Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Stripe med dugg midt på frontruten

Startet av turfsurf, søndag 04. september 2016, klokken 16:24

« forrige - neste »

turfsurf

Hvor langt kjører egentlig folk med bilene sine? I helgen kjørte vi først 66 mil på lørdag, og i dag på søndag kjørte vi 74 mil. Ruten var følgende:

Lørdag: Åsgårdstrand - Fagernes - Valdresflya - Dombås - Averøy (Atlanterhavsveien). 12t totalt, 3t lading, 30 minutt ferge.
Søndag: Averøy - Sunndal - Oppdal - Folldal - Ringebu - Lillehammer - Åsgårdstrand. 12,5t totalt, 3 timer lading, og 1 time med feil på lader og ladekø.

Fine turer så lenge man har god tid, men sammenlignet med de samme turene gjort med Tesla, så går det med 2-3 timer mere.

Det er soleklart at ladenettverket ikke er godt nok enda, alt for mange steder med kun en lader (syv av totalt 11 på denne turen). Det gjør det til ren risikosport. I tillegg måtte det til med lading fra tre forskjellige operatører.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Du må være rimelig uheldig hvis du bruker 2-3timer ekstra på 66 mil. Du burde kunne lade 50mil på 90minutt, og det er ikke forsvarlig å kjøre 66mil uten en eneste pause.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

#2
Du tar ikke hensyn til buffer m.t.p dårlig vær, og lange avstander mellom ladere. F.eks var første lader i dag 141km unna start, kom frem med 5km til gode. Hadde da 70km/t i snittfart, men 10 grader og regnvær. Beitostølen til Dombås var 145km, med usikkert vær, så ladet nesten fullt og kjørte sakte. Stor forskjell på teori og praksis her. 1 time bortkastet i dag har jo f.eks ingen ting med bilen å gjøre, kun infrastruktur. Kan legge til at jeg kjørte utelukkende i eco pro + modus, og kom frem stort sett med under en 1 mil til gode, to ganger var det nede på 2km rest distanse.  Så jeg vil påstå at det ikke var unødvendig bufring heller, og ladet til under 80% hvor mulig. Dette er dessverre realiteten i dagens Norge. Kan legge til at vi kjørt de siste 29 mil på 4t og 15 minutt INK lading, men det var på motorvei og god tilgang på ladere.

(Edit: regnefeil)

Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

OK, men snart er det 2 lader hver 5mil stort sett på alle viktige veier. Det er det allerede der jeg kjører på tur  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Lengste turen min er på 83 mil, Bergen - Namdalseid ("Namsos") via E39.

Jeg brukte 2 dager på turen, overnattet hos ei tante i Molde.
Min første tur med elbil, så var uerfaren med lading og ladet nok alt for nærme 100% og tapte mye tid på det.

Egen tråd om turen min her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24474.0.html
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

turfsurf

Ja, lading til fullt tar tid. Det mest effektive er å kjøre fort og lade ofte og godt under 80%, men blir mye stopp av det. Dessverre er ikke tettheten og tilgangen på ladere langt fra god nok enda.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Beckern

Har akkurat samme inntrykk som seg turfsurf.
Risikosport og mye tid.
Null skilting, idiotiske brukergrensesnitt som er helt motsatt på to stasjoner som står ved siden av hverandre.
RFID som ikke virker (Hva F*** er greia der. På jobben holder jeg et kort 3cm unna låsen og den åpner i samme tidel så det kan faktisk virke knirkefritt, bare ikke på elbil. Selv når RFID virker må det ligge flatt inntil og beveges inntil den kanskje klarer å detektere. Det synes å gjelde alle stasjoner fra alle leverandører. )
Offline,
Ladere som ikke virker
Ladekø
Dårlig statusoppdatering (Ref grønn kontakts manuelle oppdatering)
Joda, vi har et godt stykke igjen. Men jeg har trua, skulle bare ønske det ikke var så mye dårlige implemntasjoner.

turfsurf

RFID biten virket forsåvidt greit for meg, men kunne vært raskere. Veldig kresen på at brikken lå helt inntil og i midten. I forhold til app og SMS er det ihvertfall mye bedre. Appen til AR gav feilmelding på 3 av 4 ladere, selv om den startet å lade.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Olemann


Flinke folk.  Eid og kjørt elbil siden 2009, men aldri hurtigladet en eneste gang.  Burde nok revurdere snart og ikke alltid bruke fossilbilen på turer over 15 mil.
Men fortsatt skeptisk -  ladere som er ute av drift, køer og uforutsette problemer. 

LMOR

Dere beskriver en helt annen hverdag enn min. Har hurtiglader mye. Stått i kø 2 ganger, 2-3 feil, men ingen etter at Fortum byttet de ustabile her på Vestlandet. Nå er alle byttet ut i hele Norge.
Kan lade til mindre enn 75% ovalt det jeg kjører, inkl. til Oslo, så det går fort også. (Og dermed billigere)
Enig i at det er for mange varianter, men det er ikke akkurat komplisert... Det er mange forskjellig bensinpumper og betalingsløsninger på de også.
Fordelen med at Fortum setter opp 3 typer hvert sted, er at de sannsynligvis ikke stopper samtidig  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Jeg opplever også hurtiglading som nærmest smertefritt. Bruker brikken nå, aldri opplevd problemer med den. På turen fra Bergen brukte jeg kun apper og også det funket bra.

Eneste gangen jeg har stoppet ved hurtiglader ute av drift var på Moa Amfi utenfor Ålesund, der måtte jeg saktelade i 2 timer. I dag fikk jeg nyhetsbrev fra Grønn Kontakt der det står at de har satt opp enda en lader på dette stedet :)

Mindre pes enn å fylle diesel/bensin synes nå jeg. Ikke få ganger kona har klagd på diesellukt etter fylling og det stammer fra fingrene mine  >:(
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

turfsurf

#11
Fortum setter ikke opp tre typer hvert sted. Det har mange lokasjoner med en lader, to ladere både av samme og forskjellig merke, og tre noen steder kanskje, men de så ikke jeg, og har jeg heller ikke sett.

Mener jeg har sett at de skal sette opp minimum to ladere pr stasjon fremover, men det er fremtiden, ikke nåtiden.

Vet ikke hvilke veier du ferdes på LMOR, men opplevde i helgen å ha neste hurtiglader 14,1 mil unna (1 enkelt lader), 14,5 mil unna (2 ladere), 12 mil unna (1 lader), 9 mil med 500+ høydemeter (2 ladere) osv. Ingen av disse avstandene tilsvarer lading til 75%, og komme frem med noe som helst margin. Spesielt med usikkert vær og mye våte veier. Eneste strekningen som var komfortabel for den type kjøring var Lillehammer - Åsgårdstrand, hvor det er relativt godt med ladere. Men endte t.o.m der med å ende opp på en enkelt Kiwi lader med 2km rest.

Poenget er vel at det er lenge til ikke-entusiaster gidder å legge ut på tur med annen elbil en Tesla. Så fort man snakker om å kjøre vesentlig lengre enn elbilens rekkevidde så gidder ikke folk dette.

Edit: Folk flest vil kunne dra på tur som de gjør med fossilbil. Kjøre til "reserven" lyser, svinge inn på neste ladestasjon, finne rett plugg og plugge i. Betale med en allmenn betalingsløsning (Kort, Vipps, whatever). Terskelen for å registere seg hos tre tilbydere, sjekke status på de respektive nettstedene, regne ut forbruk og avstander er alt for høy for de fleste. Det vil hjelpe litt med 30 mils bilene, for da kan reserven være større. Men fremdeles må tettheten på ladestasjoner være større. Folk kjører andre veier enn Europaveier.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tutti

Sitat fra: Beckern på mandag 04. juli 2016, klokken 23:02
RFID som ikke virker (Hva F*** er greia der. På jobben holder jeg et kort 3cm unna låsen og den åpner i samme tidel så det kan faktisk virke knirkefritt, bare ikke på elbil. Selv når RFID virker må det ligge flatt inntil og beveges inntil den kanskje klarer å detektere. Det synes å gjelde alle stasjoner fra alle leverandører. )
Dårlige rfid brikker bør byttes ut. Det er stor forskjell på en god og dårlig brikke. Bare mas på Fortum så får du en ny.

turfsurf

Hvis det er ett vanlig problem og, så gjør det ikke akkurat saken bedre :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Forstår at det ikke er like bra overalt, men ville bare balansere bildet litt. Sør for Bergen og over til Oslo bør være uproblematisk nå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA