Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading fra vanlig stikk kontakt

Startet av Hansi, mandag 05. september 2016, klokken 21:49

« forrige - neste »

Hansi

Hva tror dere startpris på Ampera-e ferdig registrert på vei i Norge blir?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

knut.aulie

Billigste utgave sier Opel kommer til å ligge godt under 300 så det bør være mulig å få en på veien for ca 300.
Tipper mellom 350-400 for fullt utstyrt med vinterdekk ol

pierre

Snakket med en Opel-selger. De regnet med at den ville starte på ca 270'.

Como

Hva tror dere Opel vil gjøre her...?
Bilen har, hvis den blir levert første halvår 2017, ingen konkurrenter. Det vil trolig ikke være nok biler til det norske markedet. Vil Opel sko seg ved å ha en høy pris det første året/halvåret, og senere skru ned prisen til en mer normal pris når m3 er tilgjengelig?

Hansi

Jeg tror de vil legge seg på så høy pris som mulig så lenge som mulig, til konkurrenter kommer som du skriver. Ikke så høyt at de ikke får solgt unna dog. Hvorfor skulle de velge å ikke gjøre det?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

knut.aulie

Opel vil måtte se ann konkurransen fra oppgraderte modeller som i3 og oppgradert Golf og kanskje ny Leaf. Hvis de priser seg for høyt,  kan nok noen gå for mindre rekkevidde pga pris og da mister de markedsandel. Det er viktig å ta deler av elbilmarkedet tidlig, kanskje mer enn å kunne ta maks markedspris.

Med stadig bedre hurtiglader tilbud så "trenger"  en veldig liten del 60 kWh og den vil bare synke

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. juli 2016, klokken 13:16
Med stadig bedre hurtiglader tilbud så "trenger"  en veldig liten del 60 kWh og den vil bare synke

Nå skal ikke jeg henge meg opp i hvor mange kWh bilene har eller man trenger, det man er ute etter er jo først og fremst rekkevidde.

Uansett hvor mange hurtigladere som dukker opp så "nekter" jeg å måtte stoppe og ta en - eller flere! - hurtigladeøkt(er) under hverdagskjøring i lokalområdet - gitt at jeg starter med full-ladet batteri hjemme. For å være trygg på at jeg klarer meg på disse turene selv på vinteren og med tilstrekkelig buffer i batteriet har jeg kommet frem til at jeg trenger ~200 miles EPA rekkevidde, eller drøyt 30 norske mil (NEDC forholder jeg meg ikke til - til det er den for lite relevant). Bedre utbygget saktelading så jeg kan forvente å finne det selv der jeg har behov for det kunne derimot hjulpet (2 av mine normale reisemål i hverdagen har dette - så var det bare resten igjen ;) ).

På langturer (20 reelle mil++) derimot vil ett bedre utbygget hurtigladenett redusere behovet for enda mer rekkevidde utover dette. Men uansett hvor godt utbygget hurtigladenettverket er eller blir så er det også en grense for hvor ofte noen ikke-entusiaster gidder å stoppe for å lade. Noe særlig oftere enn hver ca. 15/20 mil tror jeg det blir vanskelig å få aksept for. Og skal det fungere på vinterstid med tilstrekkelig buffer i batteriene så er vi igjen oppe i rundt 30 mils EPA rekkevidde.

Så for meg går det en klar grense rundt "200 miles EPA" rekkevidde. Kortrekkeviddebiler med oppgitt rekkevidde lavere enn dette er greit for folk som i hovedsak lite behov for rekkevidde i hverdagen og som sjeldent eller aldri behøver å dra på langtur med bilen. Eller er entusiaster. Mellom-/lang-rekkevidde bilene med oppgitt rekkevidde på ~"200 miles EPA" og høyere egner seg også for folk som har en del mils kjøring også i hverdagen og/eller drar oftere på lengre turer med hurtiglading.

Nå har ikke jeg fått med meg den eksakte EPA rekkevidden disse bilene skal ha utover at det skal være 200+ miles EPA noe som gjør at den akkurat passerer "grensen" (men har sett "hint" om at det blir godt forbi, men det forholder jeg meg til først når det er offisielt oppgitt fra GM). Så nei, er nok ikke bare "en veldig liten del" som vil mene at de trenger denne rekkevidden for en fullverdig bil uansett hvor godt ladenettverket blir, selv om det nok kan kompensere en del for mange.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Tilbake til utgangsspørsmålet:
Tror nok det er lurt å regne med prisen på skrapa bil med null ekstra blir omkring NOK 350K.
Og prisen for topp utstyrt modell omkring 450.

Det er forøvrig spørsmål om ikke de første Ampera-e produsert i USA
for det europeiske markedet i et lavt antall,
blir levert med en standard utstyrspakke midt på treet
som eneste mulighet til å få kjøpt bil i Norge høsten 2017.

Salgsprisen for skrapa bil i USA er oppgitt til $37500 før avgifter og subsidier.
Mange kommentatorer regner med snitt salgspris
med utstyret folk flest vil ha, på nærmere 45000.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

knut.aulie

@timingbeltkiller
Selger på Mobile Kjeller garanterte meg at grunnpris ble under 300. Noe jeg var skeptisk til når jeg snakket med han. De har fått noen tydelige signaler på dette, siden han var så sikker før prisen er satt.

@Amoss
Du blander gåsetegnene og da blir argumentet ditt uredelig. Jeg har "trenger" i gåsetegn ikke "veldig liten gruppe"........
Gjennomsnittlig kjørelengde for privatbil er 12500 km i året for 2015 (kilde SSB) det gir ca 35 km pr dag i snitt.
Jeg kjører 20 tusen km i året (to siste år) og klarer meg egentlig fint med Soulen jeg har, men i likhet med deg kunne jeg tenkt meg 200 miles Epa,  men jeg "trenger" det ikke.[emoji1]

Zattaxu

Det er antatt på flere tyske nettsider at bilen i det tyske markedet vil koste omtrent det samme som eGolf og i3. AutoMotorSport antar til og med at den vil bli betydelig rimeligere enn i3.

Det vil bli (for) store arbitrasjemuligheter hvis Opel skulle finne på å prise denne fra 350 TNOK i Norge (se bare på importen av Soul). I det hele tatt har jeg ingen tro på at startprisen vil ligge over 300 TNOK, men synes 270 TNOK slik knut.aulie omtaler høres ut som en fornuftig antagelse.

Bilen har betydelig lenger rekkevidde enn de andre bilene i sin klasse, men det er jo også ventet flere oppgraderinger for de andre modellene, og stort bagasjerom har bilen heller ikke.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. juli 2016, klokken 18:23
@Amoss
Du blander gåsetegnene og da blir argumentet ditt uredelig. Jeg har "trenger" i gåsetegn ikke "veldig liten gruppe"........

Så, hva i mitt innlegg var uredelig?  Gåsetegnene rundt "veldig liten gruppe" var for å illustrere at dette var dine ord, ikke mine, ikke for å illustrere at du hadde brukt gåsetegnene rundt denne delen av setningen.


Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. juli 2016, klokken 18:23
Gjennomsnittlig kjørelengde for privatbil er 12500 km i året for 2015 (kilde SSB) det gir ca 35 km pr dag i snitt.
Jeg kjører 20 tusen km i året (to siste år) og klarer meg egentlig fint med Soulen jeg har, men i likhet med deg kunne jeg tenkt meg 200 miles Epa,  men jeg "trenger" det ikke.[emoji1]

Joda, alle som har lav kjørelengde kommer trekkende med den statistikken og hevder at de aller fleste derfor klarer seg med lav rekkevidde (selv om de ønsker eller tror de trenger mer). Dette stemmer rett og slett ikke i praksis. Mulig dette stemmer for deg, men de som "faller utenfor" er litt mer enn "en veldig liten gruppe" (det innenfor gåtetegnene er sitat, gåtetegnene er for å avgrense sitatet, og er derfor - i likhet med kursiv skift - ikke en del av sitatet).

Skulle gjerne klart meg med rekkevidden til en Soul, og hadde jeg kunnet forvente lading på bestemmelsesstedene mine kunne jeg gjort det. Men det kan jeg altså ikke.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie



Sitat fra: Amoss på søndag 17. juli 2016, klokken 23:05
Så, hva i mitt innlegg var uredelig?

Uredelig var antagelig litt for sterkt, misvisende er nok mer beskrivende.
Du mister jo hele poenget med at trenger sto i anførselstegn.
Det er ikke mange (min påstand)  som ikke ville klart seg med rekkevidden på dagens elbiler, det er noe helt annet at mange ønsker seg lengre rekkevidde. Poenget er jo å slippe å planlegge, rekkeviddeangst, tidsbruk, kostnader osv

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. juli 2016, klokken 11:30
Du mister jo hele poenget med at trenger sto i anførselstegn.

Det er fordi det ikke har noe i anførselstegn å gjøre. Det er mange som faktisk *trenger* (ingen anførselstegn!) rekkevidden. Joda, er helt klart også mange som "trenger" (anførselstegn - altså ikke ett reellt behov) den. Så anførselstegnene rundt forsterker bare mitt argument - du bruker det for å hinte til at selv de som mener seg på å trenge rekkevidden ikke faktisk gjør det. Så nei, mistet ikke poenget selv om jeg ikke fulgte det opp med å bruke anførselstegnene på samme sted/måte som du gjorde.


Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. juli 2016, klokken 11:30
Det er ikke mange (min påstand)  som ikke ville klart seg med rekkevidden på dagens elbiler, det er noe helt annet at mange ønsker seg lengre rekkevidde. Poenget er jo å slippe å planlegge, rekkeviddeangst, tidsbruk, kostnader osv

Sant nok dersom man forutsetter at det finnes tilgjengelige hurtigladere når/hvor som helst man skulle ha behov for det, og tilgjengelige saktelading tilgjengelig når/hvor som helst man skulle parkere for noen nevneverdig tid. Men slik er det ikke. Og ja, spare tid er jo nettopp for mange en av grunnene til at man har bil overhode. Spare penger er også ett som for mange er ett viktig argument for å kjøpe elbil vs fossilbil - men må man bruke like mye på hurtiglading som man fyller fossiler for så blir det argumentet også dødt. Så med både tidsbesparelsen ved å ha bil redusert/fjernet og pengebesparelsen ved å ha elbil redusert fjernet så blir det litt lite poeng i å kjøre elbil - dersom man ikke er en entusiast som jeg jo var inne på i ett tidligere innlegg.

Så jo, mange *trenger* - og ikke "trenger" - rekkevidden for å kunne erstatte fossilbilen. Spesielt når man tar med at det ikke finnes hverken hurtig- eller sakte-lade muligheter når/hvor som helst en trenger det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trekkoppbil


Nickelilltroll

De kan pröva sätta en pris över 300. Då blir nog mitt val enkelt. Beställer hellre en gott utstyrt E-golf med några mil mindre på batteriet. Säkert och kvalitet till samma pris.

Har snackat med 2 opelsäljare och bägge hade uppfattningen om 250-300.

Hoppas alla förstår att detta grundpris är lågt satt och att de tjänar pengar på det vi lägger till av extrautstyr. Ingen i Opel Norge är så på bärtur att dom tror dom kan ta marknadsandelar, vilket det handlar om, genom att tjäna drössvis på en first-in-line modell :)

Handlar om att få sålt mest möjligt i första omgång.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA