Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av LMOR, lørdag 03. september 2016, klokken 23:50

« forrige - neste »

Orbit

I forhold til flat vei, koster 550 høydemeter i seg selv (antatt du ikke er alene i bilen, og har noe baggasje, derfor 1600 kg)
1600 kg * 550 m * 9.8 m/s2 = 8.6 MJ
8.6 MJ = 8.6 MWs = 8.6 MWh / 3600 = 2.4 KWh

Fulladet starter du med 28.8 kWh disponibelt. Trekk fra energi for stigningen, og du har 26.4 kWh igjen fordelt på 165 km. Dersom du klarer et snitt på under 16 kWh/100 km frem til bakken, skal du akkurat komme opp. Det må bli veldig pen kjøring med lite varme i disse dager, spesielt dersom du også ønsker en liten margin på toppen (som vil kreve at du klarer å få snitt ned på 14-15 før bakken).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Jeg har så langt ikke sett noen lavere startkapasitet enn 29,8kWh.
Jeg kom 19,2 mil med først opp til 1000m, ned til 600m, så opp over 1200m og endte på 550m.
Det var ca 10 grader, men en del regn så vidt jeg kan huske. Men med varm motor, er det bare kupeevarmen som avgjør om du kommer frem, eventuelt føreforhold.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Personlig ville jeg ikke gjort det. Og jeg har testet strikken på 94ah flere turer nå så det virkelig holder.

Noen få endringer i temperaturen utgjør enorme forskjeller på rekkevidden. Hvis du starter på -1 og du kanskje ender opp på -8, så går det aldri i verden. Da må du kanskje kjøre hele veien på eco pro +, men det er jo svært ubehagelig når det er kaldt ute. Jeg mener det er på grensen til trafikkfarlig å kjøre eco pro + på kalde vinterdager. Og har du med deg passasjerer så blir turen bare en stor negativ opplevelse som gjør at dere ikke vil kjøre langtur på vinterstid igjen.

Er det lademuligheter, så er det en helt annen sak, men det har du vel ikke som du sier.

Ta bensin V8 du og kos deg heller med i3 ellers i hverdagene resten av året:).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

AppleKnocker

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. november 2016, klokken 18:29
Sitat fra: Roffe78 på fredag 25. november 2016, klokken 18:23
Sitat fra: LMOR på fredag 25. november 2016, klokken 18:13
Det er absolutt håp. Må kjøre ECO pro, og følge med, slik at du kan sette på ECO pro + i tilfelle det ikke ser ut å bli lite.

Har ingen mulighet til lading på turn så, æ var redd får å bli ståanes på fjellet uten strøm.
Får ta med honda aggregat  :D

Tror ikke det går - har vært oppe før...
Lading med aggregat er vel testet? Krever ren sinuskurve osv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10120.0.html
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Roffe78

Blei v8 bensin  :P
Var -1 på start å -8 ved slutt å mye vind på turn, å 2 unga i bilen så turte æ ije d.
Grønnkontakt montere hurtiglader ca halveis i ruta mi, så neste helg var kanskje den klar til bruk.
Så neste gang blir d i3 å et lite stopp for å lade litt  :)

Egil Fonn

#170
Industri aggregat med fin sinus kurver fungerer fint.
V8 fungerer bedre  :)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

SOS

Sitat fra: ApeX på søndag 06. november 2016, klokken 15:12
Noen som har erfaring med å kjøre Bergen - Oslo på vinterstid med 60ah i3'en, eventuelt noen som har tatt turen over nå nylig med 94ah og som har peiling på hva man kan forvente av rekkevidde?
...
Noen tanker/innspill?

Kjørte over Vidda fredag via Kongsberg - Geilo -Norheimsund med 60Ah i3. Været var ikke det beste og jeg vurderte å droppe turen. Var imidlertid meldt kun stiv kuling mellom 18-20, så jeg tok sjansen på å komme over da. Ladet til 85% på Rødberg (94km) og kom til Geilo (67km) med 30% igjen 18:30. Her er det kun en bil som kan lade og det kan være en utfordring når det står to foran i køen og en har et tidsvindu en helst skal komme over på. Heldigvis slapp jeg til etter en god halvtime. Med en Tesla som lader kunne en risikert å bi stående en stund. Ladet igjen til 85% og dro avgårde litt før vinden etter værmeldingen skulle øke til 17-19m/s. Teslaeieren hadde kommet motsatt vei og sa at det var OK forhold, men glatt. Etter Haugastøl ble det svært glatt, med regn oppå snø- og isdekke. Ikke lenge etter så jeg den første utforkjøringen. Her var det bare å ta det helt med ro. Bilen som hadde det travelt og som jeg slapp forbi på Haugastøl tok jeg nå igjen og turen gkk i 35-50km/t. I Hordaland var det nok blitt saltet og litt bedre kjøreforhold etter Halne, men etter hvert ble det mye slaps og sterk motvind med sludd og tåke. Etter 55km var jeg på Dyranut og kunne trille ned til Eidfjord. Hadde vel 30% igjen her. Var en litt krevende tur, men helt problemfritt så lenge alt gikk som forventet. Skulle noe uforusett ha skjedd som at veien ble stengt av at f.eks. en trailer sperret veien (har skjedd meg før) ville det bli kjedelig å stå og vente og jeg ville ikke hatt nok strøm til å returnere til Geilo om det ble nødvendig. Det er en riskiko en må ta med om en skal over vinterstid. Med 94Ah har en litt bedre marginer. Etter lading i Eidfjord (83km) kom det melding på radioen om at Hardangervidda nå var stengt pga. svært glatte veier og flere utforkjøringer. Litt flaks med timingen, ville vært kjedelig å være nødt til å kjøre om Gudvangen. i3'en er god på vinterføre, har aldri hatt problemer med å komme fram. Har med spade, grus og slepetau, men har aldri hatt bruk for det.

Returen søndag kveld var planlagt over Haukeli og det var et bedre valg. Etter ferja i Jondal vurderte jeg en kort ladestopp i Odda, men hadde grei margin til å rekke høyeste punkt i Røldalstunnelen og droppet dette. I etterkant tror jeg nok at jeg ville ladet opp til 80% her. Kom fram til Røldal 95km) med 13% igjen. Var nå -8 og ikke -1 som nede ved fjorden. Ladet til 86% i 30min. Litt isdekke opp Autsmannalia, men på toppen var det stort sett bare veier og veldig gode kjøreforhold. Var en fryd å kjøre "bybilen" i3 på høgfjellet. Valgte å kjøre i Comfort og tok 12min lading på Haukeli (56km), 10min på Åmot (48km) og tilsvarende i Seljord (61km) og Notodden (66km). Ladet fra 40-50 til 80%. Da har en grei margin om en ladestasjon skulle være ute av drift eller opptatt. Tar ikke så mye lengre tid med flere korte ladestopp enn færre og lange stopp. Med 94Ah ville jeg nok ha droppet annenhver ladestasjon. Snittforbruket for turen ble 17.2kWh/km med 66km/h i snitthastighet.

Min konklusjon er at turen over Haukeli normalt er tryggere og mindre krevende enn over Vidda. Det er og flere ladeplasser og det at de står tettere gjør det og sikrere. Kjører nok over fjellet vinterstid igjen, men kun når vær og føre er OK.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA