Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av LMOR, lørdag 03. september 2016, klokken 23:50

« forrige - neste »

LMOR

Da har brukt de tyske tallene med en beskrivelse vi kjenner oss igjen i.  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SuperPG

Noen som har erfaring med pendling, motorveikjøring. Hvordan er rekkevidden da?

Jeg vurderer i3 om jeg får lademulighet på parkering i sameiet, og kjører Oslo-Rygge-Oslo hver dag og da stort sett motorvei. har ikke planer om å skaffe en bil som gjør jeg må ligge i 80 km/t.

Hva er rekkevidde med 100-120 på motorvei?
2015 E-tron ladehybrid
Tesla Model E (reservert 01.4.17)
Audi E-tron Concept (reservert 21.4.17)

Olemann

NB!  Dette er gamle typen, men forholdene er jo sammenlignbare.
Har kjørt vår i3 til hytta i Stavern (fra Oslo) 2 ganger t/r.  Det er enormt stor forskjell på forbruk i 120 km/t og i 90 km/t.   I tillegg kommer følsomhet for motvind som slår kraftig ut over 90 km/t. 
Den gode siden er at det er stor hjelp i å henge seg på en buss/trailer/kassevogn, og mange av dem ligger nettopp i ca 90 km/t.
Er det under 10 grader, regn og motvind er det ingen kunst å tømme tanken på 7-8 mil om du ligger i 120 km/t.


Sitat fra: SuperPG på tirsdag 05. juli 2016, klokken 09:28
Noen som har erfaring med pendling, motorveikjøring. Hvordan er rekkevidden da?

Jeg vurderer i3 om jeg får lademulighet på parkering i sameiet, og kjører Oslo-Rygge-Oslo hver dag og da stort sett motorvei. har ikke planer om å skaffe en bil som gjør jeg må ligge i 80 km/t.

Hva er rekkevidde med 100-120 på motorvei?

02jan

#18
Rygge-oslo-rygge , natt eller når "alle" andre skal inn ?

Dvs vanskelig å dunke  innover i 120-130 pga trafikk om morgen/ ettermidag.

Jeg har null problem med å ligge i 105-110 ,sommer,vinter med i3 ved forsvarlige kjøreforhold. Å holde høyere hastighet, ville et større kjøretøy type, 5serie, a6 ,v70 vært mer komfortabelt og balansen mellom lavt og høyt forbruk ligger også rundt 105-110.
Dvs jeg kjører i samme hastighet som de aller fleste gjør , men kan ikke holde farten til de 20% raskeste i venstrefeltet.  i 110 sone kjører jeg forbi busser, trailere og de som kjører el-bil stilen (ofte leaf,Seoul) , som jeg passerer med 30kmt margin.

Regner  1.4 kw/t dvs 8 mil motorvei på ca 60% forbrukt batteri sommer, og 1.6 på normal vinter kjøring (-5), dvs ca 10 mil , før svinge av for lading.
Med tung våt vei -10%, mye motvind -5%  eller noe lavere fart for å kompensere.

Forbruk er også inviduelt, avhengig hvordan kreften brukes og hva som er krav til komfort varme og kulde i bil. Noen må ha 26 grader i stuen og like varmt i bilen, om sommeren må det være kjøleskapkalt i bilen ved +25 grader ute.
Jeg har det komfortabelt med 19 om vinter og ingen kjøling om sommeren, da jeg er mye ute og tilpasser meg den temperaturen ,som er der ute.

En annen erfaring med i3 er at det er lite å spare på å sparekjøre, kjører bilen ,som jeg gjorde med bensin 6 sylindret, med unntak på 110 sone, hvor jeg ligger sammen med alle andre i høyre og glir forbi de tregeste, når banen er klar.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

SuperPG

Sitat fra: 02jan på tirsdag 05. juli 2016, klokken 12:51
Rygge-oslo-rygge , natt eller når "alle" andre skal inn ?

Dvs vanskelig å dunke  innover i 120-130 pga trafikk om morgen/ ettermidag.

Jeg har null problem med å ligge i 105-110 ,sommer,vinter med i3 ved forsvarlige kjøreforhold. Å holde høyere hastighet, ville et større kjøretøy type, 5serie, a6 ,v70 vært mer komfortabelt og balansen mellom lavt og høyt forbruk ligger også rundt 105-110.
Dvs jeg kjører i samme hastighet som de aller fleste gjør , men kan ikke holde farten til de 20% raskeste i venstrefeltet, i 110 sone , kjører jeg forbi busser, trailere og de som kjører el-bil stilen (ofte leaf,Seoul) , som jeg passerer med 30kmt margin.

Regner  1.4 kw/t dvs 8 mil motorvei på ca 60% forbrukt batteri sommer, og 1.6 på normal vinter kjøring (-5), dvs ca 10 mil , før svinge av for lading.
Med tung våt vei -10%, mye motvind -5%  eller noe lavere fart for å kompensere.

Forbruk er også inviduelt, avhengig hvordan kreften brukes og hva som er krav til komfort varme og kulde i bil. Noen må ha 26 grader i stuen og like varmt i bilen, om sommeren må det være kjøleskapkalt i bilen ved +25 grader ute. Jeg har det komfortabelt med 19 om vinter og ingen kjøring om sommeren, da jeg er mye ute og tilpasser meg den temperaturen ,som er der ute.
En annen erfaring med i3 er at det er lite å spare på å sparekjøre, kjører bilen ,som jeg gjorde med bensin 6 sylindret, med unntak på 110 sone, hvor jeg ligger sammen med alle andre i høyre og glir forbi de tregeste, når banen er klar.

Takk for utfyllende svar..

Oslo-Rygge-Oslo, ikke omvendt, så ingen køer utenom v Ryenkrysset på vei hjem igjen.

I og med jeg har motorvarmerutak som stort sett er strøm i på jobb, så får jeg jo ladet der( og de gangene det svikter så er det jo kommet hurtiglader på nye CirkleK på Rygge). Så er bare at garasjelaget skal få ut fingeren før jeg kan vurdere hel-eletrisk og ikke ladehybrid.. Den nye i3 bør vel klare tur/retur greit med pen kjøring også, og en vei med hard kjøring

Sitat fra: Olemann på tirsdag 05. juli 2016, klokken 12:24
NB!  Dette er gamle typen, men forholdene er jo sammenlignbare.
Har kjørt vår i3 til hytta i Stavern (fra Oslo) 2 ganger t/r.  Det er enormt stor forskjell på forbruk i 120 km/t og i 90 km/t.   I tillegg kommer følsomhet for motvind som slår kraftig ut over 90 km/t. 
Den gode siden er at det er stor hjelp i å henge seg på en buss/trailer/kassevogn, og mange av dem ligger nettopp i ca 90 km/t.
Er det under 10 grader, regn og motvind er det ingen kunst å tømme tanken på 7-8 mil om du ligger i 120 km/t.

har 73 km hver vei så da går det vel akkurat :p
2015 E-tron ladehybrid
Tesla Model E (reservert 01.4.17)
Audi E-tron Concept (reservert 21.4.17)

02jan

Nye i3 burde klare t/r, uten for hard kjøring. Jeg kjører av og til denne strekning ,og lader ved rygge. Fra Nittedal 10 km nord for gjelleråsen, olavsgård E6 , venstrefeltet, over Ryen, ser meg i speilet litt før Vestby, og holder mere høyrefeltet en venstre dette strekket til rygge (og noen gang tilbake til Moss pga opptatt Hurtiglader). Kjører dette strekket med Max ac og uten å stikke meg ut, for å oppnå 30% batteri for raskest mulig hurtiglading.

Kunne nok klart Sarpsborg, men mere risikabelt hvis feil på lade eller kø.
Med pen kjøring til Moss, regner jeg 50%.
Tilbaketuren går det med 5-10% mer strøm pga topografi og trafikkmønsterer inn mot Oslo.

Men dette er med "gamle" i3 dvs 60ah, nye burde fint klare 75 + 75 km motorvei på en lading også vinter.

Med motorvarmuttak tilgjengelig , så er det optimalt i forhold til fylle på 10 km i timen ved svak lade kurs. det er jo en av fordelene med i3 , kan fylle på mange mil under arbeidsdagen ,med svak ladestrøm/lading.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

model3citizen

Jeg kjører Sarpsborg-Ryen-Sarpsborg, selvsagt med lading på jobb. Dette er 88km hver vei, og jeg har kjørt daglig siden november i fjor uten å gå tom for strøm en eneste gang.

Nå skal det sies at jeg er en av de som trives rundt 100km/t, noen ganger lavere endog. Men har da godt med rekkevidde til overs. Nå på sommeren er det mellom 5-7mil til overs, 5 på morran når det er kaldere, 7 på ettermiddagen når det er varmere.

Forskjellen for min del mellom å ha CC på 95km/t og justere fart for forbikjøringer av lastebiler, og 105km/t uten justeringer er ca. 10km i tapt restrekkevidde.

På det aller kaldeste, -18c ble det tynt med restrekkevidde, bare 15km. Men, det holdt jo det også. Hadde varmen på 18c og kjørte nok enda mer defensivt enn vanlig ... men det gjorde jaggu meg alle andre også.

Har veldig lyst på større batteri, men sitter ennå på gjerdet gitt ... for egentlig, så holder det jeg har, og et bilbytte nå vil spise opp all besparelsen jeg har hatt hittil, og mere til.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

SuperPG

Sitat fra: model3citizen på onsdag 06. juli 2016, klokken 18:18
Jeg kjører Sarpsborg-Ryen-Sarpsborg, selvsagt med lading på jobb. Dette er 88km hver vei, og jeg har kjørt daglig siden november i fjor uten å gå tom for strøm en eneste gang.

Nå skal det sies at jeg er en av de som trives rundt 100km/t, noen ganger lavere endog. Men har da godt med rekkevidde til overs. Nå på sommeren er det mellom 5-7mil til overs, 5 på morran når det er kaldere, 7 på ettermiddagen når det er varmere.

Forskjellen for min del mellom å ha CC på 95km/t og justere fart for forbikjøringer av lastebiler, og 105km/t uten justeringer er ca. 10km i tapt restrekkevidde.

På det aller kaldeste, -18c ble det tynt med restrekkevidde, bare 15km. Men, det holdt jo det også. Hadde varmen på 18c og kjørte nok enda mer defensivt enn vanlig ... men det gjorde jaggu meg alle andre også.

Har veldig lyst på større batteri, men sitter ennå på gjerdet gitt ... for egentlig, så holder det jeg har, og et bilbytte nå vil spise opp all besparelsen jeg har hatt hittil, og mere til.

Med nytt batteri bør det jo gå som en lek, også med 110kmt..  Største problemet nå er at Jeg har parkering hjemme uten lading. Er smartgarasje og levrandør (multipark) har lovet en løsning i ett år nå, for å plutselig annonsere i går at de ikke kommer til å prioritere gamle typen anlegg( som vi har ) alikevel :(
2015 E-tron ladehybrid
Tesla Model E (reservert 01.4.17)
Audi E-tron Concept (reservert 21.4.17)

lutipold

Jeg har ikke sjekket om denne kalkulatoren har vært linket opp tidligere, men som fersk på forumet så tilgis sikkert dobbelposting :-)



Lenke: http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2016/showroom/range_charging.html
VW E-up!
BMW i3 i bestilling

TM

Den var ny for meg. Litt interessant at forvarming av batteriet i følge denne kalkulatoren har minimal effekt på rekkevidden ved langkjøring. Er ikke bryet verd hvis man bare får 3 km ekstra rekkevidde ved -10 grader.

LMOR

Tror ikke tallene er helt riktige, men et godt bilde på hva som betyr noe. Jeg har lagt ut målinger som viser det samme, som det har blitt mye temperatur rundt...
Det som trekker strøm om vinteren er oppvarming av kupeen.
Men oppvarming av batteriet er viktig hvis du skal hurtiglade relativt raskt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

john

Sitat fra: TM på tirsdag 19. juli 2016, klokken 07:13
Den var ny for meg. Litt interessant at forvarming av batteriet i følge denne kalkulatoren har minimal effekt på rekkevidden ved langkjøring. Er ikke bryet verd hvis man bare får 3 km ekstra rekkevidde ved -10 grader.
Tja, jeg tror at vi alltids klarer å finne en eller annen svikt i logikken på sånne. Men gir nok en bra pekepinn.

02jan

#27
Som flere påpeker , forvarmingen er viktig å bruke ,hvis behov for hurtiglading i kulde.

Står bilen ute om natten, i minus 10, for så kjøre 1 time = 8 mil, vil ikke batteripakken varmes opp av seg selv,  slik at du får optimal hurtiglading.

Min erfaring er hurtiglading i kulde (kaldere en -8) , tar ca 12 minutter , istede for 30 min når forvarmingen ikke var aktivert (jeg passer da på å bruke forvaming optimalt før langtur vinter).

For å ha litt oversikt på dette (ønske om å bruke kort tid eller lang tidpå hurtiglading), vil det være en fordel for ferske i3 eiere at oppgradert i3 har batteritemp måler litt enklere tilgjengelig en den jeg har på old school i3.


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TM

#28
Sitat fra: 02jan på tirsdag 19. juli 2016, klokken 08:28
For å ha litt oversikt på dette (ønske om å bruke kort tid eller lang tidpå hurtiglading), vil det være en fordel for ferske i3 eiere at oppgradert i3 har batteritemp måler litt enklere tilgjengelig en den jeg har på old school i3.
Det er å håpe. Det burde i det minste vært en enkel indikator som viser om batteriet er dypryst eller så varmt at det er en fordel å unngå hurtiglading.
Jeg vil kanskje tro at hvis man venter med å hurtiglade til SOC er 10 % vil temperaturen i batteriet øke slik at hurtiglading ikke vil forsinkes vesentlig. Men dette vet jeg ikke, for gadd ikke å "hacke" meg inn på systemet for å lese av temperaturen.

LMOR

Bruksanvisningene til de nye bilene ligger klare til nedlasting. Ingen nyheter ift å få frem temperatur eller resette GOM så vidt jeg kan se.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA