Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PakTrakr - bare for spesiellt interesserte ??? (advarsel)

Startet av cathrine, fredag 22. oktober 2010, klokken 06:28

« forrige - neste »

AntiRegreim

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. oktober 2010, klokken 01:15
Jepp, vi kunne klart oss med bil på størrelse ned mot VW Golf/Nissan Leaf. Men da snakker vi fortsatt om nærmere 1.5 tonn bil og det var ikke denne typen biler jeg fikk inntrykk av at du foreslo som alternativer.
Foreslo stasjonsvogn, men ikke en bestemt størrelse, men tvertom den minste og billigste bilen som dekker kjørebehovet til den enkelte. Og behovet varierer som vi alle vet. Poenget er at særs mange kjører rundt med en bil  flere størrelser over det reelle behovet.

Sitat
Små tosetere med lite bagasjeplass er i prinsipper kun egnet for de som pendler (langt) til jobb med bil. Vi andre trenger noe som innimellom kan frakte 4-5 personer og/eller endel bagasje og trekke en henger på 1-1.5 tonn...

Enig i at 2-setere er typiske commuter-biler. Med stadig voksende andel av befolkningen i verden bosatt i stadig større byer, burde biltypen kunne se framtida lyst i møte.

4 personer frakter også bilene i klassen Polo greitt. Til dels også klassen under Polo. 5 er mer vrient. Faktisk skal du langt opp i bilstørrelse før en voksen person i midtposisjonen i baksetet kjører komfortabelt på litt lengre turer.
Har alltid savnet 2 separate seter bak i stedet for 3-seters sofaen. Og tror ikke jeg er den eneste som har 5 voksne i bilen omtrent like ofte som jeg punkterer. Med andre ord en gang hvert fjerde skuddår.

For de fleste er antakelig hengerbehovet relativt sjeldent og går mer på plass enn på vekt. Så i stedet for en tung varehenger, bør langt flere se på de små smarte og lette innelukkede bagasjehengerne.
En type som desverre aldri slo igjennom, hadde 2 festepunkter foran og ett hjul bak og la seg som en MC i svingene. Den fulgte bilen som en skygge. Og du kunne rygge med den med full gass  i sirkel!

PerBear har rett i at Yaris Verso kunne ha vært rette bilen for særs mange. Til nordmenns ros skal sies at bilen hadde vært i produksjon enda dersom den hadde solgt like godt utenfor som innenfor Norges grenser.






jkirkebo

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 03. oktober 2010, klokken 18:26
Foreslo stasjonsvogn, men ikke en bestemt størrelse, men tvertom den minste og billigste bilen som dekker kjørebehovet til den enkelte.

Hvorfor den billigste ? En dyrere bil (i samme størrelsesklasse) vil normalt ha lengre levetid pga. at den er en større investering som blir tatt bedre vare på, og derfor har lavere miljøpåvirkning. Dessuten er en dyrere bil bygd for å vare lengre. Tilsvarende ser vi på hvitevarer, det er bedre å kjøpe en Miele oppvaskmaskin som varer i 20 år enn ukens bruk-og-kast tilbud av "ukjent" merke til 2999,- på Elkjøp...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AntiRegreim

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. oktober 2010, klokken 22:49
Sitat fra: AntiRegreim på søndag 03. oktober 2010, klokken 18:26
Foreslo stasjonsvogn, men ikke en bestemt størrelse, men tvertom den minste og billigste bilen som dekker kjørebehovet til den enkelte.

Hvorfor den billigste ? En dyrere bil (i samme størrelsesklasse) vil normalt ha lengre levetid pga. at den er en større investering som blir tatt bedre vare på, og derfor har lavere miljøpåvirkning. Dessuten er en dyrere bil bygd for å vare lengre. Tilsvarende ser vi på hvitevarer, det er bedre å kjøpe en Miele oppvaskmaskin som varer i 20 år enn ukens bruk-og-kast tilbud av "ukjent" merke til 2999,- på Elkjøp...
Du har utvilsomt et poeng. Miele og Toyota er kvalitetsprodukter som er verdt sin pris - og vel så det.

Men det er ikke automatisk og alltid samsvar mellom pris og kvalitet. Det viser nesten enhver forbrukerundersøkelse.
Høy pris kan også bety at fabrikanten utnytter snobbefaktoren. VW-konsernet er et typisk eksempel. Til og med timeprisen på verkstedene (også i Norge) er  betydelig høyere for Audi enn for Skoda.
(Manglende) Mercedes-kvalitet i en årrekke ga ikke negative utslag på salget - til tross for  tallrike negative innlegg på bilfora og bunnscore på forbrukerundersøkelser.
(En Mercedes-forhandler i Tyskland ble sparka fordi M fant ut 2 av 5 direktører i hans distrikt hadde annen bil enn M. Det øverste sosiale sjiktet skulle nemlig kjøre Mercedes - og de gjorde nettopp det de fleste stedene!)

Tillater meg også å mene: Fordi A har råd til dyrere bil enn B, vil han ikke automatisk ta bedre vare på  bilen enn det B gjør. Tvertom kan en behagelig høy bankkonto gjøre deg likegyldig til kostnadene med å slurve og med å kjøre villmann. Enhver faktura blir da kun et likegyldig tall på bankkonto-utskriften.

commiesoft

Cathrine has left the building.. men det er sikkert andre som lurer på dette.

'Er det noen som vet noe om kvaliteten på bilen fra 2000 '

Den er utstyrt med ei batteripakke som er 11 år gammel og sikkert dau som ei sild, så jeg hadde aldri kjøpt noe sånnt.

Bortsett fra det, så er konseptet i seg selv dødfødt. Prius er en bensinbil, og som sådan ikke så veldig miljøvennlig.

Resten er 'smoke and mirrors'. For en som er litt teknisk interressert, så er en Prius det ultimate bevis på at skolesystemet vårt ikke duger.  ;D




PerBear

#19
Sitat fra: commiesoft på søndag 28. november 2010, klokken 20:15
...Bortsett fra det, så er konseptet i seg selv dødfødt. Prius er en bensinbil, og som sådan ikke så veldig miljøvennlig.
Resten er 'smoke and mirrors'. For en som er litt teknisk interressert, så er en Prius det ultimate bevis på at skolesystemet vårt ikke duger.  ;D


Tvert imot, for en som er teknisk interessert er Prius fantastisk og har teknologi som i sum går i ring rundt alt annet som kjører. Toyota har ikke vært først, men de har gjennomført det veldig bra og i samme bil:
   
- Batteripakke med 10 års garanti (i California, 8 år i Norge)
- Drivverk med 15 års garanti (i California, 8 år i Norge)
- Feiltolerant drivverk - en kan kjøre bilen selv om elektromotor eller bensinmotor er ute av drift
- Lyddemping vhja. avstemt masse (samme teknikk som brukes i skyskrapere)
- SULEV klassifisering (ekstremt lavt utslipp av bl.a. NOX og partikler)
- Brake by wire med ekstrem høy driftsikkerhet, bl.a. kondensatorbatteri for å håndtere pluselig spenningsbortfall samt hydarulikk som tredje backupsystem(!)
- Automatisk parkeringsassistanse tilgjengelig allerede i 2004
- Girsystem uten klutch eller eller faste gir, mye lettere sammenlignet med f.eks. DSG
- Komplett elbilsystem kraftig nok til å kjøre bilen alene er innebygget i hver eneste Prius

Selvsagt vil underholdende fjøsnisser som Jeremy Clarkson alltid finne noe å utsette på Prius slik han også gjør på Porsche 911.
I Topgear beviste de f.eks. at en BMW M3 bruker har lavere forbruk på en racingbane hvor Prius med sin 75 hesters modifiserte Atkinson syklus motor skulle kjøres full pinne.
Objektivt er Prius altfor tung som bærekraftig transport og bruker 20 ganger mer energi sammenlignet med min Alleweder. Men: Prius veldig mange andre kvaliteter som folk flest vil ha, f.eks. creature comfort. Derfor er den solgt i over en million eksemplarer, til enorm misunnelse blant resten av bilbransjen som har gitt opphav til 'smoke and mirrors' myten du referer til  ;D

For en nord-amerikaner er Prius med sine 50MPG et kvantesprang sammenlignet med omtrent alt annet som finnes i amerikanske byer og highways. Jeg var nettopp i Detroit og der kjørte vi selvsagt GM, en helt ny CTS sport sedan. Men det var en skuffelse, en Prius slår Caddilac på det meste, til og med på plass for folk og bagasje.

(måtte bare få det ut!  :P )

PS: Commiesoft, (og Electrolux) her er en gratis bok som beskriver utvikling av den første Priusmodellen, det er tydelig at det trengs litt folkeopplysning  ;)
http://www.vfaq.net/docs/Prius_that_shook_world.pdf
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens


Et lite spørsmål til "Commiesoft":
Har du forlest deg på det vrøvlet som motorjournalister skriver?

Av typen: "I japan har de nå laget en elbil som går 20 mil, og kan lades fra en vanlig husholdningsstikkontakt på 20 minutter".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: PerBear på fredag 03. desember 2010, klokken 20:22
PS: Commiesoft, (og Electrolux) her er en gratis bok som beskriver utvikling av den første Priusmodellen, det er tydelig at det trengs litt folkeopplysning  ;)
http://www.vfaq.net/docs/Prius_that_shook_world.pdf

Takker for boka. Har lastet den ned for lesning ved en anledning.

Men tror du misforstår min innstilling til Prius. Den har nok redusert CO2 utslippet mer enn noen Elbil til dags dato har, grunnet det enorme antallet som ruller rundt og som erstatter mer forurensende biler på verdens veier.

Likevel vil den i Norge gi brukeren, (som jeg er opptatt av) lite personlig besparelse. Grunnen til det er at bilutgiftene her på berget er anderledes sammensatt i forhold til andre land.

I Norge er rene batteribiler så begunstiget i forhold til alt annet, at alt annet blir uinterresant, unntatt i de sammenhenger der batteribilene enda ikke kan erstatte fossil transport.

Derfor vil det i Norge omtrent alltid være bedre å lage sin egen hybride løsning ved å beholde fossilbrenneren, og ha en Elbil utenom til nesten all transport, i stedet for å bytte inn en gammel fossilbrenner mot en Prius. Dersom en likevel gjør dette, sparer en omtrent ingenting, da Prius'en koster mer enn en tilsvarende bil å kjøpe, veier mer enn en trenger, og beholder alle utgiftene en er vant med , som bompenger, parkering, årsavgift etc. Den lille reduksjonen i forbruk en kanskje får, er derfor ubetydelig, og spises opp av økt innkjøpspris.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA