Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av LMOR, lørdag 03. september 2016, klokken 23:50

« forrige - neste »

Usikker på detta

Litt på siden...
Jeg hørte at det mest økonomiske tidsmessig var å ligge i 130km/t og stoppe for hurtiglading kontra å ligge i 85-90km/t på hele strekket?

turfsurf

Stemmer nok det så lenge du kan lade med full hastighet, og ikke treffer kø.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 12. oktober 2016, klokken 20:03
Skal kjøre 11.9mil tur/retur imorgen og målet er å ikke måtte mellomlade i løpet av disse 22milene.

Dette blir vel 23,8 mil t/r? Så enda vanskeligere. Uansett, det blir interessant å se hvordan det går. God tur!

Usikker på detta

Sitat fra: Ferry på torsdag 13. oktober 2016, klokken 05:54
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 12. oktober 2016, klokken 20:03
Skal kjøre 11.9mil tur/retur imorgen og målet er å ikke måtte mellomlade i løpet av disse 22milene.

Dette blir vel 23,8 mil t/r? Så enda vanskeligere. Uansett, det blir interessant å se hvordan det går. God tur!

Satser på at bilen er flinkere i matematikk enn det jeg er..  ::)
Turen blir garantert bra, takk for det.
Kommer tilbake med resultatene  8)

Usikker på detta

#94
Da har jeg kjørt en liten "folkelig" rekkeviddetest.
Med "folkelig" mener jeg kjørestil som folk flest vil føle seg fortrolig med. Altså ikke en optimalisert test hvor man ligger i 80-90km/t på E6 og hutrer og fryser.

Målet var å kjøre ca. 12mil x2 uten å lade.
Jeg hadde naturligvis ikke heelt troa på det i utgangspunktet, men det ble faktisk ikke så veldig langt unna, og det er beviselig ikke umulig.
MEN, siden jeg så at dette ikke gikk etter de 12 første milene bestemte jeg meg istedet for å kjøre 2 tester.

Test 1:
-Forvarmet bil og batteri.
-100% batteri.
-100km/t på E6
-21C i kupeen hele veien
-Blanding av ECO PRO og ECO PRO+
-4-5C utendørs - rel. vindstille og tørre veier.
Resultat: Se bilde nummer 1
Strøm igjen på batteriet = 38%

Før jeg startet test nummer 2 prøvde jeg ut det integrerte ellade-navigasjonssytemet.
Fungerte perfekt.
Det tok 15-20min å lade fra 35% til 80%.
Jeg hadde riktignok tenkt til å trøkke til på hjemreisen og valgte derfor å lade "unødvendig lenge" for å sikre nok strøm.
Etter 40min hadde jeg 97%.

Test 2: (97% batteri)
-Ikke forvarmet bil/batteri
-125-130km/t på E6
-23C i kupeen hele veien
-Comfort
- 5-6C utendørs - rel. vindstille og tørre veier.
-Resultat: Se bilde nummer 2
-Strøm igjen på batteri = 26%

Viktig å legge merke til ved test nummer 2 er at jeg her møtte på en 10minutters stillestående kø + en lengre omkjøring til 50-70sone.
Føler derfor ikke at bildet er reelt.

Totalt sett er jeg imponert over at det kun skiller 9% fra å ligge i 100km/t kontra 125-130km/t der det var mulig. Det kokte også rimelig godt i kupeen mot slutten av turen.
Desverre var det ytre faktorer som gjorde at test nummer 2 ble litt så-som-så.
Test nummer 1 var "raka vegen" og null hindringer.
Min neste tur kommer til å bli i retning av test nummer 2 siden det skiller så lite, og det går svinfort å lade opp til 80%.


02jan

Veldig bra rapport, riktig at det er begrenset nytte å "sparekjøre" i3.

Litt høy forbruk  her ja. Mulig mye varme koster ekstra ,kjører aldri med over 20 da det blir for varmt for min del.

Her er en tur jeg tok i vinter i -3 (salt våt vei) E6 Oslo nord- Hafjell -Oslo nord.
Lå stort sett fartsgrense hele veien , men kun 105 i i110 sone.

Har du brukt batterivarming og hva var lufttrykket (for lavt?)

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Usikker på detta

Batteriforvarming som beskrevet - kun ved oppstart på morgenen, altså Test nummer 1.
Test nummer 2 startet uten forvarming. Da hadde bilen stått i ro i ca. 2 timer.

Ja forbruket er høyere enn ved andre eksempler jeg har sett, inkludert ditt :)
Men det er viktig å påpeke at jeg ikke gjorde noe forsøk på å tvinge forbruket ned. Jeg kjørte "pent", men var på ingen måte noen skilpadde i trafikken.

Test nummer 1 viser egentlig gode resultater slik jeg ser det.
Kjører man ECO PRO + hele veien samt ligger i 90km/t vil man vel kunne klare 22-23mil på en tank i 4-5-6C.

Dekktrykket er jeg usikker på, og her kan det godt tenkes at jeg har mistet litt effekt.
Vinterdekkene ble satt på for 2 dager siden, og jeg har opplevd at dekkhotellet kan være litt "slappe" med både det ene og det andre.
Skal se å få kjøpt meg en skikkelig dekktrykkmåler - hvis ikke jeg kan bruke den som fulgte med, som ligger i frunken? Har jeg jaggu ikke tenkt på :)

02jan

Siden du stod stille 2 timer etter å kjørt ca 12, mil betyr ikke så mye , batteriet har nok varme.
Værre er det om vinteren, at batteriet står over natten og går over til minusgrader ved oppstart. Dvs hvis man skal på langtur og ikke satt starttid i bilen (dette har ikke noe med kupe oppvarmingen) , og kjører av gårde på starttiden (da har batteriet blitt varmet opp over 3 timer).

For optimal varme , så må det minimum stå innstilt på redusert på Ladingen, lader du på low , så får du ikke nok varme i batteri.

Lufttrykket, det sjekker du enkelt på skjermen i bilen. Jeg har en av hurtigknappen til å vise skjermbildet av bilen med lufttrykket pr. Hjul.

På vinterhjul og mye langkjøring ville jeg satt 35psi foran og ca 40 bak.
Har også hatt 36/42 på sommer.

Med mye dårlig vei og spesielle glatte forhold ville jeg gått ned til 34-38.

Med optimale kjøreforhold, tørre veier 10-15 plussgrader og sol, går det nok akurat (i3 94ah)i de hastigheten du skisserer.

Eco+ høres kipt ut, ta heller 5-10 minutter på Hurtiglader og kjør på og heller eco med moderat varme.


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Usikker på detta

Sitat fra: 02jan på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:03


Lufttrykket, det sjekker du enkelt på skjermen i bilen. Jeg har en av hurtigknappen til å vise skjermbildet av bilen med lufttrykket pr. Hjul.

På vinterhjul og mye langkjøring ville jeg satt 35psi foran og ca 40 bak.
Har også hatt 36/42 på sommer.

Med mye dårlig vei og spesielle glatte forhold ville jeg gått ned til 34-38.

Med optimale kjøreforhold, tørre veier 10-15 plussgrader og sol, går det nok akurat (i3 94ah)i de hastigheten du skisserer.

Eco+ høres kipt ut, ta heller 5-10 minutter på Hurtiglader og kjør på og heller eco med moderat varme.

Wooh! Lufttrykksoversikten har jeg ikke kommet over i menyene ennå. Lete imorgen tidlig :)
Den greia som fulgte med bilen i frunken, er det en kompressor?

Helt klart er ECO PRO+ kjedelige greier. Helt uaktuelt for meg å bruke i fremtiden. Som du sier, og som jeg påpekte i testen er det mye bedre å stoppe for en liten hurtiglading og en burger.
Kjenner det trekker iskald luft rundt i kupeen så fort ECO PRO+ blir aktivert. Hadde det blitt "vindstille" i kupeen ville saken vært litt annerledes :)

turfsurf

Bedre enn ECO pro+ er ECO pro med avslått klima men setevarme.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Klykken

Ooog dugg på rutene. Kjører kun med comfort og tredje streket på vifta, med 20C når jeg kjører alene og 22 når sambo er med.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Rayray

Kjenner jeg er spent på rekkevidden.....kjører Tønsberg-Hamar hver uke... hadde et lite håp om å slippe ladestopp i hvert fall i sommer halvåret, men vi får se.. blir alltid kaffestopp på Circle k uansett, så noen minutter på lader er null stress.. spørsmålet er bare hvor mange minutter som må til i de kalde månedene....

Usikker på detta

Sitat fra: 02jan på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:03


Lufttrykket, det sjekker du enkelt på skjermen i bilen. Jeg har en av hurtigknappen til å vise skjermbildet av bilen med lufttrykket pr. Hjul.

På vinterhjul og mye langkjøring ville jeg satt 35psi foran og ca 40 bak.
Har også hatt 36/42 på sommer.

Med mye dårlig vei og spesielle glatte forhold ville jeg gått ned til 34-38.


Ok da fikk jeg sjekket. Her må det nok gjøres justeringer men er usikker på hvordan jeg skal få gjort de(?)

Begge høyre dekkene mine vise 2.8bar men begge høyre dekkene viser 2.7bar  ???

Klykken

Kjører med 3 bar bak og 2,7 frem på sommer. Noe lavere vinter. Variasjoner på 0,1bar er innafor, da temperatur på gummi/luft vil endre på dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Usikker på detta

Sitat fra: Klykken på fredag 14. oktober 2016, klokken 14:29
Kjører med 3 bar bak og 2,7 frem på sommer. Noe lavere vinter. Variasjoner på 0,1bar er innafor, da temperatur på gummi/luft vil endre på dette.

Ok. Så 2.9 bak og 2.6 fremme på vinterdekk er innafor tenker jeg da.

Merkelig hvordan hue surrer det til når man ser på skjermen at dekkene er skjevfordelt trykkmessig. Følte plutselig at hele bilen hellet og dro litt mot venstra lol..  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA