Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zaptec - forsinket levering

Startet av Thomas N, lørdag 03. september 2016, klokken 07:00

« forrige - neste »

Thomas N

Har det kommet noen nye forskrifter vedr lading av elbil nylig? En bekjent mener det er ulovlig å lade elbil fra schuko eller 16 amp Etc uten dedikert ladeboks?!!
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Muffinman

Neida, ikke ulovlig. Men anbefalt maks 8A kontinuerlig fra schuko.

Nye installasjoner er det kommet krav til, blant annet at det skal være dedikert kurs med B-vern.

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Griffel

#3
Sitat fra: Thomas N på lørdag 02. juli 2016, klokken 12:34
Hva menes med det som står her?
http://elsikkerhetsportalen.no/annet/aktuelt/Ny%20NEK%20400%20lansert
Forskrifter gjelder for ny installasjoner, anbefalinger for alle.

Denne beskriver i korte trekk anbefalingen fra DSB/NEK:
Sitat
Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.
...............
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).

Gruppen erkjente imidlertid at offentlige ladepunkter bør ha støtte for «Mode 1» og «Mode 2» - av hensyn til eksisterende elbilpark*. Ladestrøm for de to sistnevnte systemer, gitt en rimelig overgangsperiode, må begrenses til en maksimal ladestrøm på 10 A. Ovennevnte gjelder også lading av hybridbiler.
Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen.
Fra forskrift: Ny kurs (etter2014) beregnet til elbillading fra schuko stikkontakt skal sikres maks. 10A og ha B-type jordfeilbryter. (mode 1 og mode 2)
Anbefaling på lading ny eller gammel schuko: begrens ladestrømmen til 8A

Anbefaling generelt: For biler som er mode3 kompatible bør det etableres et mode3 ladepunkt for eksempel i elbileiers hjem.

mode3 betyr en fastmontert ladestasjon (disse kan sikres høyere).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ew

#4
Merk at forskriften fremdeles ikke pålegger å etablere en mode 3-ladestasjon ved nyinstallasjoner. Ordet "bør" skal ikke tolkes som et pålegg, kun en anbefaling. Mange elektrikere vil nok lese dette som at forskriften tvinger inn installasjon av ladestasjon, men det er altså ikke sant. Det er kun for schuko at det er "skal-krav" for nyinstallasjoner. Man kan altså fritt installere og lade med 32A blå plugg eller 16A rød plugg uten at forskriften sier noe annet.

Schuko er (slik jeg ser det) totalt uegnet for lading av elbil og bør unngås til fordel for type 2 (eller de to CEE-pluggene nevnt tidligere). Ser f.eks. at Oslo kommune (v/Sønnico) systematisk fjerner schuko-kontakten på ladepunktene når det oppstår på dem. Dette er selvsagt uheldig for de elbilene som ikke kan bruke type 2-kontakt eller overgang, men det belyser i alle fall at schuko er på vei ut.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA