Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Cookie Monster, torsdag 01. september 2016, klokken 16:58

« forrige - neste »

Muffinman

Profilene lar seg bytte under kjøring. Uansett ville det vært greit om man endret litt på rekkefølgen justeringene skjer i. Bruker man en inn/ut profil eller bytter mellom profiler tilpasset personer med svært forskjellig størrelse klemmes lårene mellom rattet og setet før rattet går opp. Rattet burde alltid gå opp først.

jlan

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. desember 2016, klokken 06:49
Profil til fob
Det kan bli vanskelig å dekke alle situasjoner ja, men ved hjelp av setesensorer, døråpning rekkefølge, mobiltelefon login og FOB burde det være mulig å sannsynliggjøre hvem som har tenkt å kjøre bilen.

AP2 biler har jo så mye kamera at de burde se hvem som setter seg inn.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Øyvind.h

Ja ren fob-kobling er ikke feilfri. Men ser jeg på min egen bruk av bilen dekker fob-kobling mot profil nær 100% av bruken. Da bruker bare kona og jeg hver vår nøkkel. Skulle vi plutselig ha behov for å bruke hverandres nøkler er det bare å aktivere den andres profil når man setter seg inn, akkurat som i dag.

I praksis blir dette nær perfekt ut av boksen for meg. Men ser at folk som bytter mye sjåfør, kjører sammen med begge nøklene ofte etc. Kan støte på problemer. De problemene kunne vært løst med rikere/mer data om brukeren. Bare ikke Tesla graver seg ned i noe som skal være genialt, men som er elendig i praksis. De har gjort et par slike blundere....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krister461

Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:23
Enig at det er den beste ideen. Burde imidlertid være en restriksjon mot at dobbelklikk utløser profilendring under kjøring ... (Eller er det kanskje allerede en restriksjon mot profilendring under kjøring? Husker ikke.)
Hvorfor skal noen dobbeltklikke under kjøring?

Øyvind.h

Profilendring mens man kjører må vel være for spesielt interesserte? Tviler på at det blir funksjonalitet da det finnes innhold i profilen som ikke kan endres mens bilen står i drive (eks creep).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: krister461 på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:42
Sitat fra: lunitiks på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:23
Enig at det er den beste ideen. Burde imidlertid være en restriksjon mot at dobbelklikk utløser profilendring under kjøring ... (Eller er det kanskje allerede en restriksjon mot profilendring under kjøring? Husker ikke.)
Hvorfor skal noen dobbeltklikke under kjøring?

Du har ikke unger?  ;D Prøver ikke å krisemaksimere. Enig at dette er mye bedre enn før. Prøver bare å lufte noen problemstillinger som er greit å få diskutert litt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Lommeklikk kan forekomme og forekommer i dag :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:44
Profilendring mens man kjører må vel være for spesielt interesserte?
Muligens ikke. Man kan ha en profil for bykjøring og en annen mer laidback for landeveiskjøring. Og for de spesielt interesserte; jeg har en to profiler som er identiske med unntak av rekkvidde/% visning på batteriindikatoren. Kjappere å bytte visning på den måten.

Øyvind.h

Får håpe hurtigvalget øverst på store skjermen (som nå gjemmes bak kart, argh!) fortsatt blir stående. Da vil du alltid starte med profil 1 linket til fob, men kan fortsatt bytte til profil 2,3,4 osv etter behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:44
Profilendring mens man kjører må vel være for spesielt interesserte?

Jeg gjør det ofte. Ikke profilendring per se, kanskje, men om jeg har gjort "midlertidige" justeringer av sete eller speil så er det enkelt å velge min profil igjen for å resette. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på torsdag 22. desember 2016, klokken 11:07
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. desember 2016, klokken 09:44
Profilendring mens man kjører må vel være for spesielt interesserte?

Jeg gjør det ofte. Ikke profilendring per se, kanskje, men om jeg har gjort "midlertidige" justeringer av sete eller speil så er det enkelt å velge min profil igjen for å resette. :)

Jeg tenkte nok mer på profilendring fra din profil til en annen persons profil :) Endringen innenfor egen profil kan absolutt forekomme. Og jeg ser noen bytter mellom flere egne profiler. Så lenge man fortsatt kan gjøre dette fra skjermen ser jeg ingen problemer/nedsider.

Fordelen for meg er at det blir mye lettere å komme seg inn i bilen selv om kona var forrige sjåfør. Pt. er det litt trangt om hun ikke har byttet profil på vei ut.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ChrML

Automatisk profil basert på keyfob bør jo være enkelt å løse i praksis med noen enkle grep:
- Funksjon utløses av keyfob som detekteres i førerdør ved åpning av bil. Utløses ikke av andre dører. Det er mest sannsynlig riktig fob.

- Kriterier: Bilen må ikke være i drive. Utløses kun ved opplåsning av bil.

Lynet

Oppdatering ligger på vent no
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krister461

Sitat fra: ChrML på torsdag 22. desember 2016, klokken 13:00
Automatisk profil basert på keyfob bør jo være enkelt å løse i praksis med noen enkle grep:
- Funksjon utløses av keyfob som detekteres i førerdør ved åpning av bil. Utløses ikke av andre dører. Det er mest sannsynlig riktig fob.

- Kriterier: Bilen må ikke være i drive. Utløses kun ved opplåsning av bil.
Dette forutsetter at bilen vet hvor foben er når bilen låses opp. Og, om konen sitter seg inn først er jo bilen alt ulåst når jeg sitter meg inn på førersiden.

Lynet

Det er vel antenne for fob på begge sider
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA