Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av LMOR, lørdag 03. september 2016, klokken 23:50

« forrige - neste »

LMOR

Dagens i3 har lang nok rekkevidde til at en sjelden savner noe mer. Den gamle har for liten praktisk rekkevidde på langtur.
Den nye må du ta 40min pause for å kjøre 45mil.
Ingen bør kjøre 50mil uten pause, så den praktiske forskjellen er liten.
Skal en 100mil, så må en bruke nesten like lang tid på lading om rekkevidden er 30 eller 50mil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Snorre

Sitat fra: LMOR på lørdag 01. oktober 2016, klokken 10:08
Dagens i3 har lang nok rekkevidde til at en sjelden savner noe mer. Den gamle har for liten praktisk rekkevidde på langtur.
Den nye må du ta 40min pause for å kjøre 45mil.
Ingen bør kjøre 50mil uten pause, så den praktiske forskjellen er liten.
Skal en 100mil, så må en bruke nesten like lang tid på lading om rekkevidden er 30 eller 50mil.

Gode poeng. Dog skulle jeg ønsket den hadde 40-50mil iom enkelte områder mangler hurtigladere. Kunne tenke meg å ta i3'en sørover til Frankrike på bilferie.. da er det greit at den tåler litt mer :) Kanskje neste gen.
BMW i3 94Ah

Amigakongen

Fornøyd med det større batteriet. På den gamle hadde jeg igjen 10mil når jeg ankom Charlottenberg. Med den nye hadde jeg igjen 18,1mil. Men var 10-12 grader forskjell ute. Så på en fin sommerdag så kan jeg nok ha igjen 20mil når jeg ankommer Charlottenberg med den nye. Blir spennende å se til sommeren igjen. :D
2015 BMW I3 - 11800km

hELgenen

Jeg trodde jeg skjønte litt mph. forbruk, men nå må jeg si jeg ble overrasket.
Jeg pendler samme strekning hver dag (42 km hver vei i helg, en mil lenger på hverdager pga. barnehagehenting ).  I går brukte jeg 12,8 kWH i snitt,i dag brukte jeg 14,7 kWH i snitt. I dag forsøkte jeg virkelig å spare, i går kjørte jeg uten tanke på å spare. Gjennomsnittsfarten i går var 2 km/t høyere enn i dag.
Temperatur i går og i dag var nesten den samme hele veien (5.1 i går morges, 4.7 i dag morges ved avreisetidspunkt) Det var ingen vind - hverken i går eller i dag. Veien var tørr og fin begge dager. Trykket ute var i dag 1013.2mbar, i går 1001.2 mbar. Begge dager ble p-klimatisering utført, men jeg merket at bilen var noe varmere i går morges innvendig enn i dag morges. P-klimatisering ble startet 40 min. før avreise i dag og var avsluttet når jeg satt meg inn i bilen i dag , 20 min før avreise i går morges og da gikk viftene
på fullt da jeg satt meg inn - Bilen var klart varmere inne i går enn i dag selv om jeg startet klimatisering 20 min senere i går enn i dag) Jeg ser at luftmotstanden er høyere i dag enn i går pga. lufttrykket. Men at det skal utgjøre så mye som nær 15% var defintivt overraskende,spesielt når jeg gikk ned 2 km/t i snittfart - det burde mer enn kompensere for det høyere lufttrykket. Sjekket også lufttrykket i dekket i dag ettersom
resultatet overrasket uten å finne noe svar der. Den eneste forklaringen jeg har er at en og annen grad kaldere samt økt lufttrykk,tidspunkt for p-klimatisering eller en eller annen ukjent faktor X (kanskje jeg lå bak en lastebil i en lengre strekning i går??) påvirker forbruket mye, mye mer enn jeg hadde forestilt meg.

Hvilken faktor som påvirker mest vet jeg ikke, men det var så mye likt med begge scenarioene at jeg ikke hadde forventet meg slike store forskjeller.  Faktisk rekkevidde på nye i3 (som jeg kjører) vil jeg derfor tro vil variere veldig mye.............

02jan

Av erfaring gir ikke sparekjøring noe vesentlig gevinst. 1.4 i snitt holder jeg med dagens temperaturer 100kmt på motorvei.

Forskjellen du beskriver, dvs du skriver ikke om du hadde satt start tid, og om du da startet på det angitte tidspunkt.
Klimatiseringen du hadde, gir bare noe spart for oppvarming i kupe, økt komfort, bruker ikke dette før under 0 eller ved høyere temp en +25. 10 minutter holder som regel, med unntak ved å fjerne is/snø fra rutene.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

klilleng

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. oktober 2016, klokken 09:00
en eller annen ukjent faktor X (kanskje jeg lå bak en lastebil i en lengre strekning i går??) påvirker forbruket mye, mye mer enn jeg hadde forestilt meg.

Litt off topic kanskje, men de testet dette på Mythbusters en gang. Ved å ligge noen meter bak en trailer ble bilen 40% mer drivstoffeffektiv. http://mythresults.com/episode80
Litt trafikkfarlig muligens. Men har sikkert effekt også med større avstand.

moonbuggy

Denne har jeg faktisk ikke sett før:

http://pushevs.com/2016/08/31/samsung-sdi-will-open-battery-plant-in-hungary/

Leser en ned i artikkelen står det at man her skal produsere 120A cellene for bl.a. I3. Dette skjer først i 2. halvår 2018, så kanskje neste batteriupdate egentlig er tenkt på 2019 utgaven ?

Det gjenstår å se, kanskje blir man tvunget til å fremskynde dette når konkurrentene har nå kommer såpass sterkt...

Sebass

Sitat fra: klilleng på søndag 02. oktober 2016, klokken 10:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 02. oktober 2016, klokken 09:00
en eller annen ukjent faktor X (kanskje jeg lå bak en lastebil i en lengre strekning i går??) påvirker forbruket mye, mye mer enn jeg hadde forestilt meg.

Litt off topic kanskje, men de testet dette på Mythbusters en gang. Ved å ligge noen meter bak en trailer ble bilen 40% mer drivstoffeffektiv. http://mythresults.com/episode80
Litt trafikkfarlig muligens. Men har sikkert effekt også med større avstand.

Så vidt jeg husker var konklusjonen fra denne episoden at for å spare ved å ligge nærme må du ligge så nærme at det er trafikkfarlig. Gevinsten med å ligge på "trygg avstand" ( og i Norge kan det medføre ganske strenge straffer med å ligge for nær) var så liten at det ikke har så mye å si (for bensinbiler).

Så vil ikke anbefale å ligge nærmere enn de vanlige 3 sekundene :)
BMW i3 94Ah (2017)

tito

Startet lørdag morgen med fullt batteri og forvarming påslått. Estimert rekkevidde stod da på 193km. Jeg skulle fra Trondheim til Røros. 158 km. Temperaturen lå mellom 2 og -5 grader. Stort sett tørr veibane. Litt nattefrost i noen svinger opp fra Støren.

Jeg kjørte til og begynne med i echo mode med 19 grader på vifta. Prøvde innimellom og skru av helt og kjøre i echo plus men da begynte det å dogge raskt. De to kaffekoppene hjalp ikke til her...

Frem til Støren synes jeg den brukte mye strøm. Lå på rundt 17kwh i forbruk. Kjørte etter fartsgrensene. Regenering var knapt til stede når jeg slakke nedoverbakker kom.

Min reservetank til målet lå stabilt på rundt 20 km underveis. Vurderte å tanke på vanlig stikk men skulle rekke noe og så lenge bilen mente vi skulle nå målet forsatte vi. Etter Ålen startet de siste motbakkene og reserven sank til 8 km som holdt seg helt frem.

Tenkte å lade på Røros hotell sitt type 2 22kwh lader men det var ute av drift... da ble det en uventet overnatting og lading på 10 amp motorvarmerkurs som heldigvis hadde strøm hele tiden.

Nå står bila på estimert rekkevidde på 177 km og med litt nedoverbakke så holder nok det hjem.

R3Devil

Sitat fra: tito på søndag 09. oktober 2016, klokken 07:51
Startet lørdag morgen med fullt batteri og forvarming påslått. Estimert rekkevidde stod da på 193km. Jeg skulle fra Trondheim til Røros. 158 km. Temperaturen lå mellom 2 og -5 grader. Stort sett tørr veibane. Litt nattefrost i noen svinger opp fra Støren.

Min reservetank til målet lå stabilt på rundt 20 km underveis. Vurderte å tanke på vanlig stikk men skulle rekke noe og så lenge bilen mente vi skulle nå målet forsatte vi. Etter Ålen startet de siste motbakkene og reserven sank til 8 km som holdt seg helt frem.


Ca 16 mil + 8km i rest, altså?
Jeg får min i3 om noen få uker. Har tenkt til å bruke den en del i jobbsammenheng. Har faktisk hatt litt vond smak i munnen etter at jeg bestilte mtp. rekkevidde, noe som også ble styrket etter lanseringen av Ampera-E.

Har du hatt den samme turen i "sommervarme"?

TM

#70
Når de forvarmet, var du da tilkoblet vanlig 10A ladekabel eller en 16A type2 eller mer. Ved bruk av vanlig ladekabel har jeg sett at den har tappet batteriet litt til forvarming. Var ladenivået 100 % ved start ?

Opel sier at man med Ampera-e kan ta rekkeviddeangst ut av vokabularet. 33 (29 netto) kWh er nok i minste laget for å gjøre det  ;)

02jan

Og forvarmingen , ble det satt starttid eller menes det at forvarmingen er det samme som oppvarming i kupe.

Ved minusgrader og langkjøring er det vesentlig at starttid er satt og at ladehastighet ikke er satt på low.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Usikker på detta

Det er litt spennende dette her. Har hatt bilen i knappe 2 uker, og alle forutsetninger tilsier at jeg ikke klarer å dra mer enn 16-18mil med den på full tank.
MEN nå har jeg stort sett kun kjørt i 40-70-soner, korte turer og aldri hatt mindre enn 50% strøm på batteriet.

Neste uke skal den få prøve seg. Da skal jeg på en 11.9mils tur/retur, altså 22mil.
Dette blir stort sett E6 og jeg har planlagt å legge meg på 100km/t her (120km/t er min vanlige fart i disse 100km/t sonene).

R3Devil

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 09. oktober 2016, klokken 16:29
Det er litt spennende dette her. Har hatt bilen i knappe 2 uker, og alle forutsetninger tilsier at jeg ikke klarer å dra mer enn 16-18mil med den på full tank.
MEN nå har jeg stort sett kun kjørt i 40-70-soner, korte turer og aldri hatt mindre enn 50% strøm på batteriet.

Neste uke skal den få prøve seg. Da skal jeg på en 11.9mils tur/retur, altså 22mil.
Dette blir stort sett E6 og jeg har planlagt å legge meg på 100km/t her (120km/t er min vanlige fart i disse 100km/t sonene).

Del gjerne erfaringene dine når turen er gjennomført :)

Jeg lånte en i3 fra forhandler for noen uker siden. Om jeg husker riktig så hadde jeg i overkant av 17 mil den ene turen - uten stopp. Rest lå da på i overkant av 20%.
Som sagt, det er noen uker siden, og været var da betydelig varmere.

Usikker på detta

Helt klart. Tar med meg notatblokk i bilen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA