Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Cookie Monster, torsdag 01. september 2016, klokken 16:58

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: vnm på mandag 07. november 2016, klokken 20:40
Sitat fra: KristofferH på mandag 07. november 2016, klokken 06:54
Ja. Det er helt idiotisk... Alt for langt for oss som kjører i oslo
Noe særlig nermere enn 1 er ikke bra og direkte farlig for de rundt deg. Alt for mange ligger oppi rompa på bilen foran. Øker bare faren for kollisjon dramatisk. Du kan miste lappen på stedet om politiet ser deg.
1 på min er så langt unna i 20-30 km/h kø at en trailer gjerne legger seg inn i luka... Tror ikke politiet reagerer nevneverdig på den avstanden :o

Du må ligge under et halvt sekund bak bilen foran for å miste lappen, TACC nå (på min i hvert fall) kommer aldri i nærheten av dobbelte dette.

Skjøteledning

På min 70D så har bilen begynt å legge seg mye lenger bak bilen foran ved AP kjøring enn pre 8.0. Selv på 1 så ligger den med god luke i køkjøring. I lav hastighet <30-40 så kan jeg kjøre i 5 min. Eller mer uten noen som helst varsel om å holde hender på rattet, i høyere hastighet under ett minutt. Den låser seg også langt mindre på bilen foran( blå bil) enn tidligere i lav hastighet. Jevnere start og stopp. Veldig fornøyd med køkjøringsegenskapene i 8.0

vnm

#662
Testet i dag med 1 på tacc. Var helt greit og litt nærmere hadde vel ikke vært krise. Men de som mener at avstanden skal halveres fra dette igjen er farlige for andre i trafikken.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

lunitiks

Rart at dette oppleves på 1 (som jeg aldri har brukt), når avstanden på 7 (som jeg 99% av tiden bruker) oppleves som nøyaktig lik som før
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Otto

Tenk om tallene 1 - 7 rett og slett kunne vært sekunder til kjøretøyet foran. Det hadde vært noe!
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

lunitiks

Da hadde jeg ikke brukt 7, for å si det sånn!  :o
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Skulle gjerne hatt bedre avstand enn 7 gir ja. 7 er jo fortsatt under 3 sekunder på motorveien.

Derimot skulle jeg ønske 1 tillot lavere avstand ved bruk av adaptiv cruise. Slet litt med unødvendig bremsing når jeg kjørte med adaptiv cruise og avstand 1 på motorveien (tok igjen biler i høyre felt, bilen bremset mens jeg holdt på å bytte til venstre felt)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Hva med mulighet for fine-tuning via scroll wheel? DET hadde jeg digget
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

pers1

Å ha på 1 kan gi farlige situasjoner med bråstopp som gjør at de bak kjører rett inn i Tesla'n bakfra da de ikke for nok tid til å reagere.

Akkurat som Emergency Breaking kun skal hindre for store /minimere skaden på bilen foran. Men tar ikke hensyn til at bilen bak ikke for reagert å kjører rett inn i Tesla'n bakfra. Skjedde med en kollega av meg som fikk nakk og rygg virvel skader. Trodde ved å velge Early breaking at det skulle også fungere på EMergency Breaking.  Bilen som kjørte inn i Tesla'n hans ble trykket sammen i front. Desverre tok han ikke bilde av bilen som kjørte på ham. Han har vanligvis 2 barn i forovervent barne stoler, heldigvis var de ikke i bilen da - de hadde fått alvorlige følger. Her har ikke Tesla tenkt helt igjennom konsekvensen med sen nedbremsning
Just my 2 cents
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

E_S

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 01. november 2016, klokken 18:28

Ja er flere steder jeg nå får 4g+ på mobilen men bare edge på bilen. Skal oppgradere min med 4g modem snart.
Er ikke helt spikret i stein enda, men bla Telenor planlegger å legge ned hele 3g nettet i 2020 for å frigjøre frekvenser til neste generasjon nett.

4g/Lte har mye bedre latency (lavere forsinkelse) og bedre hastighet. Hastigheten merker man ikke så mye til i Tesla enn så lenge, siden MCU ser ut til å begrense hastigheten uansett.
LTE er en mye bedre egnet teknologi til bil enn hva 3g er. Siden LTE fungerer OFTE bedre på ting i bevegelse mellom mastene enn hva 3g gjør.
Skal sies at LTE som de kaller 4G egentlig ikke er 4G. Er LTE-Advanced som egentlig er 4G, men det heter 4G+ her i Norge.
http://www.androidauthority.com/4g-vs-lte-274882/

Framtiden er Internett i alle biler. Mye pga autonome biler kommer mer og mer som krever kommunikasjon seg imellom, men også større krav til underholding. Dagens unge hører nesten ikke på radio. Så DAB som er like gammeldags som FM når det kommer til utvalg har ikke noe lang framtid. Håper det blir død og begravet helt om noen år slik som i Sverige. Så de heller satser på mer utbygging av mobilnettet langs veiene for framtiden.

Ja, men for min del er det *helt* utelukket å bruke 5 lapper på å oppgradere bilen til 4G/LTE. Da får jeg heller klare meg med kart uten satellittbilder og heller kjøre Spotify og Tunein over mobilen enn via skjermen i bilen. Jeg betaler bare ikke 5 lapper for et 4G/LTE-modem hvis innmat koster et par hundringser på Ebay eller Clas Ohlson.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bernta

#671
Sitat fra: E_S på tirsdag 08. november 2016, klokken 22:27
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 01. november 2016, klokken 18:28

Ja er flere steder jeg nå får 4g+ på mobilen men bare edge på bilen. Skal oppgradere min med 4g modem snart.
Er ikke helt spikret i stein enda, men bla Telenor planlegger å legge ned hele 3g nettet i 2020 for å frigjøre frekvenser til neste generasjon nett.

4g/Lte har mye bedre latency (lavere forsinkelse) og bedre hastighet. Hastigheten merker man ikke så mye til i Tesla enn så lenge, siden MCU ser ut til å begrense hastigheten uansett.
LTE er en mye bedre egnet teknologi til bil enn hva 3g er. Siden LTE fungerer OFTE bedre på ting i bevegelse mellom mastene enn hva 3g gjør.
Skal sies at LTE som de kaller 4G egentlig ikke er 4G. Er LTE-Advanced som egentlig er 4G, men det heter 4G+ her i Norge.
http://www.androidauthority.com/4g-vs-lte-274882/

Framtiden er Internett i alle biler. Mye pga autonome biler kommer mer og mer som krever kommunikasjon seg imellom, men også større krav til underholding. Dagens unge hører nesten ikke på radio. Så DAB som er like gammeldags som FM når det kommer til utvalg har ikke noe lang framtid. Håper det blir død og begravet helt om noen år slik som i Sverige. Så de heller satser på mer utbygging av mobilnettet langs veiene for framtiden.

Ja, men for min del er det *helt* utelukket å bruke 5 lapper på å oppgradere bilen til 4G/LTE. Da får jeg heller klare meg med kart uten satellittbilder og heller kjøre Spotify og Tunein over mobilen enn via skjermen i bilen. Jeg betaler bare ikke 5 lapper for et 4G/LTE-modem hvis innmat koster et par hundringser på Ebay eller Clas Ohlson.

Jeg vurderte å oppgradere til LTE i forbindelse med service nå, men fant ut at 5 lapper for en så "liten" oppgradering er for mye. MEN, når jeg var inne på service i går, så anbefalte de å slette mellomlagringen i systemet, det skulle gjøre kart-appen kjappere. Dette bør gjøres jevnlig.

Ellers så kommer jeg til å oppgradere etter hvert, men jeg tror nok ikke jeg gjør det før det er nødvendig å bytte til ny maskinvare/det er nødvendig å bytte til LTE. Hvis det er nødvendig å bytte til LTE(eller annet), så bytter jeg nok også til den nyeste maskinvaren.

For øvrig veldig fornøyd med servicen hos Tesla Skøyen.
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

bernta

Sitat fra: vnm på mandag 07. november 2016, klokken 20:40
Sitat fra: KristofferH på mandag 07. november 2016, klokken 06:54
Ja. Det er helt idiotisk... Alt for langt for oss som kjører i oslo
Seriøst? Kjører i Oslo daglig. Svært sjelden jeg er nærmere enn 3.

Noe særlig nermere enn 1 er ikke bra og direkte farlig for de rundt deg. Alt for mange ligger oppi rompa på bilen foran. Øker bare faren for kollisjon dramatisk. Du kan miste lappen på stedet om politiet ser deg.

Jeg har min på 3, og jeg kjører i Oslo. Synes avstanden er behagelig for meg i hastighet over 30 km/t, men synes bilen ligger for langt unna bilen foran i saktegående kø. Problemet med en fornuftig luke til bilen foran er imidlertid at det alltid er en eller annen nisse som synes min luke til bilen foran er akkurat nok til å presse seg inn i, og det skaper oftere farlige situasjoner enn at man ligge for nær bilen foran. Skulle derfor ønske at man kunne kjøre litt tettere på bilen foran i lavere hastigheter.
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

GOS

Sitat fra: bernta på torsdag 10. november 2016, klokken 09:19
.... MEN, når jeg var inne på service i går, så anbefalte de å slette mellomlagringen i systemet, det skulle gjøre kart-appen kjappere. Dette bør gjøres jevnlig.

Og hva går denne slettingen av "mellomlagringen i systemet" ut på og hvordan gjør vi det?
Tenker du bare på navigasjonen og lagrede plasser der?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

alda

Sitat fra: GOS på torsdag 10. november 2016, klokken 09:40
Sitat fra: bernta på torsdag 10. november 2016, klokken 09:19
.... MEN, når jeg var inne på service i går, så anbefalte de å slette mellomlagringen i systemet, det skulle gjøre kart-appen kjappere. Dette bør gjøres jevnlig.

Og hva går denne slettingen av "mellomlagringen i systemet" ut på og hvordan gjør vi det?
Tenker du bare på navigasjonen og lagrede plasser der?

Intressant, vill oxå veta om detta är något man kan göra själv! Den navigationen laggar ju lite for mycket för min smak...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA