Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modifikasjoner på i3

Startet av donkarnes, søndag 04. september 2016, klokken 20:28

« forrige - neste »

donkarnes

Hei,

Har forsøkt se igjennom forumet men fant ikke noen klare svar (kanskje finnes de ikke).

Som eier og eneste ansatt i et AS, hvordan vil regnestykket se ut der de fleste parameter er med (økt arb.giveravgift, firmabilbeskatning, senket overskudd i bedriften grunnet låneopptak, avskrivning, mindre uttak av lønn grunnet mindre privatlån osv) ?
Er det noen som har hatt denne løsningen i noen år som har gjort seg opp noen erfaringer?
Årslønn ca 850 , kjører minimalt i jobbsammenheng (<3000km/år)

elbil-1

Hatt en kia soul som firmabil på den måten et års tid nå og det blir sikkert noe billigere å ha den privat og føre kjøregodtgjørelse om du kjører lite.

Men siden det er dine penger til syvende og sist uansett - så er det enklere å ha den i firmaet og slippe å tenke på bilhold og du slipper å føre en eneste kjørebok ved å ha den Som firmabil. Du blir sjablonbeskattet med halve prosentsatsrn på elbil og kan føre alle utgifter på firmaet. Absolutt alle utgifter på bil, lading, bompenger etc etc.

Du kan også føre opp refusjon for all hjemmelading/strøm om du kjøper en kwh måler.(efergy hos clas olson)

Du slipper også å belaste privatøkonomien med mer lån.


Enkelt om omtrent like billig med firmabil er min konklusjon

sylwester

#2
Hvis du bruker firmabilen til å kjøre fra/til arbeid blir det vel fordelsbeskatning. "Fordel ved privat bruk av firmabil fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 293 200 og 20 prosent av overskytende listepris." og for elbil står det lengre ned "blir det ved utregningen tatt utgangspunkt i bare 50 prosent av bilens listepris som ny."

Dvs. at du vil måtte skatte for 55-120 tusen mer enn nåværende inntekt i kun fordelsbeskatning. Denne forsvinner hvis du parkerer bilen på kontoret og kjører noe annet hjem.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

CitB59EL

#3
Etter å ha kjørt igjennom dine tall via denne kalkualtoren: http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

Så ser det ut som du betaler ca 4-5k i ekstra skatt pr mnd for bilen. En får -50% siden det er elbil.
Så får en selv vurdere hva som er best for deg.

Har selv min berlingo på firmaet men jeg tjener nesten ikke penger så bilen er "gratis i min verden" dvs under 10k i totale kostnader for meg iløpet av 2015 og vil ca 17k i 2016. Den store fordelen er at firmaet betaler ALT og jeg kan bruke bilen akkurat som jeg ønsker uten å føre kjørebok.

Mener det kan være noe forskjeller på hvite og grønne skilter ang utgiftsføring-ville hørt med regnskapsfører!
Min bil er grønne å der kan en føre alt på firmaet inkl spylerveske,vask av bil, lade abo m.m. Bare med forsikring(ca 6500 kr) og årlig service(ca 2000-4000 kr) har jeg hentet inn min personlige ekstra skatt så for min del var valget enkelt.
 

elektrolux

Kjøpte Elektrisk Berlingo som firmabil for Elbilhjelpen.no AS.

Betalte den med private midler og fører all kjøring i firmasammenheng med 3,8 kr/ km som skattefri utbetaling til privatkonto. I tillegg leies den ut via Nabobil.no:

https://nabobil.no/listings/2912-citroen-berlingo-2013-stavanger/edit

Ser ut som kjøpesummen er tilbake på privatkonto etter ca 3 år med den modellen.

Godt fornøyd med det. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

donkarnes

Takk for svar. Kjører minimalt i jobb, så vil ikke lønne seg å ha kjøregodtgjørelse.
Jeg tenker økonomi firma/privat samlet. En bil vil senke overskudd i firmaet som igjen betyr mindre overskudd som skattes av. I tillegg vil jeg jo ikke trenge like høy lønn siden jeg ikke har billån å betale.
Tenker dette satt opp i mot fordelsbeskatning på ca 55 000 i året.

Nasatech

Jeg har hatt en Model S som firmabil i 2 år og tror jeg har tjent på dette. Du må huske på at utgifter på bilen som vask, vedlikehold, oppbevaring av dekk osv. blir dekket av firma og at dundra slipper både skatt og moms på,disse utleggene.

AppleKnocker

Sitat fra: Nasatech på torsdag 21. juli 2016, klokken 23:13
at dundra slipper både skatt og moms på,disse utleggene.
Så dundra betaler og du kjører? Bra deal!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Nasatech


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA