Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Cookie Monster, torsdag 01. september 2016, klokken 16:58

« forrige - neste »

rovervest

Har fundert litt på AP etter 8.0. Første tur rett etter installasjon virket den noe ustabil og vinglet litt i kjøre banen ( vanlig vei uten 2 felt),  noe som den ikke gjorde før oppdatering.  Etter flere dagers bruk virker det som den er mye mere stabil,  tilsvarende før oppdatering.  Kan det tenkes at AP trengte litt kjøring for å "kalibrere" seg? 

Wattson

Veldig mye bra forslag her ser jeg. Men for å få mer effekt har jeg vurdert å bytte navn til kWattson!
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Freshman

Sitat fra: joda på fredag 14. oktober 2016, klokken 21:01
Sitat fra: Freshman på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:45
Hvor er det blitt av Superchargers og destinasjon chargers i navigasjonen etter oppdateringen?

Trykk på "lyn" symbolet nede på høyre side i navigasjonen. (må kanskje trykke på kartet en gang for å få opp valgene)
Da får du opp listen med superladere...
Scroll/bla i listen for å finne besøkte og/eller destination chargers.

Jeg synes dette er en mye dårligere løsning enn før. Da kunne man velge å se destinasjons-eller superladere og søke dem opp. Nå må man bla gjennom listen. Ikke veldig praktisk om man er i planlegging av en tur.

mj

Sitat fra: Freshman på lørdag 15. oktober 2016, klokken 07:49
Sitat fra: joda på fredag 14. oktober 2016, klokken 21:01
Sitat fra: Freshman på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:45
Hvor er det blitt av Superchargers og destinasjon chargers i navigasjonen etter oppdateringen?

Trykk på "lyn" symbolet nede på høyre side i navigasjonen. (må kanskje trykke på kartet en gang for å få opp valgene)
Da får du opp listen med superladere...
Scroll/bla i listen for å finne besøkte og/eller destination chargers.

Jeg synes dette er en mye dårligere løsning enn før. Da kunne man velge å se destinasjons-eller superladere og søke dem opp. Nå må man bla gjennom listen. Ikke veldig praktisk om man er i planlegging av en tur.

Vet ikke om jeg skjønner helt, du kan jo det fremdeles ???
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

lunitiks

Animasjonene i dashdisplay kunne vært hakket bedre. More often than not fremvises kjøretøyene foran meg i gal vinkel. Idag skjedde det at en syklist kom syklende mot meg i venstre fil (jeg lå i høyre), og dashdisplay viste dette som en ryggende motorsyklist!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Freshman

Sitat fra: mj på søndag 16. oktober 2016, klokken 08:16
Sitat fra: Freshman på lørdag 15. oktober 2016, klokken 07:49
Sitat fra: joda på fredag 14. oktober 2016, klokken 21:01
Sitat fra: Freshman på fredag 14. oktober 2016, klokken 18:45
Hvor er det blitt av Superchargers og destinasjon chargers i navigasjonen etter oppdateringen?

Trykk på "lyn" symbolet nede på høyre side i navigasjonen. (må kanskje trykke på kartet en gang for å få opp valgene)
Da får du opp listen med superladere...
Scroll/bla i listen for å finne besøkte og/eller destination chargers.

Jeg synes dette er en mye dårligere løsning enn før. Da kunne man velge å se destinasjons-eller superladere og søke dem opp. Nå må man bla gjennom listen. Ikke veldig praktisk om man er i planlegging av en tur.

Vet ikke om jeg skjønner helt, du kan jo det fremdeles ???

Kan jeg?
Tidligere hadde vi et oppsett hvor mange kunne velge om man ville se Superchargers, destination, favoritter og slikt. Jeg mener også at jeg kunne søke opp alle destinasjonsladere ved navn eller sted? Jeg finner ikke igjen denne søkefunksjonen nå. Nå viser den meg bare (dersom jeg scroller laaaangt ned på listen) 2-4 destinasjonsladere som er innen rekkevidde.

Eller har jeg gått glipp av noe?

jlan

Jeg har forsøkt å legge inn noen langdistanseruter for å se hvordan navigasjonen ruter via superladere. Dette fungerer dårlig. I tillegg til noen merkelige veivalg hopper den frem og tilbake mellom flere alternativer uten å bestemme seg. For eksempel sier den først at jeg ikke vil komme til Tromsø via superladere (-7%) , for like etter å finne en superlader på Setermoen som gir +25% i Tromsø. Så går den tilbake til første forslag osv.osv. 

Er det virkelig slik at det ikke går an å låse rutene til noen via punkter, ikke engang til superlader punktene?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

boppus

Navigasjonen er stadig like komisk dårlig, dessverre. Forleden navigerte jeg fra Hakadal til Beitostølen. Hakadal er rett nord for Oslo. Startet med kanskje 50% soc. Da foreslo den superlading på Valdresporten (korrekt) og deretter på Flå (!) for så å rute derfra til Beitostølen.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Muffinman

#473
Har kjørt noen dager etter oppdatering, og kan dessverre ikke finne en eneste ting som er forbedret med mitt bruksmønster. Men flere ting er blitt mye dårligere, f.eks. at man ikke lenger kan velge valgfri zoom på kartet uten å disable tracking, automatisk skjuling av statusbar/menylinje øverst og telefonbetjening. Når man har en ikke-fungerende automatisk lysstyrkejustering eller bytte mellom dag/nattmodus i tunneler og er avhengig av lysstyrke på høyre scrollehjul er det upraktisk å måtte endre funksjon på scrollehjulet etter hver gang man har brukt telefonen. For min del resulterer det i at det er enklere å betjene telefonen direkte enn å bruke knappene på rattet. For å beholde statusbar/menylinje synlig må jeg nå legge en eller annen funksjon jeg ikke bruker på øverste halvdel av skjermen. Lesbarheten er blitt dårligere med bl.a. fjerning av faner - ikke så farlig når man vet hvor ting er i "blinde", men likevel. Og muligheten for å vise ladepunkter i bildet er forringet siden det legges opp ei meningsløs liste over disse punktene på siden. Det holder jo i massevis å kunne trykke på selve ladepunktet i kartet for å starte navigering. Det er ikke alltid så lett å se hvilket punkt som er hva i lista uansett. Bilen bremser fremdeles for mye opp når en bil svinger av evig langt foran, selv om bilen har forlatt veien når den oppdages. Hastighetsregulering på TACC er blitt litt jevnere i den ene svingen jeg har testet, men det går fremdeles ikke an å skru av. Og i dag fikk jeg bremsing foran en tunnel, mulig den trodde jeg var i ferd med å kollidere med fjellet? Blir spennende å se på "verstingstrekningene" hvor det var nesten umulig til å få bilen til å holde farten jevn mer enn noen sekunder av gangen. Ser ut til at det kan bli en noen uker til jeg skal på de traktene riktignok.

Google Maps i nettleseren fungerer forresten dårlig (måtte teste om det kunne være et mulig alternativ) :)

Mon tro om Tesla snart skal skjønne at folk har forskjellige behov og gjøre ting konfigurerbart eller valgfritt? Det var ikke dette jeg meldte meg på når jeg fikk løfte om at bilen skulle bli bedre med oppdateringer. Kunne ønske at de konsentrerte seg om å fikse ting som aldri har fungert før de lager nye ting som ikke fungerer.

EDIT: Slettet setning som inneholdt "eselballer".

petersv

Irriterer meg også at kartet zoomer inn av seg selv også.. Vi får mase på Tesla om å gjøre det til en valgfri opsjon.

amund

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. oktober 2016, klokken 18:32
EDIT: Slettet setning som inneholdt "eselballer".

Hehe :)

Jeg syns det er fantastisk at de nå har bestemt at kartet alltid skal være øverst, og alle andre apper alltid er nederst.

Det var jo ulogisk nok før at alt du trykker på havner øverst, og så må du dra og slippe for å få noe nede. Særlig når den dra-og-slipp-funksjonen alltid henger i et halvt sekund. Men den logikken har jeg da vendt meg til, nå er all logikk ut vinduet.

I tillegg funksjonen som fjerner knappene øverst ? ?

Og som du nevner, rått at auto brightness fortsatt ikke funker etter 4 år. Dette må være den eneste bilen i verden som IKKE klarer å dimme interiørbelysning og skjermer, og samtidig har verdens største og mest blendende skjerm.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

minim

Sitat fra: jlan på fredag 14. oktober 2016, klokken 06:36
SitatDen reduserer da greit farten når jeg kommer igjennom tunellen, men på vei tilbake når jeg ligger i 60sonen og skal opp i 80 så registrerer den ikke at hele tunellen er 80 sone så jeg måtte manuelt på gassen for å få den opp i fart. Husker ikke om det var sånn i 7.1 også, men irriterende er det ihvertfall :) Er det noen måte jeg burde rapportere slike bugs på? Den burde jo klare å estimere hvor bilen kjører og at den da registrerer 80 sonen. Virker som den gikk utelukkende på gps signal mtp fartsgrensen selv om den viser at den kjører riktig på navien inne i tunellen.

Når du sier reduserer greit farten, er det etter at du holder spaken oppe for å plukke ny fartsgrense, eller får du det til å gå automatisk?

Ang. 60 til 80, er det 80 skilt eller "slutt på 60"? Jeg har inntrykk av at med "slutt på" skilt så blir endringen forsinket. Kan det være at bilen ikke klarer å lese disse skiltene med kamera og da går over på navigasjonssystemet for å finne fartsgrensen?

Jeg har da cruise på ca 90 og så reduserer den ned i 70.

Problemet jeg har er når jeg skal gå i fra 60 sonen til 80. Tror det er et opphevet 60 skilt. Det er jo ikke snakk om litt lagg heller for den holder 60 i 2-3km igjennom hele tunellen som er 80 sone.
-TMS 85D
-03 VW Polo

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på søndag 16. oktober 2016, klokken 18:32
EDIT: Slettet setning som inneholdt "eselballer".

Flott, er ikke bare meg som er en kronidiot, da. At kartet legger seg øverst og andre apper under --- men hvis man ikke har kartet oppe legger valgt funksjon seg øverst --- holder på å gjøre meg gal
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Spinner

Sitat fra: boppus på søndag 16. oktober 2016, klokken 17:42Navigasjonen er stadig like komisk dårlig, dessverre.
Hva mener du? Dette er jo bare helt fantastisk!! ;D
Vis meg et annet navigasjonssystem som klarer å spare et døgn på en 40 minutters reise!

Muffinman

Wow, vi har fått tidsmaskin.

Flott, jeg reiser tilbake og lar være å oppgradere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA