Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av LMOR, lørdag 03. september 2016, klokken 23:50

« forrige - neste »

tito

Sitat fra: TM på søndag 09. oktober 2016, klokken 13:09
Når de forvarmet, var du da tilkoblet vanlig 10A ladekabel eller en 16A type2 eller mer. Ved bruk av vanlig ladekabel har jeg sett at den har tappet batteriet litt til forvarming. Var ladenivået 100 % ved start ?

Opel sier at man med Ampera-e kan ta rekkeviddeangst ut av vokabularet. 33 (29 netto) kWh er nok i minste laget for å gjøre det  ;)

Jeg brukte 10A ladekabel. Batteriet var på 100%. Sjekket ikke batteritemp før jeg dro.

tito

Sitat fra: R3Devil på søndag 09. oktober 2016, klokken 11:34

Ca 16 mil + 8km i rest, altså?

Har du hatt den samme turen i "sommervarme"?

Har aldri kjørt denne turen før. Så har ikke sammenligningsgrunnlag her.

Returen ble forøvrig unnagjort i echo pro med 19 og 20 grader. Vi var 3 voksne og litt bagasje på returen. Temp mellom 1 og 5.5 grader. Helt tørr veibane.  Kom frem igjen med 23.5 % restbatteri og restrekkevidde 51km. Da hadde jeg 98 % batteri når jeg startet og kjørte totalt 165 km. Ingen forvarming denne gang.
Kjørte cc frem til Støren og acc derfra og inn til Trondheim.

hemi

tito

john

Kjørte til jobb i dag, drøyt 4km. Snittforbruk 14,5, bilen viste fortsatt 100,0% når jeg parkerte. Snedig.

MartinsenKristian

Hvor ser man batteritemperatur- og hva skal/ bør den ligge på?

LeafSwe

3P+
3SR+

TM

Ja, enklere kan det nesten ikke gjøres. Tysk GUI på sitt beste  ;D

moonbuggy

Litt synd om BMW drøyer neste generasjon (120A) batterier.
Da taper man fort i konkurransen i 2017.
LG som brukes i ZOE og Bolt ryktes å ha enda mer kapasitet enn oppgitt.
http://pushevs.com/2016/10/09/renault-zoe-ze-40-battery-details/

F.eks. så veier ZOE batteriet bare 15 kg mer enn nåværende og bruttokapasitet kan være hele 46,8 kwt

Bolt som bruker 288 celler av samme type som ZOE (192 celler) kan ha hele 68,4 kwt.

Den nye Nissan Micra EV har samme cellene. Disse LG cellene bruker bare 9% mer materiale, med 75% større kapasitet. Det betyr langt lavere kostnader pr. kwt.

Usikker på detta

Er klar for litt rekkeviddetesting jeg da. Skal kjøre 11.9mil tur/retur imorgen og målet er å ikke måtte mellomlade i løpet av disse 22milene. Vil jeg klare dette mon tro? Jeg leser jo stadig at dette skal være fullt mulig, men jeg kommer nok ikke til å kjøre hele strekningen på ECO PRO + heller, så det blir spennende.

Det blir forvarming av kupe og batteri ved oppstart.
Stort sett kjøring på E6, og tenkte legge meg på ECO PRO her. På småveier osv vil jeg nok velge inn ECO PRO +.
Setter Autopiloten til 100km/t på E6.

Det som blir spennende er å se hvor mye strøm jeg har igjen ved ankomst, altså halve distansen jeg skal kjøre. Hvis rekkeviddeassistenten viser 55% - kommer jeg da til å ta sjansen på ikke å kjøre en liten hurtiglading?  :o

Har forøvrig fått testet at hurtiglading fungerer hos Fortum nå ikveld. Tenkte det var smart. Kunne ikke ha fungert bedre  ;)

Kjørecomputer osv er nullstilt slik at jeg kan loggføre så mye som mulig langs veien.
Detta blir bra  :)

JorgenM

Sitat fra: TM på mandag 10. oktober 2016, klokken 14:30
Ja, enklere kan det nesten ikke gjøres. Tysk GUI på sitt beste  ;D
Jeg visste ikke at det var en knapp der på siden av skjermen engang  :o
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Sarepta

Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 12. oktober 2016, klokken 20:03
Er klar for litt rekkeviddetesting jeg da. Skal kjøre 11.9mil tur/retur imorgen og målet er å ikke måtte mellomlade i løpet av disse 22milene. Vil jeg klare dette mon tro? Jeg leser jo stadig at dette skal være fullt mulig, men jeg kommer nok ikke til å kjøre hele strekningen på ECO PRO + heller, så det blir spennende.

Det blir forvarming av kupe og batteri ved oppstart.
Stort sett kjøring på E6, og tenkte legge meg på ECO PRO her. På småveier osv vil jeg nok velge inn ECO PRO +.
Setter Autopiloten til 100km/t på E6.

Det som blir spennende er å se hvor mye strøm jeg har igjen ved ankomst, altså halve distansen jeg skal kjøre. Hvis rekkeviddeassistenten viser 55% - kommer jeg da til å ta sjansen på ikke å kjøre en liten hurtiglading?  :o

Har forøvrig fått testet at hurtiglading fungerer hos Fortum nå ikveld. Tenkte det var smart. Kunne ikke ha fungert bedre  ;)

Kjørecomputer osv er nullstilt slik at jeg kan loggføre så mye som mulig langs veien.
Detta blir bra  :)

Lykke til, men 24 mil tror jeg ikke er mulig med høsttemperatur mellom 0 og 10 grader og akseptabel fart og varming. Min erfaring i høst etter at sommeren tok slutt, er maks 20 mil.

Usikker på detta

22... :)
Tror heller ikke det er mulig, men ser at folk rundt omkring er positive til effektiviseringen av batteriene til i3.

Det blir nå en test da. Skal naturligvis legge ut resultatene her imorgen kveld :)

ApeX

Er planen å ligge i 100 på E6, så tror jeg du kommer til å se rekkevidden gå en del ned rimelig kjapt. Med mindre det er på ett av de få strekkene som faktisk er 100-sone, så ville jeg tatt det en del mer med ro, og ligget litt nærmere den faktiske fartsgrensen.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Magster

19 grader inne og maks 90 km/t, og tørr veibane, så tror jeg det er mulig 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA