Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Stripe med dugg midt på frontruten

Startet av turfsurf, søndag 04. september 2016, klokken 16:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Beckern på mandag 11. juli 2016, klokken 11:02
Aldri hørt folk påstå at KUN tesal er aktuelt pga SC?
At ladenettet er for dårlig?
Som en ren anekdote så fortalte jeg om disse turene på jobben, hvorav seks stykk har elbil. De så på meg som om jeg var gal, og kommentarene var stort sett på linje med at det skulle aldri de begi seg ut på. Og det var stort sett to ting som gikk igjen for å kunne ha kun elbil, lengre rekkevidde og hengerfeste.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. juli 2016, klokken 11:17
Sitat fra: Beckern på mandag 11. juli 2016, klokken 11:02
Aldri hørt folk påstå at KUN tesal er aktuelt pga SC?
At ladenettet er for dårlig?
Som en ren anekdote så fortalte jeg om disse turene på jobben, hvorav seks stykk har elbil. De så på meg som om jeg var gal, og kommentarene var stort sett på linje med at det skulle aldri de begi seg ut på. Og det var stort sett to ting som gikk igjen for å kunne ha kun elbil, lengre rekkevidde og hengerfeste.


--
turfsurf

Det synes som helkrise å måtte bruke 15-20 minutter på å lade i stedet for 5 minutter på å fylle bensin, men å sitte en hel kveld foran TV'n å se på "ikke noe" er helt greit.... Men er enig at lade stasjonene ikke akkurat står på rekke å rad langs veien slik bensinstasjonene gjør - på tide at noen tar grep om logistikken snart, da strøm er på vei inn og bensin er ut  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Jeg synes det er godt med disse pausene, kommer mer utvilt frem. Surfer på nettet/leser email mens jeg venter. Spiller ingen rolle om jeg gjør det der eller når jeg kommer frem. Klarer ikke å være borte fra nett/email en hel dag  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

#48
Det er jo helt klart at frykten for å bruke tid på lading ett par ganger i året kommer fra de som ikke har prøvd langtur med elbil. Med nye i3 og bedre infrastruktur er ladetiden i.f.h.t kjøretid uvesentlig, ihvertfall på sommeren. Men bøygen tror jeg vil være å få folk til å tro på det...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Jonna

Har nettopp fullført første "langtur" som rykende fersk elbilist :-) Turen gikk fra Oslo (Romsås) til Gøteborg og tilbake, og gikk overraskende bra, selv om det selvsagt ble noen ekstra stopp sammenlignet mot ice-bil. Som helt ferske på dette la min kone og jeg ned litt planleggingstid ift. stopp, og var litt konservative. Dekningen på hurtigladere langs veien virker ganske god nå sammenlignet med for 2 år siden (leste litt på forumtrådene her fra den tiden), hvertfall når man kombinerer Fortum og Clever. Vi var heldige og møtte ingen kø og fungerende ladepunkter, med unntak av Fortum sin i Gøteborg, hvor vi måtte ringe service og få de til å fjernstarte ladingen.

Absolutt ikke skremt for langturkjøring med el, men ser at det kan kreve litt mer planlegging, hvertfall hvis man skal utfordre kapasiteten.

- Jonna

Ingeniøren

Sitat fra: Jonna på tirsdag 26. juli 2016, klokken 18:19
Har nettopp fullført første "langtur" som rykende fersk elbilist :-) Turen gikk fra Oslo (Romsås) til Gøteborg og tilbake, og gikk overraskende bra, selv om det selvsagt ble noen ekstra stopp sammenlignet mot ice-bil. Som helt ferske på dette la min kone og jeg ned litt planleggingstid ift. stopp, og var litt konservative. Dekningen på hurtigladere langs veien virker ganske god nå sammenlignet med for 2 år siden (leste litt på forumtrådene her fra den tiden), hvertfall når man kombinerer Fortum og Clever. Vi var heldige og møtte ingen kø og fungerende ladepunkter, med unntak av Fortum sin i Gøteborg, hvor vi måtte ringe service og få de til å fjernstarte ladingen.

Absolutt ikke skremt for langturkjøring med el, men ser at det kan kreve litt mer planlegging, hvertfall hvis man skal utfordre kapasiteten.

- Jonna

Veldig bra. Viser jo bare at man fint klarer seg med en "kort-rekkevidde" elbil. Det er jo ikke hver dag man reiser til Gøteborg heller ......
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Kjørte langtur med i3 i ferien. Starta i Lier (utenfor Drammen). Kjørte og ladet på: Kiwi Moane ved Kongsberg, Seljord, Haukeli, Røldal, Eidfjord, Ål, Aurdal og endte opp ved Bagn i Valdres. 63 mil totalt. Korteste lading var 8 min. på Kongsberg, den tida det tar å gå inn og kjøpe en Farris. Lengste var 31 min. i Eidfjord. Da rakk jeg å lufte bikkja, kjøpe Thai-mat og spise halvparten. Var usikker på hvor mye strøm jeg trengte til Geilo, ladet derfor til 92%. Det viste seg å holde helt til Gol, men jeg stoppet på Ål. Hadde hele tiden god margin. Hadde tenkt ut diverse gjøremål mens jeg ladet, men rakk ikke så mye som å lese nyheter engang. Hadde noen korte ekstrastopp for å lufte bikkja, tømme tanken, kjøpe moreller etc. Men i praksis kjørte og ladet jeg konstant fra 0900 til 2200-ish. Det var overraskende lite slitsomt. Det er den lengste kjøreturen jeg noen gang har gjort. Kan ikke si at det frister meg å gjøre det ofte, men det har ikke med lading å gjøre. Det er kjøretida som er problemet :) Forbruket ble 11,2 kWh/100 km. Snittfart 62,4 km/t. Tørt føre og ca. 15 grader. Eco pro+ hele veien. Mest mulig ACC med fartgrense +5. Kortkjørt elbil blir stadig enklere å kjøre langt, takket være Fortum, Grønn Kontakt m.fl. Hoppet over både en og to hurtigladere i slengen. Ingen ladekø noe sted. Alle ladere virket, bortsett fra den høyre på Haukeli.

TM

Det var imponerende. Det er nok først og fremst vinterstid at man vil sette pris på den ekstra rekkevidden som 94 Ah gir. Da vil jeg anta at man kjøre samme turen i comfort modus selv med snøføre og kaldt vær.

moonbuggy

#53
Sitat fra: turfsurf på mandag 11. juli 2016, klokken 19:24
Det er jo helt klart at frykten for å bruke tid på lading ett par ganger i året kommer fra de som ikke har prøvd langtur med elbil. Med nye i3 og bedre infrastruktur er ladetiden i.f.h.t kjøretid uvesentlig, ihvertfall på sommeren. Men bøygen tror jeg vil være å få folk til å tro på det...

Vel, ikke helt min erfaring i sommer. Sist stod jeg i ladekø i Flekkefjord bak 6 biler med en hurtiglader tilgjengelig (sist helg). Rett etter meg, kom flere nye. Kjedelig når man ikke har andre muligheter enn å vente.
Det er greit med flere hurtigladere, men EL bil salget har også gått i været. Da får man slike opphopninger i spesielt i helger i fellesferien.

Det blir vel egentlig ikke bedre med større batterier. Det innebærer jo også at når man lader, så tar det lenger tid pr. bil.

Elmo

Sitat fra: moonbuggy på søndag 07. august 2016, klokken 12:33
Det blir vel egentlig ikke bedre med større batterier. Det innebærer jo også at når man lader, så tar det lenger tid pr. bil.
Vel.  Hvis du konsekvent lader bare når du må så har du vel rett.  Men hvis du lader når du kan og kjører videre hvis det er kø så stiller det seg litt anderledes.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

LMOR

Vil jo tro at en med ny bil sjelden vil lade etter at hastigheten reduseres. Dermed blir totalbelastningen på laderne klart redusert.
Det er en va grunnene til at jeg byttet. Var ikke forberedt på at ladehastigheten ble redusert så tidlig som 75%, og dermed vanskelig å unngå å lade sakte med den gamle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

LMOR:
Et godt poeng. Følger "nye" eiere resepten med å lade til 80-85% max., så tar vel det omtrent samme tid som til 90% ved 60A bil...

i05L0

#57
Hentet nylig en i3 i Ålesund og kjørte den knappe 60 mil hjem til Oslo. Valgte å kjøre via Stryn (ladet på Stryn Torg) deretter Grønn kontakt hurtiglading på Bismo, Ringebu og Gjøvik. Kjørte på fartsgrense +5 på CC i Eco+ og hele turen var fullstendig uproblematisk. Ved å velge R4 fra Mjøsbrua unngår man potensielt stress på grunn av 110-sonene fra Kolomoen og inn til Oslo på E6.

En fin tur. Hadde brikke fra Elbilforeningen og abonnement hos Fortum og Grønn kontakt. Ikke ladekø og ingen tekniske problemer av noe slag. Kjører gjerne turen på nytt.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

cj

#58
Jeg får kaste meg inn å nevne langturen vi hadde fra Østfold til Spiterstulen i Lom med fullpakket bil og 3 personer. Turen gikk stort sett som en drøm. En drøm jeg ikke hadde hatt tro på for 3/4 år siden, når bilen ble levert.
Jeg var imidlertid uheldig og startet turen i tidenes regnvær (forrige lørdag) og fikk rekkeviddeangst på vei til Oslo (!).  Fryktet først at det var fullpakket bil som gjorde det store utslaget (estimert rekkevidde falt fra over 160 til 109 i løpet av den første kilometeren). Hele turen til Oslo satt jeg å tenkte på hvordan dette ville gå når jeg måtte ta siste etappe på 100km, og ~1000 høydemeter fra Otta... Forbruket til Oslo var som en kald vinterdag. Ladet på Furuset. Deretter på Shell Espa, McD Lillehammer, og Otta. På sistnevnte sted tok vi en pizza og ladet til 95%.

Lå i 95km på motorveien og 0-10km over på øvrige fartsgrenser.

Hadde stort sett korte ladestopp med 20 ekstra km før hver etappe og bilen var forutsigbar som vanlig.
Valgte å kjøre via Moelven til Lillehammer da broen var stengt p.g.a. kollisjon og bruket 10km ekstra p.g.a. lengre og mer kupert vei. Hadde et ekstra tap på 5km fra Lillehammer til Otta, og 20km fra Otta til Spiterstulen. I stigningen opp til Spiterstulen brukte bilen 3x mer enn estimert og jeg var sjeleglade for det lange stoppet i Otta (som forøvrig kun hadde en lader). Hadde 20km når jeg parkerte bilen.
Slik så kjøredataene ut ved ankomst;


På vei hjem fikk jeg en liten overraskelse. Veien ned fra fjellet var 99% regenerering og jeg hadde ny estimert rekkevidderekord på 172km (Yo!) ved bunnen av fjellet. I Otta tok jeg derfor kun en 5-minutter og la på det jeg trodde var ca 20km ekstra. Jeg tenkte i min naivitet at de ekstra 100-200 høydemeterene jeg fikk som nedoverbakke ville gi oss energi i massevis. Det jeg ikke tenkte på var at jeg kun hadde brukt 9,2 på turen ned til Otta og at bilen derfor tok høyde for dette forbruket når turen videre til Lillehammer ble kalkulert. Jeg satset på at det gikk men hadde kun 2km igjen når jeg ankom.
Kjøredataene for hjemturen så slik ut:


På tross for at vi normalt hadde kjørt hele turen i ett strekk med dieselbilen hadde vi alle en positiv opplevelse av turen. Den vil bli gjentatt, men ikke på vinterføre før det er ladere pr 50km.

turfsurf

Hva var total reisetid  på de to turene?


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA