Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En kjøretur av de sjeldne

Startet av RoadRunner, torsdag 21. oktober 2010, klokken 10:55

« forrige - neste »

RoadRunner

Sitat fra: bosonic på søndag 31. oktober 2010, klokken 22:38
Jeg forsøkte også med en 20A sikring, og den tålte 3 korte tester
Motor går kontinuerlig med 30A sikring ;D. Ikke helt stillegående!

Det er 5mm forskjell på de to børstene vi så på. Det er noe mørkere på den delen av motoren hvor den mest slitte børsta har kontakt. Tyder dette på at det er noe galt ?

Hvis det er ledningen til shunt som er klippet av - hva kan man oppnå med det? Er det andre potensielle problemer man løser ved å klippe den av ?

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rav4_EV

Ledningen kan være klippet fordi shuntkontrolleren er kortsluttet. Da vil motoren ikke komme opp i turtall, og bli voldsom varm.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Shuntspolene gir et variabelt magnetiseringstilskudd til seriespolene. Med full shuntmagnetisering går motoren i 1. gear, og uten shuntmagnetisering går den i høygear. Ved å endre shuntstrømmen kan motoren alltid kjøres med ideelt dreiemoment,- les trinnløs utveksling.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 07. november 2010, klokken 10:07
Ledningen kan være klippet fordi shuntkontrolleren er kortsluttet.
Er det noen måte å teste denne på?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hens

Kontroller først om det er shuntledningen som er kappet.
Koble den til shuntdriveren  og prøv.
Jeg er ikke sikker på om motoren vil starte uten shuntledningen tilkoblet, det kan være en forrigling, fordi motoren kan ruse ut.
I så fall kan du ha funnet årsaken til startproblemene. ;)

Shuntstyringen skal være variabel mot minus, full spenning under start, og gå mot null ved høy hastighet. Eventuelt er det en bunnmotstand som begrenser maksimalturtallet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

RoadRunner

Number 5 is alive!

Chairman batteri fra RoadRunner'n er innstallert og vi fikk "skviset" de nedi - litt trangt i bredden foran, men med det ene batteriet 2 cm over de andre går det.
Har forsøkt å finne ut hvor den avkuttede ledningen går, men finner ikke andre enden. Den går trolig framover og ikke til motor, ihvertfall. Kanskje det er en sammenheng med byttet av dc/dc?

Hadde en liten prøvetur. Med "cruise-controllen" nedskrudd gikk det vesentlig saktere enn på Sport. Sport-akselrasjonen var såpass at bakhjulene spant på snø/grus/is-føret  ;D. Presset den opp i 40 km/h og batteri-strøm så ut til å ligge rundt 50-60A i veldig slakk motbakke.

Alt av lys virker ok, inklusive tåke-baklys! Etter at jeg omsider kom på å slå på nærlys-knappen før tåkebaklys. De virker selvfølgelig ikke med "kjørelys"....

Spørsmål: knappen for vifte-funksjonen helt til venstre har to innstillinger. På trinn 1 går vifta. Det skjer ikke noe mer når man velger trinn 2. Er det meningen at vifta skal gå fortere? Eller er det en elektrisk varme-funksjon på trinn 2 (knappen har symbol for varme)?

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

mohpet

Sitat fra: RoadRunner på fredag 25. februar 2011, klokken 21:01Spoersmaal: knappen for vifte-funksjonen helt til venstre har to innstillinger. Paa trinn 1 gaar vifta. Det skjer ikke noe mer naar man velger trinn 2. Er det meningen at vifta skal gaa fortere? Eller er det en elektrisk varme-funksjon paa trinn 2 (knappen har symbol for varme)?

Ja, den venstre bryteren er en to-trinns vifte. Bryter nr to derimot er av og paa med det originale el varmeanlegget. Dette er sannsynligvis koblet fra, da det var lite effektivt, trakk mye stroem og var brannfarlig. Symbolet for varme paa venstre bryter er fordi viften skulle staa paa fullt om man brukte el varmeanlegget (bryter to), gjorde man ikke det var brannfaren overhengende...

Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

RoadRunner

Sitat fra: mohpet på fredag 25. februar 2011, klokken 23:00
Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Det sto en montert, ja. Vi måtte demontere for å få inn/ut batterier. Tenkte å få farkosten eu-godkjent før vi tar arbeidet med å sette den inn igjen  :D.

Får vel sjekke vifte-knappen at det ikke er muligheter for ekstra varme.. Hvor befinner selve elektriske varme-anlegget seg da?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 26. februar 2011, klokken 02:02
Sitat fra: mohpet på fredag 25. februar 2011, klokken 23:00
Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Det sto en montert, ja. Vi måtte demontere for å få inn/ut batterier. Tenkte å få farkosten eu-godkjent før vi tar arbeidet med å sette den inn igjen  :D.

Får vel sjekke vifte-knappen at det ikke er muligheter for ekstra varme.. Hvor befinner selve elektriske varme-anlegget seg da?

Om det elektriske varmeapparatet sitter der, så se til h.....å hiv det ut fort som fy og destruer det, e.l.

Hvis ikke, så kan det hende du er like uheldig som meg:
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5402010.ece
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Var det grunnen til brannen, Gocarter?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Jeg har ikke sett politidokumentene enda, men alle spor peker mot det. I tillegg til at avhøret dreide seg mye om varmeapparatet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Varmeapparatet er et åpent trådelement i et plasthus. Hvis viften av en eller annen grunn stopper, er det snakk om sekunder før det begynner å brenne.
Denne boksen burde naturligvis vært laget i metall, helst også med en thermosmeltesikring.

En enklere måte enn å fjerne det er å koble vekk strømtilførselen.
Skal bilen forvarmes bør det skje med en fastmontert kupevarmer, den er bedre konstruert og sikret.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 26. februar 2011, klokken 02:02
Sitat fra: mohpet på fredag 25. februar 2011, klokken 23:00
Gaar ut fra at det er montert en Webasto el.l?

Det sto en montert, ja. Vi måtte demontere for å få inn/ut batterier.
Det skal ikke være nødvendig å demontere Webasto-en for å bytte batteri. Webasto-en skal monteres på oversiden av braketten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

RoadRunner

Da er det en gladmelding: Kewet'n ble registrert fredag og er nå operativ! Junior kjørte på jobb idag tidlig og var meget fornøyd!!

Før EU-kontrollen var det behov for bytte av bremseklosser foran, ellers er det ikke gjort noe rent kjøreteknisk (utenom å fjerne rust fra bremseskivene).
Fortsatt ikke montert varme, men blir vel litt arbeide neste helg.

Tusen takk for hjelpa!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Gratulerer!

Det gir inspirasjon til å begynne på eget prosjekt etter vinterens hvile.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA