Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Cookie Monster, torsdag 01. september 2016, klokken 16:58

« forrige - neste »

lunitiks

Ok, merket ingenting spesielt på den korte distansen jeg har hjem fra jobb. Får avvente hva @Christopher Naumann Ruud melder
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

E_S

Sitat fra: cra på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:19

Forøvrig er det ingen som tvinger deg til å oppgradere til 4G. Bortsett fra at V8 ser ut til å ha noen bugs som gjør at dekningen virker dårligere enn før så har 3G fungert helt fint for min del, i alle fall.

Problemet er at det ikke bygges ut mer 3G, og det vil også på sikt bli dårligere 3G-dekning når 4G og nyere teknologi tar over, da 4G ikke er bakoverkompatibelt med 3G. Om man da i stor grad blir stuck med 2G (EDGE) vil blant annet Tunein og Spotify bli mer eller mindre ubrukelig.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 01. november 2016, klokken 15:36
Ok, merket ingenting spesielt på den korte distansen jeg har hjem fra jobb. Får avvente hva @Christopher Neumann Ruud melder

På vei hjem fra Tønsberg til Oslo i dag var jeg veldig obs på Autosteer, såpass at det var vanskelig å oppføre seg "vanlig" de første par milene, så det tok litt tid før jeg fikk mitt første nagg. På en rett strekning i 110 - sonen slapp jeg rattet helt i ihvertfall fem minutter uten avbrudd, nagging, katastrofale utforkjøringer eller vingling, men når trafikken tettet til og veiene ble mer vinglete var det kanskje noe mer påminnelser. Jeg har dog lagt merke til at nivået på påminnelser har økt noe de siste par dagene, uavhengig av 2.40.42 - oppdateringen, så kanskje det er noe mer, men for min kjørestil er det ikke vesentlig mer og ikke spesielt irriterende. Andre kan ha andre opplevelser for sitt eget kjøremønster, og jeg har enda flere dager i uka til å kjenne på om det har økt i nevneverdig grad fortsatt.
Men AP føles mer smooth enn forrige oppdatering, men det er fortsatt for lite grunnlag.

OBS, datadeling slår seg av igjen etter denne oppdateringen, så dersom du ønsker å være med på Fleet LEarning må denne reaktiveres.

En ting som derimot har blitt vesentlig forbedret, er at nå kan man, ved et lett trykk på gasspedalen, deaktivere "highway passing rules", dvs at nå kan jeg helt fint kjøre forbi saktegående trafikk i bussfila på vei inn mot Oslo uten å sakke ned rundt hver sving. Gjelder dog bare til neste reaktivering av TACC, men veldig kjærkomment for den typen kjøring.

(Og så har det blitt litt flere innstillinger under Summon, men bruker det bare til å brife med uansett.)

Cookie Monster

#604
Sitat fra: E_S på tirsdag 01. november 2016, klokken 17:52
Sitat fra: cra på mandag 31. oktober 2016, klokken 14:19

Forøvrig er det ingen som tvinger deg til å oppgradere til 4G. Bortsett fra at V8 ser ut til å ha noen bugs som gjør at dekningen virker dårligere enn før så har 3G fungert helt fint for min del, i alle fall.

Problemet er at det ikke bygges ut mer 3G, og det vil også på sikt bli dårligere 3G-dekning når 4G og nyere teknologi tar over, da 4G ikke er bakoverkompatibelt med 3G. Om man da i stor grad blir stuck med 2G (EDGE) vil blant annet Tunein og Spotify bli mer eller mindre ubrukelig.

Ja er flere steder jeg nå får 4g+ på mobilen men bare edge på bilen. Skal oppgradere min med 4g modem snart.
Er ikke helt spikret i stein enda, men bla Telenor planlegger å legge ned hele 3g nettet i 2020 for å frigjøre frekvenser til neste generasjon nett.

4g/Lte har mye bedre latency (lavere forsinkelse) og bedre hastighet. Hastigheten merker man ikke så mye til i Tesla enn så lenge, siden MCU ser ut til å begrense hastigheten uansett.
LTE er en mye bedre egnet teknologi til bil enn hva 3g er. Siden LTE fungerer OFTE bedre på ting i bevegelse mellom mastene enn hva 3g gjør.
Skal sies at LTE som de kaller 4G egentlig ikke er 4G. Er LTE-Advanced som egentlig er 4G, men det heter 4G+ her i Norge.
http://www.androidauthority.com/4g-vs-lte-274882/

Framtiden er Internett i alle biler. Mye pga autonome biler kommer mer og mer som krever kommunikasjon seg imellom, men også større krav til underholding. Dagens unge hører nesten ikke på radio. Så DAB som er like gammeldags som FM når det kommer til utvalg har ikke noe lang framtid. Håper det blir død og begravet helt om noen år slik som i Sverige. Så de heller satser på mer utbygging av mobilnettet langs veiene for framtiden.
2015 P85D

Kilroy

Den nye funksjonen hvor telefonen blir lagt på ved endring av volum er nå borte etter siste oppdatering :)
Nå starter også DAB radioen automatisk når jeg kjører, før måtte jeg trykke på DAB tegnet hver gang jeg kjørte. I hvert fall har det nå fungert ett par ganger :)
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

madsskon

Min bil startet oppdatering til noe som ble tilgjengelig nå i dag... noen som vet hva dette inneholder? Innstallerte 8.0 for ca 3 uker siden.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

mj

Etter oppdatering kan man nå igjen bla i kanaler på nettadio med knapper på rattet, men på skjermen går det fremdeles ikke.  :o
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

madsskon

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Øggen

#610
Fant nokke nytt akkurat. Trur ej da iallefall.
Trudde først at det endelig skulle bli mulig å trekke henger med MS, så kanskje berre at det va felles software med MX (2.42.40)

Kunne til og med aktivere den, bilen slo seg i OFF, og rulla videre, rattet va låst og rikka ikkje seg.
Dette e naturligvis "bilberger-mode" på gøtt norsk.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Christopher Neumann Ruud

Oppdatering: Ja,  AP er blitt mer gnålete, men det virker som det mest skjer der det er situasjoner hvor noe endrer seg eller trafikkbildet er mer kaotisk. Bremsa ned før en av insnevringene ved tunnelarbeid i Vestfold i morges, og da var "hold rattet" på med en eneste gang (selv om jeg alltid holder i rattet holder jeg ikke alltid så hard at torque-måleren tar det...)

vnm

Jeg har ikke merket noen forskjell i masingen på å holde i rattet etter siste oppdatering.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

lunitiks

Leste i en tråd at naggingen er mer hyppig enn før hvis du gir litt ekstra med pedalen i autopilotmodus... Noe som i så fall ikke er så dumt. "Sovner" man bak rattet og samtidig gir mer pedal slik at blien aksellererer vil det kunne være ekstra farlig og bør følges opp med nagging- og nedbremsingsprosedyren raskt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleJA

Oppdaget noe nytt idag: Fikk advarselene 'Key not detected inside car, may not restart' etter å ha kjørt noen hundre meter hjemmefra.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA