Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av LMOR, lørdag 03. september 2016, klokken 23:50

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på onsdag 19. oktober 2016, klokken 16:49
Nettavisen testet rekkevidde på nye i3, ble ikke særlig imponert:
http://www.side3.no/motor/bmw-i3-gar-bare-halvparten-sa-langt-som-oppgitt/3423273440.html

163km hørtes nå veldig lite ut?

Setervarme på og så varmt i kupeen at EcoPro ikke var nok - det har jeg ikke opplevd. Rimelig kupert terreng og motorvei. Ikke usannsynlig nå om dagen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hemi

de kjører vel 224km på videoen og ecopro og plus

163 var vel full varme med mer

Usikker på detta

Min egen test og kom frem til det resultatet. Ca 16mil.

-4-5C
-Godt og varmt i kupe
-Full guffe (125km/t) på E6

Sparte ikke på noenting altså.

Mange tester her inne har jo vist resultater langt over 20mil så fort man har kjørt litt mer økonomisk.

Mr.Zero

Håper inderlig at ingen går bort og kjøper seg en 300km i3 og tror de kan kjøre 30 mil i 100 med 24 varme i kupéen, og 10 minus og snø ute..
Etter snaue fire år i trilling, følte jeg den begrensede rekkevidden på kroppen hver eneste dag - særlig vinterstid. For å komme dit jeg skulle, ble det fisekjøring med ofte minusgrader i kupéen. Kledde meg godt og ble faktisk aldri syk av denne friske lufta... Citroen sa 15 mil, men vinterstid halverte jeg lett dette. Derfor halverer jeg 30 mil i i3'n når vinteren kommer, men forventer at jeg kan ha en grei temp i kupéen i de 15. Så får vi se når kulda og snøen kommer. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Sungrazer

Med 60Ah versjonen får jeg lett 11 - 12 mil med eco pro, 19 grader i kupé, vifte på lavest fart og snitthastighet på 60 km/t ved utetemperaturer ned mot minus 10-15 grader. Strekningen jeg kjører er ca. 5 mil med noen femti og sekstisoner, ellers 70 - 90 km/t.

Så det skal forundre meg veldig om man ikke får en god del mer med 94Ah versjonen.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Vind

#125
Har fått til den første "langturen" med ny i3, før dette har det stort sett vært til og fra jobb og småkjøring.

Kjørte Høvik - Bolkesjø (utenfor Kongsberg) - Høvik i dag med ny modell.  Startet med fulladet og forvarmet bil, 100% batteri - og 186km på rekkeviddemåler.  8.5 grader, fuktig vær.

Ankom med 50% batteri og 89km gjennværende etter 94km. Det var en stikkontakt tilgjengelig - så ladet, men veldig lite strøm. 

Startet opp igjen en arbeidsdag senere med 75% batteri og 124km på rekkeviddeindikator. (forvarmet bil)

94 km senere - så kommer jeg hjem med 25% batteri og 45km igjen på indikator.

Jeg fulgte fartsgrense + litt, dvs 115, 95, 85 og 70 km/t, Eco Pro, 20 grader i bil, setevarme deler av veien.

Dvs 188 km effektiv rekkevidde.  Med den gamle bilen (i3) under tilsvarende forhold greide jeg ca 120 km, så dette tilsvarer forventningene mine til den nye modellen.

Under gode forhold så vil 250 km + om sommeren være oppnåelig (om det ikke er for varmt - så A/C må jobbe). Med erfaring fra 3 vintre med den mindre batteripakken så skal det være veldig kaldt for at rekkevidden blir mye dårligere.  Varmepumpen er effektiv.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

KHL

Registrerer at bildene i artikkelen fra Side3 viser at I3en som ble testet holdt 112  og 130 km/t. Har noen lest hvilke andre tester vedkommende har utført?

02jan

Ja 112 og 130 er høy hastighet på veier med biler stappfull av norsk kjørekultur , i3 viser nær re'ell GPS hastighet.

Jeg kan fint ligge i 105-110 i venstrefeltet i 110 sone å ta igjen/holde følge ned andre biler i venstre.

Ville heller hatt en Porsche 997 eller Audi a6 med 6 sylindret motor hvis kravet var å holde 120-130 (reell fart) oppover mot Gardermoen eller nedover Østfold.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Pallesnekkern

Da ha jeg hatt en fin tur med i3 94h tur/retur Gøteborg i helgen.

Turen gikk fra sørum, via bjørkelangen og rakkestad før vi kjørte ut på E6.
Lading var i utgangspunktet planlagt på tanum shoppingsenter 5 mil sør for grensa, men ettersom dette var første langtur med bilen så ønsket jeg å ha større buffer, så planen var å lade 10-15 minutter i rakkestad også.

Hele turen gikk i Eco-pro med setevarmere hele veien og 19-23 grader på klimaanlegget avhengig av behov. Vinterdekk.

På vei ned var temperaturen 5-7 grader og en del vind. Tørre veier.

Sørum-Rakkestad - 97 km.
Pen kjøring i 50-60-70 og 80 soner.  Forventet forbruk på 13-14 kw/t per 100km.
Fasit : 16 kw/t per 100km
Overasket over det høye forbruket innså jeg at å kjøre direkte til Tanum ville vært umulig hvis fartsgrensen skal følges.
Ladet 13 minutter fra 50%-70%

Rakkestad-Tanum 93km
Holder fartsgrensen hele veien, mest 110km/t
Forbruk ca 18kw/t 100km
Lader fra 13% til 100% mens vi spiser lunsj. Bilen er ferdigladet lenge før vi er ferdig. Tok ikke tiden, men det ladet rimelig kjapt til 95%

Tanum-Gøteborg 135km
Holder fartsgrensen halve veien, det begynner og regne litt og jeg roer ned til ca 100km/t. Vil ha litt buffer ved ankomst. Rest på 45km ved parkering i Nordstan parkeringshus. Her er det gratis saktelading.


Hjemturen starter med fullt batteri. Det har regnet kraftig på natten og det regner fortsatt en del. Meget våt vei. Det blåser 8-12m/s mot og sidevind. 3-4 grader. Ikke forvarmet batteri.

Gøteborg-Tanum 135km
Vær og vind tillater ikke å kjøre fartsgrensen, skjønner tidlig at her vil forbruket bli høyt så jeg legger meg 2 sekunder bak en lastebil i 90km/t hele veien. Fossilbilene kjørte ikke mye fortere. Ankommer med 18% og 25km rest. Forbruk ca 17.5kw/t per 100km.
Skjønner ikke helt hvordan forbruket er regnet ut da 18% rest burde gitt over 18 i forbruk ved 30kw/t batteri. Mulig det er mer tap med kaldt batteri. I fartsgrensen uten å ligge bak en lastebil, er jeg usikker på om vi hadde nådd fram. Ladet igjen til 100% og bilen var ferdig lenge før vi hadde spist/shoppet ferdig.

Resten av turen gikk samme vei som ned. Regnet roet seg og jeg holdt fartsgrensen. Ladet fra 35% til 75% i rakkestad på 18minutter. Forbruket ble ca 18.5kw/t per 100km. Fortsatt mye motvind.



- De 3 hurtigladerene på tanum er geniale, gratis og trenger ingen brikke.
- Vind påvirker forbruket mye.
- Drivstoffkostnaden ble 31minutter hutiglading av 2,50kr per minutt.

Selv om denne turen gikk helt uten problemer, så vil jeg påstå at det ikke er for hvermansen. Det krever litt interesse for elbiler og vilje til å bruke litt tid på planlegging for å gjennomføre. Det er også noe risiko for ladekø eller defekt ladere som gjør at de fleste nok vil velge fossilt på en slik tur.

Bilen er veldig komfortabel med vinterhjul og vi satt varmt og godt hele turen. Men den er litt slitsom å kjøre i høy hastighet og vind.















Vind

Nå har jeg hatt ny i3 i over en måned og erfaringene i forhold til den gamle er bare positive.

Daglig rekkevidde er normalt 33% bedre - men i praksis noe mere. 
Langturrekkevidde i høstvær fra 200 til 240 km.  Kjørte 230 km i går i Eco modus, fulgte fartsgrense hele tiden (60-110) hadde 10 km igjen på rekkevidde. 

Eneste "lang nese" kom i dag tidlig - når bilen bare er halveis ladet.  Større batteri krever mere enn stikkontaktlading (om man forventer fulladet batteri neste morgen)

Ellers er endringene mellom "gammel" og ny bil mikroskopiske
- Småendringer rundt ladepunkt, men desverre ikke integrert gummilokk i lokket slik f.eks e-golf har
- Stroppene på gulv i bagasjerom er fjernet - det er synd  :-\
- Nettet under "radio" konsoll er borte - nå er det en bred gummistrikk - litt bedre i praktisk bruk.
- Litt redesignet knapper for idrive enhet.
- Hurtiglading betraktelig raskere - har ladet fra 10% til 80% på 24 minutter.  Det gjorde jeg også med "gammel" i3, men den nye har jo mye større batteri.
- Litt redesignet oppbevaring for luftkompressor og varseltrekant i "frunk"
- Traffic que assistant økt fra 40 til 60 km/t - som gjør denne mye mere anvendbar.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

sfinxern

#130
Kjørte fra Eidsvoll til Gjøvik i går (tur-retur). Dro kl. 6.45 fra Eidsvoll, 5 minusgrader hele veien, tørr og fin vei, ingen nedbør. Avstand tur-retur er 16mil. Kjørte Gamle E6 opp til Minnesund fra Eidsvoll og videre oppover RV33 gjennom Skreia og Toten.

Bilen stod i garasje på lading gjennom natten og hadde forvarmet batteri og kupé. Rekkevidde fra start var 208km i komfort. Kjørte i komfortmodus hele veien 23grader på varmeapp og radio på. Ingen setevarme. En passasjer begge veier.
Når jeg ankom Gjøvik kl. 08.10 hadde jeg igjen ca 108km restrekkevidde. Bilen stod ute uten lading gjennom hele dagen og vi returnerte kl. 17.00. Da var det fortsatt rundt 5 minusgrader. Frontrute var islagt. Hadde ikke forvarmet bilen på batteriet før avreise. Estimert rekkevidde når jeg satt meg inn i bilen var 98km. Startet igjen med komfortmodus og 23 grader på varmeapp. Gikk med en del energi til å varme opp kupé og få bilen isfri på rutene før avreise. Men ikke veldig lang tid, noen få minutter.

Kom til Minnesund med en rest på ca 16km, hvor jeg satte av min passasjer. Kjørte videre på gamle E6 mot Eidsvoll, fortsatt i komfortmodus. Havnet raskt på 10km restrekkevidde og det visste jeg kom til å bli meget knapt til jeg kom hjem, men ville teste skikkelig. Når 10km inntraff, så switchet jeg over til Eco pro + og måtte fryse litt siste mila hjem:). Fikk ikke så mye mer rekkevidde ut av dette, ca 12 mener jeg å huske.
Kom meg ned til Eidsvoll og videre opp mot hjemmet mitt som har en stigning et par kilometer. Da falt rekkevidden mye. Midt oppe i bakken fikk jeg 0 restrekkevidde og display viste da "lowKM". Svingte opp på gårdsplassen og merket at det var lite futt i fremdriften. Men fikk rygget bilen inn i garasjen og satt på lading:). Hehe gikk på hengende håret:). Men det var meningen også, ville teste helt ned.

Konklusjon, jeg klarte nesten (veldig nære) tur/retur Eidsvoll-Gjøvik, en strekning på 16mil i komfortmodus og 23 grader i kupé. Det er ikke ille det.

Til sammenligning, så brukte kona bilen til Gjøvik (tur - retur) dagen i forveien og kjørte også med komfort utelukkende. Samme innstillinger. Da hadde hun en rest på 40km når hun kom hjem og da var det i gjennomsnitt 2-3 varmegrader ute. Så ikke mye temperaturendring som skal til før rekkevidden endres betydelig.

Blir spennende å se når det blir snøvær og under -10 ute.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Klykken

Hehe, dette var jo i overkant "ballsy" tydeligvis! ;D Men 8 mil en vei med returen dagen etter, som gikk ved nød og neppe? Litt skuffende dette spør du meg, selv om det var minusgrader...

Men legg merke til "ePOWER"-baren; deler av den er borte som betyr at bilen er i en slags nødmodus. Dette skjer også når batteri er langt under driftstemp på vinteren, og sikkert også hvis batteri er for varmt. Akselerasjon og pådrag er sterkt redusert da, så forbikjøringer kan fort bli interessant hvis man glemmer dette.

PS, du nullstiller triptelleren med en knapp ved siden av skjermen. Nederst i venstre hjørne.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

sfinxern

#132
Sitat fra: Klykken på fredag 04. november 2016, klokken 11:06
Hehe, dette var jo i overkant "ballsy" tydeligvis! ;D Men 8 mil en vei med returen dagen etter, som gikk ved nød og neppe? Litt skuffende dette spør du meg, selv om det var minusgrader...

Ja, det var nok litt i tøffeste laget, men artig å teste :D! Retur var samme dag! Altså, jeg hadde en tur/retur i går, torsdag og kona en tur/retur på onsdag. Bilen stod i ro på Gjøvik i går i ca 8.5 time, kanskje litt over, i 5 minus. Og kan legge til at jeg kjørte svært pent, vekslende fartsgrenser mellom 60 og 80, mest 60 og 70 sone.

Men fikk føle hvor kaldt det kan være å kjøre elbil på vinterstid siste milen. Bare med -5 ute og eco pro + var det kaldt i kupeen! Så jeg kommer nok ikke til å bruke denne modusen annet en ved helt prekære behov. Heller stoppe og hurtiglade for å ha det godt og varmt. Men ja, det kunne vært godt med oppvarmet ratt. Med det og setevarme, hadde det vært bedre tenker jeg.


Oppsummert, så hadde jeg vel trodd at det ikke skulle være såå stor forskjell på rekkevidden fra 2 grader til - 5 grader. Og at jeg skulle klart de 8 milene i retur med klar margin, selv i komfortmodus. Men som jeg nevnte i sted, blir det interessant å se når det blir snøføre og enda kaldere.

Til sammenligning så fikk jeg en indikasjon på at når jeg kjører en tur/retur Eidsvoll/Oslo på motorvei, så vil jeg slite hvis jeg skal bruke komfortmodus vinterstid. Ca 7 mil en vei, men mye høyere hastighet.
Jeg hadde vel håpet at jeg skulle klare 15mil vinterstid i komfortmodus med ny batteripakke, men det blir nok svært optimistisk. Selv under ideelle forhold virker det som.

Sitat fra: Klykken på fredag 04. november 2016, klokken 11:06
Men legg merke til "ePOWER"-baren; deler av den er borte som betyr at bilen er i en slags nødmodus. Dette skjer også når batteri er langt under driftstemp på vinteren, og sikkert også hvis batteri er for varmt. Akselerasjon og pådrag er sterkt redusert da, så forbikjøringer kan fort bli interessant hvis man glemmer dette.

Godt observert  :)! Og godt innspill ifht driftstemp på batteri og forbikjøringer. Bør vel bare oppfordre folk til å forvarme så ofte som mulig (når man kan) på vinterstid!

Sitat fra: Klykken på fredag 04. november 2016, klokken 11:06
PS, du nullstiller triptelleren med en knapp ved siden av skjermen. Nederst i venstre hjørne.
Er nok flere ting jeg ikke har satt meg helt inn i enda hehe, men greit å bruke dette aktivt for å teste reell avstand opp mot estimert rekkevidde på batteri! :D
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Ingeniøren

Vi er forskjellig. Jeg synes Ecopro og 18C i kupeen er akkurat passe  8)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sfinxern

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. november 2016, klokken 12:50
Vi er forskjellig. Jeg synes Ecopro og 18C i kupeen er akkurat passe  8)

Du har blitt herdet etter flere vintre med elbil med andre ord?  ;D

Er nok sikkert stor forskjell fra Eco pro med 18grader til Eco pro + vinterstid tenker jeg:).

Jeg får forsøke litt forskjellig fremover og se hva jeg finner mest optimalt ifht komfort og rekkevidde tenker jeg.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA