Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Stripe med dugg midt på frontruten

Startet av turfsurf, søndag 04. september 2016, klokken 16:24

« forrige - neste »

ganton

...
Sitat
Dårlige rfid brikker bør byttes ut. Det er stor forskjell på en god og dårlig brikke. Bare mas på Fortum så får du en ny.

Tror Fortum sine brikker er generelt dårlige. Fikk en ny etter å ha klaget men fungerte like dårlig på flere ladere. Etter at du kunne registrere elbilforeningens brikke hos flere av tilbyderne inkl Fortum bruker jeg bare denne, fungerer hver gang.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Sungrazer

Vi kom hjem i dag fra en "langtur" på 40 mil t/r Bø Sommarland fra Løken i Aurskog Høland. Det var null stress og en veldig behagelig tur.

Jeg plottet inn første ladestopp på Liertoppen i Asker, men da jeg kom dit var det jo på andre siden av veien uten åpenbar avkjøring. Så da sjekket jeg raskt om jeg nådde neste ladestopp jeg hadde plottet inn: Kiwi Moaene utenfor Kongsberg. Det skulle holde med rest på rundt 15 km. Ikke mye spillerom, men den som intet satser. Erfaringsmessig så visste jeg at bilen er litt pessimistisk, men allikevel var jeg forsiktig med gassen. Rakk fram med 25 km i rest og ladet opp til 83% mens vi handlet litt niste.

Vi fortsatte ufortrødent til Bø i Telemark etter en kort rast og kom frem til Bø Hotell med rundt 56km rekkevidde i rest. Plugget i en saktelader på 16A schuko der og hadde fulladet på kvelden. Flyttet bilen slik at andre skulle få ladet da den var ferdig, men når jeg kom ut på morgenen stod det en Audi A4 dieselsugge foran ladestolpen. D´oh!

Som en kuriositet viste bilen rekkevidde på 184 km på morgenen etter. :D

Etter to dager i Bø Sommarland var det på tide å snu veien hjem og planen var å stoppe innom Kongsberg Bergverksmuseum, men pga. regn utgikk det. Jeg hadde plottet inn ladestopp på Kongsberg fordi jeg trodde bakkene opp fra Bø til Notodden og fra Notodden til Kongsberg skulle ta mye batteri, men neida. Kom frem og så at jeg rakk fint frem til Liertoppen (Drammensveien 201) med god margin. Så da var det rast der mens unga fikk litt chicken McNuggets og bilen ladet til 83% igjen. Bilen var faktisk ferdig før unga hadde spist seg ferdig så da flyttet jeg bilen.

Etter det var det raka vegen heim, og ankom med god margin på rundt 70 km. Snitt 11,2 kWh/100 km forbruk t/r. Kjørte hele tiden etter fartsgrensene og fulgte trafikken. ECO Pro+ modus med takluke åpen og viften på første hakket. Svært behagelig med takluke i så måte. Liten og ingen vindstøy i normale hastigheter.

Total kostnad for hurtiglading var NOK 55. Av en eller annen grunn ble jeg bare fakturert for 7 minutter på Kiwi Moaene, selv om vi stod der lenger og bilen ladet til 83%.

En erfaring rikere og lysten til å forsøke seg på en enda lenger tur har meldt seg. Det er bare deilig å strekke seg litt etter å ha kjørt en stund og ladestoppen melder seg. Lader man ikke maks når man ikke har behovet for det tar det ikke lang tid, og slik tettheten på ladetasjonene har blitt rundt om bør ikke rekkeviddeangst være et problem.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

turfsurf

Spørsmål: la du merke til snittfarten på de to turene? Jeg hadde vel snittforbruk på hhv 1,3 og 1,4, med snittfart på ca 77 og rett over 80. Beste strekke på 14,5 mil var dog på 1,1.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sungrazer

Uhm, husker ikke helt, men til tror jeg det var rett over 73 km/t, tilbake rundt 67 km/t. Ta tallene med en klype salt.
2015 BMW i3 - (solgt)

turfsurf

Høres ganske riktig ut med tanke på forbruket. Jeg fikk relativt høyt forbruk, men det forklares av en del vått føre, en god del forbikjøringer og litt variabel fart. 110-120 på motorveien kurerer lavt forbruk lett, uten at det skal gå ut over total reisetid.

--
turfsurf

Sungrazer

Jeg forsøker å holde mest mulig konstant hastighet 5 - 10 km/t over grensa. Noe som er yderst vanskelig i trafikk. Selv om jeg legger litt slakk inn til bilen foran så kjører den jevne bilist helt utrolig ujevnt. Bremser i sving, og annet tullball :D Så det blir trekkspill uansett. I nedoverbakker setter jeg gjerne på cruisecontrol og lar bilen holde farten.

Forbikjøringer gidder jeg ikke, med mindre det er noen som kjører usigelig sakte, forferdelig ujevnt eller om jeg med god margin til bilene bak kan sige forbi på flerfeltsvei. Sparer så utrolig lite tid på forbikjøringer uansett på så korte strekninger. Blir bare stress og jag. :P
2015 BMW i3 - (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. juli 2016, klokken 22:09
Forstår at det ikke er like bra overalt, men ville bare balansere bildet litt. Sør for Bergen og over til Oslo bør være uproblematisk nå.
Det er vel ingen ting som skulle tilsi det.
Har de fått kortlesere,
HELT ensartet brukerveiledning og tilgivende mtp sekvens på ladestasjoner?
Minst to ladere ved alle aktuelle stasjoner?
Lademulighet på begge sider av motorvei der det ikke er kryssingsmulighet?
Ingen kø (Sandvika, Liertoppen, Kongsberg, Grelland)
Og tydelig skilting (Elbiler og ladestasjoner er jo så nytt)

Alt dette er jo på plass for bensin og diesel.
Burde det ikke kunne forventes det samme på el-siden?

JorgenM

Du har mye rett, men man jo snu det litt på hodet og spørre:
- hvorfor man ikke kan bruke RFID ved fylling av diesel/bensin også?
- hvorfor har de varierende priser? El-lading holder seg på stabilt prisnivå hele uka :)

Fordeler og ulemper bå begge sider. Den ene satses det mye på fremover :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Jeg kjører diesel bil nå i påvente av ny bil. Har mer rekkeviddeangst med den. Kan jo ikke fylle på hjemme om natten. Og jeg står mer i kø nå enn med elbilen. I går kom jeg til en pumpe som var ledig. Kjørte bort og gjorde alt klart, men så hang det en lapp om at pumpen var ute av drift. Det å flytte seg fra en pumpe til en annen er ikke enkelt på mange av bensinstasjonene.
Jeg må bruke 1 kort på Esso, et annet på Statoil osv, for å få billigst diesel. Det tar lengre tid å ordne betalingen enn på en hurtiglader. Og du må huske å trykke OK rett etter du har tatt kortet ut igjen for å få kvittering.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: JorgenM på fredag 08. juli 2016, klokken 10:22
Du har mye rett, men man jo snu det litt på hodet og spørre:
- hvorfor man ikke kan bruke RFID ved fylling av diesel/bensin også?
- hvorfor har de varierende priser? El-lading holder seg på stabilt prisnivå hele uka :)

Fordeler og ulemper bå begge sider. Den ene satses det mye på fremover :)

- Pardon my french men at RFID skulle være noen fordel med mindre vi snakker om mobilens nfc er en gedigen haug med okse bæsj.
- Konkurranse som ulempe, javel. Jeg anser det som stooooor fordel.

Pris og utslipp er store ulemper med bensin og diesel. Man kan sikkert finne mange mindre også men konkurransen er ikke en av dem.
Ja det satses på strøm men det er litt for mange som går inn i fremtiden men hue under armen.
Det er så til de grader uproft at jeg blir helt oppgitt.
For ordens skyld, jeg har jobbet med betjeningsystemer i industrien i 25 år. 
Joda, de lover bot og bedring og det er alt på vei.
Ny software skal sørge for mer ensartet betjening osv.
Men når man ikke tenker på dette på forhånd er det snakk om amatører.
De bidrar strekt til at "alle" nå vet at det eneste stedet man kan stole på hurtigladere er i Teslas SC nett.
Så disse amatørene har bidratt til stagnasjonen av elbil-slaget, hverken mer eller mindre.
Skilt ble jo nettopp godkjent også, så et par tiår etter de første moderne elbilene har vi alt fått et ladeskilt. Så her går det unna.
/frust

LMOR

Du kommer nok dessverre til å være frustrert resten av livet Beckern. Du kan håpe på at UX blir bedre, men du vil nok aldri oppleve at alle ladere fungerer likt, akkurat som Telenor leverer x antall mobiler som har forskjellig UI.
Du overdriver disse problemene. Dette er ikke vanskelig, tar noen minutter første gangen for hver type.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Må si meg enig her. Utenom AR sine ladere uten RFID, så gjorde jeg stort sett det samme. Plugger i CCS, sveipet RFID, og trykket alternativt en knapp. Bensinpumpene på mange stasjoner er værre. App er litt mere klønete, men brukte vel ikke så mye tid på det heller.

Ingeniøren

Ok, jeg er faktisk enig med Beckern, det er en god vei å gå enda med 3-4 kabelstandarder og minst det dobbelte i brukergrensesnitt for ladere. For ikke snakke om ladebokser og opplegg hjemme.
Mange her inne er ganske teknisk anlagt mens damene er nesten fraværende - fortsatt en god vei å gå før vi er i mål som sagt ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sungrazer

Enig med ingeniøren her. Om jeg skulle sendt kjærrrringa av gårde på hurtiglading med elbilen hadde hun tiltet i vinkel når hun skulle lade og jeg hadde vært nødt å komme med fossilbilen som erstatning.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg selv har stått der og bannet over kobling mellom brikke og systemer i bakkant og ikke fått ladet med en eller annen kryptisk feil på ladestasjonen: "Lading avbrutt av bruker," noen? Stolpene gir _ingen_ tilbakemelding, bare avbryter ladingen.

Nei, betalingsløsningen på hurtigladestasjoner er utrolig klønete når det ikke virker og oppleves nesten for usikker til at man kan stole på det.

2015 BMW i3 - (solgt)

LMOR

Ja, det er jo færre standarder på bensinstasjonen  ;)
Det var mye værre når vi ikke kunne husker om bilen tålte 95 eller 97 eller måtte ha 98, for ikke å snakke om når en lånte en bil.
Hva med å fylle bensin på dieseltanken? Katastrofe.
Må faktisk tenke over det hver eneste gang, selv etter relativt mange år... Mange har 2 biler, gjerne 1 diesel og 1 bensin, og da blir det fort surr.
Disse ladestandardene er nå tross alt fysiske. Du kan ikke sette inn feil plugg fra en hurtiglader.
Hjemmelading er jo hovedfordelen med elbil. Jeg kan ikke fylle diesel hjemme. De fleste forhandlere av elbil har en løsning for lading, så for folk flest er det bare å la forhandleren gi råd og eventuelt ordne alt.

Når det gjelder stabilitet, så har vi vært pionerer. Det er langt fra like ille nå, og bedre blir det. Jeg har stått mange gange på bensinstasjon også, der kort/pumpe ikke har virket. Ting slutter å virke i vårt klima, så noe feil vil det aldri være.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA