Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Modifikasjoner på i3

Startet av M@rtin, lørdag 03. september 2016, klokken 14:01

« forrige - neste »

M@rtin

Heisann, da er jeg blitt eier av en flunkende ny elektrisk Mercedes B-klasse, jeg også. Alt fungerer utmerket hittil, men jeg har et spørsmål angående ladekabel: jeg har fra før av en type 2-ladekabel (maks16a med Schuko i den andre enden) som jeg brukte på en VW E-UP som jeg tidligere eide. Kontakten passer jo også i Mercedesen, men jeg får feilmelding i app´en på at det foreligger en funksjonsfeil når jeg bruker denne kabelen og bilen lades selvfølgelig ikke. Den med bilen medfølgende Schuko-kabelen funker uten problemer. Jeg antar at min gamle ladekabel ikke fungerer fordi det er "Tesla inside"? Likevel ser jeg i norske webshops også ladekabler tilsalgs som skal passe både E-UPen og Mercedesen. Og Mercedesen skal jo kunne lades med maks 16a på vanlig Schuko-kontakt? Derfor er jeg litt i villrede: skal denne kabelen kunne fungere eller ikke?

Martin
2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

Johnny

Det er ingen spesiell grunn for at denne ladekabelen ikke skal virke. Virket den på UP'en skal den virke på Mercedesen. Ingen "Tesla inside" faktor her!
TMS og eGolf.

TM

@Martin,

Ladekladden til e-Up kan stilles inn trinnvis. Mener at den går fra 6-12A. Har du forsøkt å sette den til maks A ? Det er vel ingen av de to som kan lade med 16A fra schuko kontakt. Det er iallefall ikke lovlig fordi det kan føre til varmgang i kontakten. Men akkurat nå er det ingen fare for det, siden den ikke lader i det hele tatt :-)

larsk

Sitat fra: TM på søndag 03. juli 2016, klokken 17:45
@Martin,

Ladekladden til e-Up kan stilles inn trinnvis. Mener at den går fra 6-12A. Har du forsøkt å sette den til maks A ? Det er vel ingen av de to som kan lade med 16A fra schuko kontakt. Det er iallefall ikke lovlig fordi det kan føre til varmgang i kontakten. Men akkurat nå er det ingen fare for det, siden den ikke lader i det hele tatt :-)

"ikke lovlig" ???
Eller "ikke å anbefale" ??

Det er ganske stor forskjell.. og jeg er nysgjerrig :)
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

M@rtin

Takk for svar så langt. Den omtalte ladekabelen er ikke VW-originalutstyr. Den ble kjøpt fra nettbutikk, har all elektronikk i pistolen (altså ingen bøtte) og kan reguleres fra 2 - 16a.

Martin
2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

elektrolux

Da er det stor tjangs for at PWM generatoren ikke følger riktig spec:

12V DC før tilkobling; +9-12V 1000 Hz PWM signal etter tilkobling og +6V-12V PWM ved lading.

Enklere generatorer mangler DC biten i starten og den negative biten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

M@rtin

Akkurat. Noe slikt regnet jeg med. Finnes det egentlig i det hele tatt en ladekabel for Mercedesen uten bøtte?
2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

TM

Sitat fra: larsk på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:04
"ikke lovlig" ???
Eller "ikke å anbefale" ??

Det er ganske stor forskjell.. og jeg er nysgjerrig :)
Ikke å anbefale er vel riktig å si. Tror ikke du blir buret inne selv om huset brenner ned. Trodde ikke noen lenger solgte ladekabler for 16A med Schuko kontakt. De modellene som går opp til 16A har vanligvis CEE kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA