Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot

Startet av LMOR, lørdag 03. september 2016, klokken 23:50

« forrige - neste »

LMOR

Det diskuteres mye om hva de reelle tallene vil bli, men de eneste fakta vi har fått oppgitt er:
*Rekkevidde i henhold til NEDC er 300 km. Rekkevidde vil variere med kjøremønster, temperatur, varme og kjølebehov, kjørerute, forvarming og ladetilstand.
Forbruket er gått ned fra 12.9 til 12.6.
De nye grafene sammenligner med dagens i3, og det ligger en rekke tråder her inne på hvor langt den faktisk kjører, både min og maks.
Spiller det egentlig noen rolle hva De nye grafene viser?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: TM på søndag 03. juli 2016, klokken 12:34
Sitat fra: LMOR på søndag 03. juli 2016, klokken 12:24
Hadde det vært en ide å lage en egen tråd rundt rekkevidde på den nye i3?
Ja, det høres fornuftig ut. Gleder meg til å være den første over 20 mil uten lading (uten medvind og nedoverbakke) med i3  ;D
Uten lading vil det være imponerende. Jeg blir den første over 20mil med 80% oppladet bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Når en ser på disse tallene, så må en være klar over at det er reelle erfaringstall fra Tyskland, og mange kjører lite økonomisk. Men utover det er tallene realistiske, men ikke mange i Norge har en pendlerprofil med 1/3 mye start og stopp i byen og 1/3 på motorvei. For å ha en 1/3 mellom 0 og 60, så må hastigheten på 1/3 motorvei være kanskje høy for at totalen skal bli 80km/t.

De to viste kjøreprofilene, Bykjøring og Pendling, viser to typiske bruksområder for BMW i3 (60 Ah) og BMW i3 (94 Ah) både om sommeren og om vinteren. Bykjøringsprofilen dekker kjøring i byområder og preges av hyppige rekuperasjonsfaser inntil stillestående. I tillegg til hyppig retardasjon regnes kjøring i hastigheter mellom 0 og 60 km/t som typisk for denne profilen. Pendlerprofilen baseres på henholdsvis 1/3 dynamisk bykjøring, kjøring på landevei og på motorvei. Rekkevidden til BMW i3 Plug-in Hybrid med Range Extender kan variere med inntil 10 km avhengig av kjøreprofil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Kanskje legge til at forbruket med 20" oppgis til 13,1 på nye i3 (altså nesten 4 % mer enn 19"), mens det ikke er spesifisert for eksisterende utgave.

LMOR

Riktig, men da er det kanskje også greit å ta med at vinterdekkene ikke er 20", og det er da rekkevidden betyr mest.
Og om sommeren kan de med fully charged åpne soltaket i stedet for å bruke AC, så det er ikke sikkert at nettoforskjellen er så stor.
Men 19" og soltak er kanskje det optimale, men det blir dyrere...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Mhm. Det var mye frem og tilbake på utstyrsvalg. Kom til slutt frem til at fully charged var det eneste "fornuftige". Synes forresten at det er litt rart at de ikke oppgir forbruk med 20" på 60Ah.

Amigakongen

Må vel være bedre uten soltak, og med vinduet nede i stedet? Soltak er jo ekstra vekt. :)

Sitat fra: LMOR på søndag 03. juli 2016, klokken 14:53
Riktig, men da er det kanskje også greit å ta med at vinterdekkene ikke er 20", og det er da rekkevidden betyr mest.
Og om sommeren kan de med fully charged åpne soltaket i stedet for å bruke AC, så det er ikke sikkert at nettoforskjellen er så stor.
Men 19" og soltak er kanskje det optimale, men det blir dyrere...
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

Tror nok de nye tallene inkl 20" er basert på data de har samlet inn med 60Ah, og så bryr de seg ikke med å oppdatere den gamle, siden den snart forsvinner ut av produksjonen/selger lite.

For de som er urolige, så har vi samlet inn noe data fra Norge, som også passer godt med statistikken i appen og erfaringer etter at denne tabellen forsvant ut av fokus:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20784.msg358345.html#msg358345

En bør typisk kunne forventet 17,5 mil om vinteren, noe mindre ved -20 grader, og ca 22,5 om sommeren. På langtur med oppvarmet bil bør en kunne kjøre enda lengre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Amigakongen på søndag 03. juli 2016, klokken 15:03
Må vel være bedre uten soltak, og med vinduet nede i stedet? Soltak er jo ekstra vekt. :)
Joda, dette blir spennende å teste  ;)
Men jeg antar, uten å vite det, at soltak er mer behagelig og støyer mindre. Ellers er det bare å slanke seg de 10 kg som er forskjellen (soltak minus vekten av taket du tar bort).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

TM:
"Det at BMW opererer med Ah synes jeg faktisk er en dårlig ide. Alt relaterer seg jo til kW og kWh når det gjelder effekt og forbruk, men de synes vel at det virker stusselig å bruke 22 kW / 33 kW. Å gå fra 60 - 94 høres jo ut som mer enn 50 % økning, men det blir ikke det fordi de har senket spenningen fra 360V til 353V."

Det er vel fremdeles 12x8 moduler? Hvis ikke, hvordan er modulene bygd opp? Totalt 96 celler i serie. Det gir 96*4,1 V= 393,6 V toppspenning. 360 V/96 = 3,75 V/celle nominelt. Forskjellen på 353 V og 360 V er i underkant av 2%. 353 V/96= 3,68 V/celle. Det som betyr noe er toppspenning og bunnspenning. Ganget opp med kapasitet i Ah gir det kWh. Nominell spenning på litiumbatterier ligger i området 3,6 V - 3,7 V. Er det noen litiumkjemi som avviker fra dette? 94 Ah er nesten 57% mer enn 60 Ah, så alt under 57% økning betyr mer buffer og margin.

LMOR

Vi finner nok dette ut når vi får bilene, men som Ferry sier er det bare marginen som er økt. Bilen er blitt 2,5% mer effektiv, så i praksis bør det bli en reell økning på 50% som også NECS tallene viser.
Jeg antar at kapasitet er oppgitt som minimum om vinteren, og som dagens modell tar de ut mer om sommeren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Angående diffen på forbruk (oppgitt) mellom 19" og 20" så tviler jeg på at det er forskjell, forutsatt målt med samme dekkbredden bak (175).
Siden bmw oppgir differanse på forbruk, må jeg anta at 19" er målt med 155 dekk og ikke 175 ,som vi fleste kjører rundt med. Alt. Er at dekktypen kan være forskjellig.
At 19" og 20" med samme dekkbredde og omtrent samme dekkprofil skal gi forskjellig forbruk , høres veldig merkelig ut.

Ang. Soltak og sammenligne med å sveive ned ruta, så har man gått glipp av hva et soltak er for noe. Ang. I3 soltaket har det noen positive sider og noen negative, da det er konstruert slik som på andre moderne biler, dvs bråker unødvendig i over 80 , når det står åpent - men mulighet til å slippe inn luft, sol, lys inn i kupeen overskygger ulempene.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TM

@02jan, 

ser at du har oppgitt et et  gjennomsnitts-forbruk siden 2014 på 1,42.  Med det nye batteriet vil det si at du ville oppnå en gjennomsnittlig rekkevidde på hele 19 mil :-)
Men da bor du vel kanskje ikke et område med veldig kalde vintre ?

02jan

Ja, målingen på bilen startet ca 1 sept.2014, men jeg har fortsatt 1.42 i snitt og 47'km (skal nå inn til 1. Service, uten at jeg har merket noen unormal slitasje eller feil).

Står en del i oppvarmet garasje, men bor på 230m.o.h i skogen 20 km nord for Oslo sentrum. Her har det vært snødekte veier hver vinter fra midt oktober til ut i april. Selv de årene ,som snøeni Oslo sentrum har vært fraværende. Normalt med noen få dager med -25- -30, og oftest -5 til - 10 (vinter 1/2 året)
morgen og ettermiddag - som er de tidspunkter jeg oftest forflytter meg på.
Oslo og omegn ,hvor jeg kjører er nok midt på tre'et i kuldeskalaen i Norge, mens i et kalder klima enn Gjenomsnitt i3 eier på verdensbasis.

ja ny i3 er jeg spent på , ikke minst hvor raskt den kan lade fra 15-80%, hvor jeg idag regner 8-Max 10 mil på 15 min lading (langkjøring-sommer).
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

sfinxern

Her er info om nye i3 som jeg fikk via et nyhetsbrev:

Selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt bruk av air condition vil rekkevidden være opptil 200 kilometer ved fulladet batteri. Nye BMW i3 har et oppgradert batteri på 94 ampere og en kapasitet på 33 kWh. Motoren yter 170 hk/125 kW og går fra 0 til 100 km/t på kun 7,3 sekunder.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA