Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer og kjøpe ny E-up

Startet av Trekkoppbil, mandag 05. september 2016, klokken 22:04

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Nå har EU krav om å kutte 30% av co2-forbruket sitt innen 2030, og EU vil slå fast hvor mye av disse kutta Norge må ta:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatrusselen/eu-fastsetter-norske-klimakutt/a/23729191/

Kan det få betydning for hvor fort vi må innføre el-biler her i landet?
Enkelte partier mener el-biler vil dominere nybilsalget i 2025, og da er det vel ikke så mye mer å hente i personbiltrafikken. Spørsmålet kan være hvor langt man er kommet med elektrifiseringen av tungtransport i 2030.

Historisk sett har politiske målsettinger styrt elbilavgiftene:
-Klimaforlikets virkemiddel med momsfritak på de 50 000 første nullutslippsbilene.
-Regjeringens politikk om å videreføre elbilfordeler ut 2017.
-Når det gjelder perioden 2018-2020, så kan det vurderes etterhvert hvordan klimaforliket ligger ann til å nå utslippsmåla for 2020, og det kan komme tiltak deretter, som kan påvirke elbil-politikken for 2018-2020. Jeg har forstått det som at klimaforliket i 2012 hadde som intensjon å møtes igjen for å vurdere tiltak fra 2018, og det kan bli det spennende i første omgang.

Klimaforliket har som mål å kutte co2-utslipp i år 2020 med 20% av beregna utslipp.
I forliket i 2012:
«Dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000. Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler, slik som fritak fra bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering, må sees i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt.»

Amoss

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 05. juli 2016, klokken 00:48
Kan det tvinge fram politikk for tyngre kjøretøy?

Ja, det regner jeg med. Men kanskje det først og fremst vil gå på sjøtransport som Bellona-Fredrik jo var inne på i artikkelen du linket til?

Landstrøm, elferger, naturgass for båter med lengre avstander?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Zero-talent

Kanskje det endelig tas grep i jernbaneutbyggingen, for å få gods fra vei til bane?

Ellers rart at f.eks Bastø Fosen ikke har fått noen pålegg om å utrede el. De får nye ferger til nyttår, og selv om utslippene kuttes ift til de gamle, så kjører de fortsatt på diesel.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA