Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel Ion- med autoswitch

Startet av bobakka, torsdag 01. september 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

thilo

Sitat fra: RuneW på torsdag 14. juli 2016, klokken 15:41men hvis Teslaen holdt 160km/t kom den kanskje litt brått på.

Min Tesla nekter i hvert fall å kjøre i 160km/t med autopilot  :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

lunitiks

@thilo har du prøvd å slå på AP i tillatt "fartsgrense" og deretter øke farta til 160 km/t med lillespaken?

En annen merkelig greie er at AP fortsetter å være påslått når alle veimarkeringer forsvinner, selv om det ikke er noen bil foran meg
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Skriker om at den deaktiverer seg når jeg gir gass med pedalen forbi 150.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

thilo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 15:48
@thilo har du prøvd å slå på AP i tillatt "fartsgrense" og deretter øke farta til 160 km/t med lillespaken

Hvis jeg kjørte med autopilot på og økte hastighet via strømpedalen, kommer ved 150km/t varsel at autopilot slar seg av.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

krl

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 15:48
@thilo har du prøvd å slå på AP i tillatt "fartsgrense" og deretter øke farta til 160 km/t med lillespaken?

En annen merkelig greie er at AP fortsetter å være påslått når alle veimarkeringer forsvinner, selv om det ikke er noen bil foran meg
Dette kom vel inn med en oppdatering nå på nyåret? Første versjon fungerte ikke slik..

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 01. juli 2016, klokken 19:46
Uansett føler jeg meg trygg på at de dyktige folkene hos Tesla+Mobileye vil klare å finne en løsning som fikser i det minste dette svake punktet for dagens løsning innen ett par Tesla uker ;)

Og eksakt to uker etter bekreftes det at det jobbes med en slik løsning :)
https://twitter.com/elonmusk/status/753785936257835008
Sitat
Elon Musk @elonmusk

Working on using existing Tesla radar by itself (decoupled from camera) w temporal smoothing to create a coarse point cloud, like lidar

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Jeg kvapp skikkelig når jeg så hvordan denne karen brukte autopiloten. Det verste er at andre kan  tro at det er slik systemet skal brukes når de ser videoen.

http://www.tv2.no/broom/8451524/

Callaway


Cookie Monster

Les tidligere poster før man skriver  ;D

Igjen er nevnt her før og den ulykken er en annen ulykke.
2015 P85D

Callaway

Å ja, sorry. Leste nok artikkelen litt for fort så trodde det gjaldt ulykken i Florida.

stefse

Vei og radio/telemyndighetene bør legge til rette for kortholds radiokommunikasjon mellom bilene. Jeg er sikker på at dette blir vesentlig for å kunne innføre selvkjørende biler. Med et TCAS lignende system kan svært mange bil-bil kollisjoner unngås.
Veiene bør også få beacons som slår inn på bilradarene og sier fra om forhold langs veien. Slike kan brukes av saktegående kjøretøy og bilbergere eller veiarbeidere kan ha dem på seg for å unngå å bli påkjørt.
Fremtiden er digital, og man kan ikke legge ansvaret for all utvikling i hendene på bilprodusentene. Teknologien er i ferd med og bli moden og nå må dette inn i et større, gjennomtenkt system.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

smaug01

Jeg sliter litt med å forstå hva Teslas AP egentlig har for noe hensikt? Hvorfor vil Tesla i det hele tatt gi kundene sine dette valget når den åpenbart ikke har noen særlig nytte hverken komfortmessig eller sikkerhetsmessig? I prinsippet må bilen med AP på kjøres som en helt vanlig bil med CC. Sikkerhetsmessig har den ingen reell funksjon all den tid den ikke kan defineres som en sikkerhetsfunksjon så hvorfor gjør Tesla dette mot seg selv?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Sitat fra: smaug01 på torsdag 21. juli 2016, klokken 10:37
Jeg sliter litt med å forstå hva Teslas AP egentlig har for noe hensikt? Hvorfor vil Tesla i det hele tatt gi kundene sine dette valget når den åpenbart ikke har noen særlig nytte hverken komfortmessig eller sikkerhetsmessig? I prinsippet må bilen med AP på kjøres som en helt vanlig bil med CC. Sikkerhetsmessig har den ingen reell funksjon all den tid den ikke kan defineres som en sikkerhetsfunksjon så hvorfor gjør Tesla dette mot seg selv?

Noe sier meg at du ikke har brukt autopilot noe særlig? Ei heller forstått verdien av flåtelæring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: smaug01 på torsdag 21. juli 2016, klokken 10:37
I prinsippet må bilen med AP på kjøres som en helt vanlig bil med CC. Sikkerhetsmessig har den ingen reell funksjon all den tid den ikke kan defineres som en sikkerhetsfunksjon

Er mye enig med deg. Autopiloten kan i mange tilfeller gi falsk trygghet. At Tesla poengterer at den er i beta, og fremsetter en liten advarsel som man enkelt trykker bort (uten å lese) er ikke nok. De lar fremdeles sjåfør kjøre lenge uten å være borti rattet. De har fremdeles bugs som medfører meget brå overtakelser. Jeg har ikke mange mil så langt med autopilotkjøring, men det lille jeg har kjørt har vært nok til å gi meg et par meget ubehagelige opplevelser, og det på steder hvor autopiloten visstnok skulle være trygg å bruke.

Man må fremdeles være på vakt. Og hele tiden klar til å ta over på kort varsel. Dødsulykken i USA viser også at den definitivt har sine svakheter. At den ikke klarer å fange opp en saktekjørende, kryssende trailer er rett og slett for dårlig. Det viser jo også at sjåfører da kan ta til seg den uvanen å sløves ned/ha fokus på helt andre ting enn å følge med på trafikkbildet.

Men på den andre side er "autopiloten" en erfaringsinnsamling. Og det er positivt at man tar stadige skritt på veien mot autonom kjøring. Selv om jeg selv elsker det å kjøre bil (med tilnærmet full kontroll selv). Min egen ønskedrøm er at, i stedet for full-autonom kjøring, sikkerhetssystemene i bilene blir slik at de lar fører kjøre bilen selv, men at de konstant er på vakt etter farlige situasjoner, overvåker sjåføren (i fall sjåfør sovner/er ufokusert), og er klar til å ta over kontrollen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA