Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S P85 m/Autopilot og alle tilvalg!

Startet av Joachim@sancon.no, lørdag 03. september 2016, klokken 20:41

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Vi vurderer å bytte vår Model S med en X da vi kan kvitte oss med vår gamle vw sharan som i dag primært bare benyttes til å trekke henger.

Noen som vet hvor tung henger man dra med X på vanlig klasse B førerkort?

Min henger er en vanlig enkel Brenderup som har Max totalvekt på 1000kg. PR i dag mener jeg at jeg i dag er innafor med 5kg under campingvogn regelen når jeg brukeren Sharanen.

Jan Henrik

SitatEtter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg.
SitatNår tilhengeren har høyere tillatt totalvekt enn 750 kg, kan summen av bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige 3500 kg for førerkort klasse B.

Iom at jeg ikke vet og finner en MX reg med tilhengermuligheter, så sammenlignet jeg med en Land Cruiser og en brenderup-henger på 1000kg jeg fant på finn.
Som også mest sannsynlig vil være aktuelt på en MX (tillatte totalvekt er oppgitt, på demobilen jeg kjørte i går, til 3020kg på MX), siden disse totalvektene vill overstige max tillatt vogntogvekt på 3.500kg - for førerkort klasse B.

Utfra dette, vil jeg nok ha kjørt opp til BE. Liiit usikker på om kanskje det holder med B96. Da slipper du oppkjøring.
SitatKlasse B 96 gir rett til å føre vogntog (bil + tilhenger) med samlet tillatt totalvekt som er 750 kg høyere enn vogntogvekten på 3500 kg for ren klasse B, dvs. vogntogvekt inntil 4250 kg for klasse B 96.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Ellemelle

Reglene er vel maks 750 kg, eller at bilens tillatte totalvekt pluss hengerens tillatte totalvekt ikke skal overstige 3500 kg.
I og med at X'ens tillatte totaltvekt er høyere enn 2750 kg, tror jeg ikke du kan trekke noen henger med høyere totaltvekt enn 750 kg.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Jan Henrik på søndag 03. juli 2016, klokken 10:19
SitatEtter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg.
SitatNår tilhengeren har høyere tillatt totalvekt enn 750 kg, kan summen av bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige 3500 kg for førerkort klasse B.

Iom at jeg ikke vet og finner en MX reg med tilhengermuligheter, så sammenlignet jeg med en Land Cruiser og en brenderup-henger på 1000kg jeg fant på finn.
Som også mest sannsynlig vil være aktuelt på en MX (tillatte totalvekt er oppgitt, på demobilen jeg kjørte i går, til 3020kg på MX), siden disse totalvektene vill overstige max tillatt vogntogvekt på 3.500kg - for førerkort klasse B.

Utfra dette, vil jeg nok ha kjørt opp til BE. Liiit usikker på om kanskje det holder med B96. Da slipper du oppkjøring.
SitatKlasse B 96 gir rett til å føre vogntog (bil + tilhenger) med samlet tillatt totalvekt som er 750 kg høyere enn vogntogvekten på 3500 kg for ren klasse B, dvs. vogntogvekt inntil 4250 kg for klasse B 96.

Da kan det se ut til at jeg kan regne med utgiften for å ta b96. Ikke store kostnaden. Mener jeg leste en rundt 5000.

Jan Henrik

Fant en MX reg med tilhengervekt... og så fant jeg en Brenderup henger på finn (egenvekt: 260kg, max last 1000kg).

Kan IKKE kjøres på B, men helt godkjent på B96. :)

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
sett inn EK10577 på bil og RK3977 på henger...
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

codewhip

Du må nok ha B96 for den 1000kg-hengeren din, ja.

Max 750kg (både tillatt totalvekt og aktuell totalvekt) for B.
Max 1180kg (både tillatt totalvekt og aktuell totalvekt) for B96.
Max 3500kg tillatt totalvekt/2268kg aktuell totalvekt for BE.

Alt basert på "Bil og henger"-app'en fra Vegvesenet med søk på EK10564 som er registrert med 19" hjul. Det er diskutert i en annen tråd at de som er registrert med 22" har lavere hengervekt.

Forøvrig er alle MXer (foreløpig?) registrert i Norge med 0kg tillatt hengervekt for henger uten bremser.

B-flat

Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

Øggen

Berre som en kurriositet.
Original dekk fra Tesla har en lasteindeks på 102 foran, og 106 bak. Det står det i vognkortet på enkelte andre MX, altså riktig.
Men i vognkortet på 577,  står det henholdsvis:
Lastindeks foran
105
Lastindeks bak
110

Vil ikkje det kunne føre til problem ved kontroll?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Joachim@sancon.no

Jeg har ihvertfall opplevd å få mangel på EU pga for lav last indeks på vår sharan. Løsningen ble at jeg viste den senere med vinterdekk.

hemi

Jeg måtte kjøpe nye sommerhjul på bil, ref lastindex...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA