte!
Etter fire vintre i trilling er min kropp herdet. Dog skal webasto-dunjakka frem dersom vinter-OL havner på Røros en gang i fremtiden... ;D
Nå er jeg elbil-løs og det er helt grusomt! Har fått låne en gammel dieselpurke - og det er bare så ufattelig fælt å kjøre rundt i denne støyende, forurensende, tungkjørte, manuellgira tsjekkoslovakiske dritern!  :o
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Sitat fra: elekTrond på søndag 10. juli 2016, klokken 22:02
Heilt framifrå stileg doning du hadde der. Har du noen byggetråd eller "min bil" tråd med flere bilder? Prøvde å søke litt samme kvelden, men eneste jeg fant var den Monster ZeroenFINN...

Har alltid likt C-Zero best av trillingene når det kommer til designdetaljer. De andre har ikke sorte speil og vinduskarmer. Det ligger en rød-hvit '11 miev på finn nå. Den har speil og lister. Vet ikke om dette var standard på de tidlige utgavene?
Har ingen tråd å vise til... Ikke gjort all verden, da. Litt solid senk, lakkert understell, plastidippa originalfelger og noen årsverk med bilpleie.. 8)

Monster-zero'n er kul - og for en latterlig lav pris han har lagt den ut til... :o
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

65lars

Vel, jeg kjenner ikke Mr.Zero, men spurte ham via dette forumet om et par ting da jeg ( i måneder) så etter bil, og han motiverte meg til å kjøpe en Zero i 2016 (2015 demo modell).

Og jeg er Kjempe Fornøyd!  Takk, min fjerne venn/bekjente - og skal se hva du mener om din I3 - det ser også ut som en flott bil!

I dag ladet jeg på jobb, i regn, men brukte litt plastfolie og litt tape, til å beskytte kontakter og ladekladd, og alt gikk helt fint!
Trilling, bestilt KIA

pwb

hvorfor bruker man plastfolie og teip? Har nå ladet i regn og snø og alt mulig, men kontakten er jo lagd for å tåle det så hvorfor plast og teip? Har kjørt 63000 på 2 år og 3mnd med kun saktelading (med unntak av 2-3 hurtigladinger helt til å begynne med for å se hvordan det var) så det har jo blitt noen ladinger.

Mr.Zero

Sitat fra: 65lars på fredag 12. august 2016, klokken 17:21
Vel, jeg kjenner ikke Mr.Zero, men spurte ham via dette forumet om et par ting da jeg ( i måneder) så etter bil, og han motiverte meg til å kjøpe en Zero i 2016 (2015 demo modell).

Og jeg er Kjempe Fornøyd!  Takk, min fjerne venn/bekjente - og skal se hva du mener om din I3 - det ser også ut som en flott bil!

I dag ladet jeg på jobb, i regn, men brukte litt plastfolie og litt tape, til å beskytte kontakter og ladekladd, og alt gikk helt fint!

Hyggelig å lese at du er fornøyd, 65lars! Trillingen er genial - og det vil jeg alltid mene! i3 blir jo en ganske så mere påkostet bil - med masse utstyr jeg glatt kunne klart meg uten. Dog er det jo slik at det å kjøpe en BMW i ribba versjon ikke er spes lurt med tanke på fremtidig salg. Nå går jeg bare rundt og venter på nykomlingen. I mellomtiden pines jeg bak rattet i en lånt Octavia diesel. Rett og slett grusomt!  >:(
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

65lars

Sitat fra: pwb på fredag 12. august 2016, klokken 18:37
hvorfor bruker man plastfolie og teip? Har nå ladet i regn og snø og alt mulig, men kontakten er jo lagd for å tåle det så hvorfor plast og teip? Har kjørt 63000 på 2 år og 3mnd med kun saktelading (med unntak av 2-3 hurtigladinger helt til å begynne med for å se hvordan det var) så det har jo blitt noen ladinger.

Hei pwb - jeg er vel kanskje litt over-forsiktig. Mener jeg leste i manualen at man ikke skal lade ute når det regner, mht. mulig vannskade i kontakten, og ladekladden henger jo også løst i lufta.  Og det regnet kraftig.  Ergo har jeg lagt ei lita bit med plastfolie over ladepunktet på bilen, og det sitter vel egentlig av seg selv.  Og legger en liten plastpose rundt kladden, slike at det ikke kommer noe vann inn der fra toppen, spesielt.  Men som sagt, jeg overdriver vel kanskje litt, her.... ;D
Trilling, bestilt KIA

elekTrond

Mr.Zero: Har du noen formening om hvorvidt senk hjelper på luftmotstand og strømforbruk?

Kan du utdype dette konseptet ' "underverker" med kjøreegenskapene' for oss? Jeg teller på knappene om det egentlig er verdt det. Har slått av antimoro-knappen et par ganger på øde grusveger uten at noe annet enn hårene reiste seg. Foruten disse skjellsettende opplevelsene har også den siste tids bilder av girhus-havari lagt en smule demper på juleføre med min barnlige lyst.

Jeg trer også en rosa(!) plastpose over ladepistolen når det regner eller er fare for regn. Ladekladden legger jeg i bagasjen med bakluka på gløtt, oppå bakhjulet eller under en Gilde-bakk etc., litt avhengig av hvor jeg er i verden.
'13 Mjau

Mr.Zero

Sitat fra: elekTrond på mandag 15. august 2016, klokken 11:15
Mr.Zero: Har du noen formening om hvorvidt senk hjelper på luftmotstand og strømforbruk?

Kan du utdype dette konseptet ' "underverker" med kjøreegenskapene' for oss? Jeg teller på knappene om det egentlig er verdt det. Har slått av antimoro-knappen et par ganger på øde grusveger uten at noe annet enn hårene reiste seg. Foruten disse skjellsettende opplevelsene har også den siste tids bilder av girhus-havari lagt en smule demper på juleføre med min barnlige lyst.

Jeg trer også en rosa(!) plastpose over ladepistolen når det regner eller er fare for regn. Ladekladden legger jeg i bagasjen med bakluka på gløtt, oppå bakhjulet eller under en Gilde-bakk etc., litt avhengig av hvor jeg er i verden.

Kan ikke si jeg merket noe forskjell på rekkevidde / strømforbruk etter senking. Fjærene fra H&R senker ca 45mm noe man må ha i bakhode ved kjøring over skarpe fartshumper eller ferdsel på dårlig vei. Batteriet er bilens laveste punkt (bortsett fra sorte plastvinger nederst på frontfanger).

Kjøreegenskapene....de er vel forholdsvis "enkle" for trillingenes del. Ved å få tyngdepunktet lengre ned i kombinasjon med stivere fjærer, begrenses krengningen samt at stabiliteten øker. Dette er positivt! Ulempen er en bil som er meget stiv og stumpete. Kjører man primært på gode veier er jo ikke dette noe problem. Verre er det om man bor 8 km inn i skogen med grus under hjulene, eller kjører på dårlige asfaltveier med en rekke hull (norsk standard?). Uansett - er man forsiktig og styrer unna de verste ujevnheter, er det null stress å ferdes på veien. Dessuten kan man jo "satse litt" i svingene uten å få en følelse av å velte. Faktisk blir det ganske artig å kjøre litt friskt - dog bør asfalten være tørr skal fordekkene få grep.. ::)
OG.... Bilen ser jo så mye bedre ut når den får litt bakkekontakt..! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Må bare legge til at et tillegg/alternativ til senk kan være litt bredere felger og dekk. Før var det omtrent umulig å kjøpe bredere felger til trilling pga fysiske krav til framfelg (plass i hjulbuen), men nå er det flere felgdesign som leveres i 5Jx15 ET32 som passer foran samt en bredere felg til å ha bak. F.eks. MAK Zenith som finnes i nevnte størrelse samt 6,5Jx15 ET35. Med dekk i 165/60R15 + 195/50R15 (evt 185/55R15) blir trillingen ei stødig kjerre, selv uten senk. I disse dekkdimensjonene finnes også dekk med endel lavere rullemotstand enn man finner i original dimensjon.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

65lars

Interessant lesing - jeg har foreløpig ingen planer om å senke, men kanskje få noen bedre dekk.
Kjører jo stort sett bare lokalt.  Stort sett.

Men det er jo litt av en opplevelse da, og kjøre forbi en trailer i 125 km/t på E-6,
møte Vinden, og finne seg selv på to hjul, i noen sekunder, før man trekker rattet i riktig retning, og lander på alle fire! 
::)
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA