Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har jeg andre alternativ enn Tesla?

Startet av Tromic, lørdag 03. september 2016, klokken 18:06

« forrige - neste »

Tromic

Vi har en snart fem år gammel Imiev. Har gått som en klokke til nå. Ikke noe tull - en skikkelig arbeidshest. Den siste måneden har vi ved noen tilfeller opplevd at bilen ikke starter. Altså at man vrir om nøkkelen, men at lyden + grønt "ready"ikke lyser. Etter gjentatte forsøk, starter bilen. På meg virker det som dårlig startbatteri. Ofte har dette skjedd i perioder hvor bilen går mange småturer, ikke lengre strekk. Men forhandler har sjekket batteriet og sier det er ok. Hva kan det være da? Noen som har opplevd dette før?

Skal levere den inn igjen for diagnose, men greit å kunne si noe mer om hva andre evt har opplevd.
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

sven erik

vi har hatten imiev siden 2011  eneste som har hvert er at 12 volt batteriet måtte byttes 2 ganger på 80 tusen  og med mye start og stopp tapper du det ned  men sett på en 12 volt lader natten over  om batteriet er helt fint  da vil det  sikkert bli bra men ikke  kobl det fra bilen da vil du muliigens ødelegge  ladern som vanlig lader batteriet

AmocoCadiz

Sitat fra: sven erik på lørdag 02. juli 2016, klokken 23:59
vi har hatten imiev siden 2011  eneste som har hvert er at 12 volt batteriet måtte byttes 2 ganger på 80 tusen  og med mye start og stopp tapper du det ned  men sett på en 12 volt lader natten over  om batteriet er helt fint  da vil det  sikkert bli bra men ikke  kobl det fra bilen da vil du muliigens ødelegge  ladern som vanlig lader batteriet
Skal man ikke lade 12v frakoblet bilen på trillingene? Er det trygt å lade 12v når den er tilkoblet i bilen? Står det hva som er rekommendert noe sted på nett eller manual, har ikke hørt om dette før?

TB

Moderne batteri ladere skal vera forsiktig og ufarlig å bruke., sjekkar automatisk  polaritet før lading.

Men, det skal normalt ikkje vera behov på trilling. Ta ein tur, og sett på normallading av batteri vil lade 12V opp. 1 t kjøyrt og 4 -6 lading bør vera bra.

behovet kan vera der om bilen ikkje startar. Men, er 12V svakt tar det ikkje lading,  bytte med nytt er permanent løysing. Alt anna blir midlertidig løysing.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sven erik

på elbil skal man ikke koble av 12 volt selv  en må koble av noe annet først   men jeg fikk fra forhandler at dette og lade 12volt burde gjøres en gang i året da  bilen ikke ladet batteriet  100%  men kjører en mye langt er det skjelden problem men mye by kjøring lader og under en mil av gangen  vil  bilen bruke mer på og starte en bilen rekker og lade  er det samme på fosil

AmocoCadiz

De små batterimålingsdingsene som settes i sigarettuttaket fra Biltema eller Ebay kan vel også gi en indikasjon over tid på 12v batteriets tilstand.

TB

Sitat fra: sven erik på søndag 03. juli 2016, klokken 14:12
på elbil skal man ikke koble av 12 volt selv  en må koble av noe annet først   men jeg fikk fra forhandler at dette og lade 12volt burde gjøres en gang i året da  bilen ikke ladet batteriet  100%  men kjører en mye langt er det skjelden problem men mye by kjøring lader og under en mil av gangen  vil  bilen bruke mer på og starte en bilen rekker og lade  er det samme på fosil
For fosil stemmer dette. Det går mykje straum for å starte bilen, til startmotor. Ved mange korte turar blir det kort tid for generator til å lade opp igjen 12V batteri, det blir netto mindre og mindre straum igjen. Spesielt når det er kaldt blir dette raskt eit problem ved at 12V batteri yter mindre når det er kaldt.

For elbil er forbruket for å "starte" svært lite, men det er eit auka forbruk ved start det har eg testa i praksis. Ein viktig forskjell: I elbil blir 12V batteri lada når hovedbatteri blir lada. Så lenge som du får "start" kan du la bilen stå på "tomgang" ein del timar - eller du kan ta deg ein kjøyretur. Kva alternativ som blir brukt betyr ingenting, resultatet er det samme. Etterpå sett du bilen på normal lading ein del timar = 12 V blir lada opp igjen uten behov for ekstern lader.

Er batteri alt svakt / skada, eller det er eit ekstra forbruk som står på (feil i ein komponent, eller ekstra utstyr som OVMS, eller kamera) vil det raskt gå tomt igjen om bilen ikkje blir regelmessig brukt.

Trillingane har ladespenning på 14,2 V - 14,4 V, dermed skal ikkje samme problem som Leaf hadde / har ved at 12 V batteri ikkje vart lada nok ved ordinær bruk. Men, ein trilling bil som står ubrukt vil berre lade 12 V batteriet fram til hovedbatteri er lada opp. Då stoppar all lading - og 12 V batteri vil avhengig av tilstand og forbruk gå tomt. Ved lagring over tid bør ekstern lader bli kobla til.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 03. juli 2016, klokken 14:54
De små batterimålingsdingsene som settes i sigarettuttaket fra Biltema eller Ebay kan vel også gi en indikasjon over tid på 12v batteriets tilstand.
Heilt klart - eg har ein kombinert voltmeter, inne / ute temp måler og klokke. Den viser tydelig at batteri er svekka etter 4 år og 55" km. Det som har medvirka til dette er nok OVMS som trekte batteri ned til 1,3 V i løpet av ein sommarferie. Men, det fungerer fortsatt greit - så lenge bilen er i regelmessig bruk - og OVMS blir slått av ved lengre fråvær.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

AmocoCadiz

Men tar elbiler skade av å koble fra 12batteri (feks for opplading eksternt) (eller skifte), hvordan blir kan de bli ev. skadet?

stradivaria

Hi,

There can be several problems with the car.
1. one, of them are related with 12V battery
2. BMS system fault
3. Current leak on the ground problem (heater, AC compressor , ...)
4. Battery fault
5. Brake system fault (will not aloud to drive vehicle faster then 20km/t)

We can diagnose and fix all faults in this vehicle.

Our ELBILVERKSTED are in Asker, you can call and order time for diagnostic
ELBILMEK AS
tlf  40099599
Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

superelbil

Var en liten stund jeg hadde lignende problem. Tenkte da at det var 12V battriet eller noe annet, men den starta jo til slutt. Jeg fant ut at hos meg var det ikke alltid at bilen ble satt skikkelig i P på giret. Når den ikke satt skikkelig i P ville den ikke starte. Så da måtte jeg bare dytte den litt til opp til det sa "klikk" så startet den. Har fått til samme feil flere ganger etter jeg fant ut av det hos meg. Ellers har jeg ikke hatt start problemer :) iMiev, 2011, 98 000km

Tromic

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg skal sjekke dette med at den ikke står i P kan være den banale årsaken. For bilen starter jo alltid til slutt.

Hvis det fortsetter, skal jeg sette bilen inn over sommeren og få noen til å se på den. Skal holde dere oppdatert.
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

PionerThink

Sitat fra: superelbil på mandag 04. juli 2016, klokken 00:21
Var en liten stund jeg hadde lignende problem. Tenkte da at det var 12V battriet eller noe annet, men den starta jo til slutt. Jeg fant ut at hos meg var det ikke alltid at bilen ble satt skikkelig i P på giret. Når den ikke satt skikkelig i P ville den ikke starte. Så da måtte jeg bare dytte den litt til opp til det sa "klikk" så startet den. Har fått til samme feil flere ganger etter jeg fant ut av det hos meg. Ellers har jeg ikke hatt start problemer :) iMiev, 2011, 98 000km
Jeg har opplevd det samme på min i-Miev 2012 modell de siste månedene :(
Har da gjort som "Superelbil" og tatt gearspaken ut av P og tilbake igjen når tenning er på. Når jeg da tar tenning av og prøver å starte igjen har den som regel virket(noen ganger har jeg gjentatt det kanskje to ganger!) >:(
Skal ha bilen inn på verkstedet senere i sommer for service, så da skal jeg nevne det når jeg leverer den inn.
Mener å huske at noen hadde problemer med tilsvarende på vinterstid og at noe frøs her inne på forumet på en Trilling? Da ble det funnet fukt i en wire-strømpe som ble skiftet etter hva jeg kunne huske. Kan det være den samme wire'en som fusker også her? ::)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

pwb

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 03. juli 2016, klokken 20:17
Men tar elbiler skade av å koble fra 12batteri (feks for opplading eksternt) (eller skifte), hvordan blir kan de bli ev. skadet?

Nei, tar ingen skade. Hvis de hadde gjort det så ville 12V batteriet vært av en annen type og innkapslet en eller annen plass så det ikke kunne tas ut. Har hatt mitt koblet fra flere ganger, bare pass på å ha koden til radioen.

AmocoCadiz

Sitat fra: pwb på lørdag 09. juli 2016, klokken 17:08
Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 03. juli 2016, klokken 20:17
Men tar elbiler skade av å koble fra 12batteri (feks for opplading eksternt) (eller skifte), hvordan blir kan de bli ev. skadet?

Nei, tar ingen skade. Hvis de hadde gjort det så ville 12V batteriet vært av en annen type og innkapslet en eller annen plass så det ikke kunne tas ut. Har hatt mitt koblet fra flere ganger, bare pass på å ha koden til radioen.
Fint, takk for oppklaring!
Kommner nok ta ut/koble fra batteri hvis det blir behov for opplading.
(har bla.a en Scantools Blutooth OBD2 adapter stående i mange måneder, men virker som den er flink å gå i dvale når ikke kjører, men hvem vet...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA