Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av Hansi, mandag 05. september 2016, klokken 21:49

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: kammiz på fredag 23. september 2016, klokken 11:41
tror neppe de tar det hoppet. Det er nok bare GM som er innstilt på å slåss med Tesla om markedsandeler. Det er fortsatt stor interesse for 200 og noe tusen kroners elbiler med 20-30 mil. :)
Dette kan nok stemme, spesiellt i land utenom Norge i et internasjonalt markedsperspektiv, hvor 20+ mils elbilene så vidt kan konkurere prismessig i andre land mot fossilbilsprisene, men 60kWh bilen  sannsynligvis blir for dyre for folk flest.

TM

Sitat fra: kammiz på fredag 23. september 2016, klokken 11:41
tror neppe de tar det hoppet. Det er nok bare GM som er innstilt på å slåss med Tesla om markedsandeler. Det er fortsatt stor interesse for 200 og noe tusen kroners elbiler med 20-30 mil. :)
I følge GM selv er det ikke Tesla de regner som hovedkonkurrenter til Bolt.

Key competitors: Nissan Leaf, BMW i3, Ford Focus Electric, Kia Soul EV, VW eGolf Mercedes-Benz B-Class Electric.

Og prisen i Norge vil jeg også tro settes i forhold til disse bilene.Rundt 270 som er nevnt av noen forhandlere er nok derfor ikke urealistisk  :)

http://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2016/Jan/naias/chevy/0111-bolt-du.html

zbk

Høres for billig ut til å kunne håpes på, men kanskje man kan drømme  ::)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

Snakket med en forhandler som mente at det bare skulle være toppmodellen som kom til Norge. Det er ikke utenkelig, da dette gjør at de kan få bedre pris på den utstyrsvarianten nesten alle vil velge. Da vil innstegspris få en litt annen betydning. Kanskje vi likevel kan ha et håp om å se 2-tallet...299.900 ;) og pris med metallic og vinterhjul rundt 315 ?. Noen som vet når vi får fasiten ?

Stigzy

Hos min Opel forhandler på Åkra så sa de at den 5. oktober da skulle en av deres menn på kurs eller hva det var for å få vite mer spesifikk info angående norsk release. Gleder meg! Har for øvrig signert kontrakt :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Amoss

Sitat fra: Sverre Grevskott på torsdag 22. september 2016, klokken 17:34
10% skatt på biler ikke produsert i tyskland. Denne blir vel produsert i usa?

Toll er ordet du leter etter. Og tollen er inn til EU dersom bilen ikke er "produsert" i EU. Dette er grunnen til at Tesla har satt opp en fabrikk i Nederland (men hva de egentlig gjør på den fabrikken er jeg noe usikker på - skrur i batteriet?).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TM

Er det ikke toll også inn i Norge på biler produsert i USA ? Hvor stor er denne ?

TB

Sitat fra: TM på lørdag 24. september 2016, klokken 19:36
Er det ikke toll også inn i Norge på biler produsert i USA ? Hvor stor er denne ?
Import av bil blir ikkje omtalt som toll, men det er avgifter som blir lagt på.
(Definisjon av https://no.wikipedia.org/wiki/Toll )

Import av bilar til Norge blir avgjort av fleire parameter som alder, motor, utslepp, vekt osv. Kjenner ikkje til nokon forskjell på land bilen blir importert frå?

- Vrakpantavgift er for tida 2400 kr gjeld og elektriske kjøyretøy.
- Eingongsavgift har fleire deler, som vekt, motoreffekt, CO2, NOx - elektriske kjøyretøy har fritak.
- 25% MVA på innkjøpspris + eingongsavgift - elektriske kjøyretøy har fritak.

Det er klimagassavgift for aircondition/klimaanlegg beregnet etter klimagassens vekt - 547 + mva pr kg.
For å få skilt på bilen må bilen bli godkjent, samt årsavgift bli betalt. Her er nok litt kostnader.

Totalt sett mange ting å passe på ved import.

Her er linker:
https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/importere/regn-ut-hva-det-koster/kalkulator-import/
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Privat+import
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TM

Jeg importerte mange biler for noen år siden, og jeg husker at det var et spørsmål på tolldeklarings-skjemaet om opprinnelsesland. Siden bilene var fra Tyskland var det ikke noe toll. Men det kan godt hende at biler uansett er unntatt fra tollbestemmelser, og kun blir tillagt registreringsavgift og vrakpant.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Amoss på lørdag 24. september 2016, klokken 19:04
Sitat fra: Sverre Grevskott på torsdag 22. september 2016, klokken 17:34
10% skatt på biler ikke produsert i tyskland. Denne blir vel produsert i usa?

Toll er ordet du leter etter. Og tollen er inn til EU dersom bilen ikke er "produsert" i EU. Dette er grunnen til at Tesla har satt opp en fabrikk i Nederland (men hva de egentlig gjør på den fabrikken er jeg noe usikker på - skrur i batteriet?).

Det jeg har hørt de gjør i Nederland (fra en som kjenner en som jobber der) er å montere bilene. Det jeg og hørte var at de først bygger og tester dem i USA for deretter å demontere dem og pakke dem i containere, og sende til Nederland. Hvor mye og hva de demonterer fikk jeg ikke vite...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

sjokomelk

Sitat fra: TM på lørdag 24. september 2016, klokken 19:36
Er det ikke toll også inn i Norge på biler produsert i USA ? Hvor stor er denne ?
Det er 25% moms/toll på biler importert fra alle land. Men elektriske biler har en momssats på 0%.
I tillegg kommer engangsavgift, og den er på elektriske biler 0 kroner pluss vrakpant.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Stikkkontakt

Sitat fra: Stigzy på lørdag 24. september 2016, klokken 15:00
Hos min Opel forhandler på Åkra så sa de at den 5. oktober da skulle en av deres menn på kurs eller hva det var for å få vite mer spesifikk info angående norsk release. Gleder meg! Har for øvrig signert kontrakt :)

Jeg leste et sted at prisen i Tyskland IKKE ville komme i forbindelse med offisiell visning i Paris. Det kan kanskje bety at også vi må vente enda litt til.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Stigzy

Kanskje ikke prisen men i vertfall mer info og bilder! Holder for meg :) Hvis vi får vite prisen, så er det bare pluss :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

knut.aulie

Det er akkurat publisert at prisen på nye 40 kWh Zoe blir 229 tusen. [emoji1360][emoji4]
Det legger et bra press på Opel i forhold til pris på Ampera-e


Sent from my iPhone using Tapatalk

kammiz

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. september 2016, klokken 10:46
Det er akkurat publisert at prisen på nye 40 kWh Zoe blir 229 tusen. [emoji1360][emoji4]
Det legger et bra press på Opel i forhold til pris på Ampera-e


Sent from my iPhone using Tapatalk

det er vel FRA 229.. skal du ha sammenlignbart utstyr så vil nok prisene nærme seg. dyreste zoe er vel idag 50-60 over rimeligste? og rimeligste ampera-e har nok like mye utstyr som dyreste zoe tipper jeg.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA