Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Cookie Monster, torsdag 01. september 2016, klokken 16:58

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: bobobrix på torsdag 13. oktober 2016, klokken 18:44
Hvor mange prosent av batteriet må forsvinne før batteriet begynner og lade seg opp igjen? opplever at batterier ikke starter og lade seg opp igjen sel om kabelen stå i og ingen feilmelding.
Er ikke hjemme og har nå mistet snart 10 % uten at re-ladning har startet.
Hadde ikke så stort tap med 7.1 før re-ladningen startet
Meget godt spørsmål. Noen som vet?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

minim

Var ute å kjørte i dag for å teste autopilot etter oppdateringen. Jeg kjører igjennom en 2.7km lang tunell som har 80-sone hele veien og akkurat i åpningen så går det over til 60sone. Den reduserer da greit farten når jeg kommer igjennom tunellen, men på vei tilbake når jeg ligger i 60sonen og skal opp i 80 så registrerer den ikke at hele tunellen er 80 sone så jeg måtte manuelt på gassen for å få den opp i fart. Husker ikke om det var sånn i 7.1 også, men irriterende er det ihvertfall :) Er det noen måte jeg burde rapportere slike bugs på? Den burde jo klare å estimere hvor bilen kjører og at den da registrerer 80 sonen. Virker som den gikk utelukkende på gps signal mtp fartsgrensen selv om den viser at den kjører riktig på navien inne i tunellen.

En annen ting er at den "disablet" autopilot for meg for resten av turen fordi jeg ikke skal ha holdt i rattet. Av gammel vane så holder jeg bare ene hånden på rattet nede når jeg slapper av på rolig langkjøring. Når autopiloten sto på så holdt jeg enda svakere i det slik at den skal få jobbe fritt, men samtidig slik at jeg kan fange opp når den ikke gjør som den skal raskt nok til å ta over. Må man holde "tipåto" for at den skal registrere at jeg holder eller må man bare lage litt motstand i det?
-TMS 85D
-03 VW Polo

joda

Sitat fra: minim på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:13
En annen ting er at den "disablet" autopilot for meg for resten av turen fordi jeg ikke skal ha holdt i rattet. Av gammel vane så holder jeg bare ene hånden på rattet nede når jeg slapper av på rolig langkjøring. Når autopiloten sto på så holdt jeg enda svakere i det slik at den skal få jobbe fritt, men samtidig slik at jeg kan fange opp når den ikke gjør som den skal raskt nok til å ta over. Må man holde "tipåto" for at den skal registrere at jeg holder eller må man bare lage litt motstand i det?

Skal holde med litt motstand, trenger ikke noen "tipåto" holding i rattet.
Kjører ofte på samme måte som deg når jeg kjører med autopilot, og da holder det med litt motstand/bevegelse i rattet når varsel kommer opp.
Merker ikke noen vesentlig forskjell på dette i forhold til hvordan det var i R7.1 på min bil hvertfall.. (med unntak av konsekvensen av at holdingen ikke blir registrert da..)
TMS 85D

Tuxedo

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 13. oktober 2016, klokken 20:05
Sitat fra: bobobrix på torsdag 13. oktober 2016, klokken 18:44
Hvor mange prosent av batteriet må forsvinne før batteriet begynner og lade seg opp igjen? opplever at batterier ikke starter og lade seg opp igjen sel om kabelen stå i og ingen feilmelding.
Er ikke hjemme og har nå mistet snart 10 % uten at re-ladning har startet.
Hadde ikke så stort tap med 7.1 før re-ladningen startet
Meget godt spørsmål. Noen som vet?
Mener å ha erfart at den starter vedlikeholdslading etter å ha tapt drøyt 10 km typical.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

twinpeaks

Opplever jeg det rett at det dessverre ikke er lengre mulig i v8.0 å sette lyden utelukkende til høyttaleren i bagasjerom (-20) lengre slik som det var mulig før (kjekt med musikk til barna helt bakerst uten å ha noe særlig lyd for de andre passasjerene)?

Gesendet von meinem GT-I9505 mit Tapatalk

"Silberstreif", 85D, sølv metallic

Hyperstress

Sitat fra: Sbr på torsdag 13. oktober 2016, klokken 19:37
Sitat fra: Thor2014 på lørdag 24. september 2016, klokken 19:29
Reduced likelihood of overtaking in right lane in Europe

Hva betyr dette?
Vil den unngå å passere bilen i venstre felt?
Ja, dette fungerer skikkelig bra når man kjører i kollektivfeltet... >:(
Ikke helt gjennomtenkt!

Gjelder dette også når en bare har på TACC?
Ikke mulig å skru av dette?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jlan

SitatDen reduserer da greit farten når jeg kommer igjennom tunellen, men på vei tilbake når jeg ligger i 60sonen og skal opp i 80 så registrerer den ikke at hele tunellen er 80 sone så jeg måtte manuelt på gassen for å få den opp i fart. Husker ikke om det var sånn i 7.1 også, men irriterende er det ihvertfall :) Er det noen måte jeg burde rapportere slike bugs på? Den burde jo klare å estimere hvor bilen kjører og at den da registrerer 80 sonen. Virker som den gikk utelukkende på gps signal mtp fartsgrensen selv om den viser at den kjører riktig på navien inne i tunellen.

Når du sier reduserer greit farten, er det etter at du holder spaken oppe for å plukke ny fartsgrense, eller får du det til å gå automatisk?

Ang. 60 til 80, er det 80 skilt eller "slutt på 60"? Jeg har inntrykk av at med "slutt på" skilt så blir endringen forsinket. Kan det være at bilen ikke klarer å lese disse skiltene med kamera og da går over på navigasjonssystemet for å finne fartsgrensen?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Thor2014

Synes det er underlig at de ikke har en knapp til å trykke på sol lar deg fylle inn bugs. Den "bug report" greia er ikke all verden og vanskelig å få til å virke

Ampéreson

Uvant men kult design, endelig mulig å logge på Tunein.

Ser at ladebildet ikke lenger viser Ampere og Volt ved lading, noen som vet om dette går an å få frem? Viser nok på mobilen da.
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

Postman pat

Dagens  8.0 gåte....... Am I losing my mind..........  Går Ned til garasjen uten  fob da jeg bare skal Koble inn umc ved å åpne ladeluken, trenger derfor ingen fob.  Husker Ikke at jeg  hadde frakoblet umc fra stikkkontakt, så ingen lading skjer. Tror at jeg hadde tatt Sikring da den std begynner på 24 A trekk. Ingen fare da jeg jo ikke hadde strøm. Det at den Trekker 24 a default på nytt sted under 8.0  er Kjent problem allerede, MEN........jeg går intuitivt inn I bilen for å se på skjermen og fikse Ned til 13A trekk, OG blir klar over at jeg kommer inn I bilen uten FOB ....   fob er 3 betong etasjer lenger opp og ingen mobildekning I garasjen...... you tell me....... Avlsått umc som dyttes inn I ladeluken åpnet bilen ??????????      Næhhhhhhhh??? Skal prøve å gjenskape, men her er det noe rart.
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Muffinman

SitatSer at ladebildet ikke lenger viser Ampere og Volt ved lading, noen som vet om dette går an å få frem?

P85, "energy" visning.


Tuxedo

Sitat fra: Postman pat på fredag 14. oktober 2016, klokken 10:08
Dagens  8.0 gåte....... Am I losing my mind..........  Går Ned til garasjen uten  fob da jeg bare skal Koble inn umc ved å åpne ladeluken, trenger derfor ingen fob.  Husker Ikke at jeg  hadde frakoblet umc fra stikkkontakt, så ingen lading skjer. Tror at jeg hadde tatt Sikring da den std begynner på 24 A trekk. Ingen fare da jeg jo ikke hadde strøm. Det at den Trekker 24 a default på nytt sted under 8.0  er Kjent problem allerede, MEN........jeg går intuitivt inn I bilen for å se på skjermen og fikse Ned til 13A trekk, OG blir klar over at jeg kommer inn I bilen uten FOB ....   fob er 3 betong etasjer lenger opp og ingen mobildekning I garasjen...... you tell me....... Avlsått umc som dyttes inn I ladeluken åpnet bilen ??????????      Næhhhhhhhh??? Skal prøve å gjenskape, men her er det noe rart.
Hvordan fikk du åpnet ladeluken uten fob, og uten strøm på UMC?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Spinner

Sitat fra: Tuxedo på fredag 14. oktober 2016, klokken 10:29Hvordan fikk du åpnet ladeluken uten fob, og uten strøm på UMC?
Bilen har forhåpentligvis vært låst opp med dobbeltklikk få FOB, og dermed vært åpen og ikke automatisk låst seg :o

DagfinnN

Sitat fra: Muffinman på fredag 14. oktober 2016, klokken 10:12
SitatSer at ladebildet ikke lenger viser Ampere og Volt ved lading, noen som vet om dette går an å få frem?

P85, "energy" visning.
Måtte lese to ganger for å ikke å lese ampera og bolt :)
Ikke skjønte jeg heller hvor info om disse bilene skulle vises på tesla skjermen.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Vegard Winther

#449
Har nå kjørt tur retur Brumunddal - Hafjell med v8.0.

Mine inntrykk:
Synes selve designen var bedre før. Den flate layouten virker "uferdig" og for "enkel" eller minimalistisk i mine øyne, sammenlignet med den tidligere. Kommer sikkert til å gro på meg, men synes den tidligere designen var langt stiligere. Synes også at den nå er for lys, er jo nesten som en helt blank, hvit skjerm.

Det at kartet zoomer inn og ikonene forsvinner er kanskje bare en vanesak, men foreløpig liker jeg det ikke. Det er rett og slett mer kludrete og tidkrevende å håndtere touch-skjermen i trafikk.

Bruker knapt radio i bilen, så den delen skal jeg ikke uttale meg om. Men Spotify virker mye bedre for mitt bruk. Først ble jeg ganske forvirra og var veldig skeptisk. Men så fort jeg ble litt vant med den nye versjonen, liker jeg den godt. Synes den er enklere og mer brukervennlig. Men skulle ønske søke-funksjonen var litt annerledes. Og nå får vi kun opp de 6 siste spilte i "recently played"-funksjonen. Det er færre enn det var før, og litt dumt med tanke på to jenter i baksetet som maser om nye låter hele tida.
(Edit: Oppdaget nettopp at siden vi har brukt Spotify litt mer, så er jo "recently played-lista mye lenger nå enn den var tidligere. Så det er en forbedring.)

Spørsmål: Hvordan lager man spillelister eller legger til låter som favoritter i bilens Spotify-konto?

Synes stemme-funksjonen er forbedret. Før fikk jeg den aldri til å fungere. Nå kan jeg faktisk få treff når jeg søker. Men norske ord funker overhodet ikke. Blir noen rimelig rare resultater da ( :

Synes også at telefon-funksjonen via rattet er forenklet. Eneste er at det har hendt at jeg ved uhell har fått opp og ringt siste nummeret som ligger inne, da jeg egentlig skulle trykke for å få opp scroll-menyen i displayet, men trykte et kort trykk i stedet for et langt.

GPS-en virker helt grei så langt. Men hvordan får jeg sett round trip? Leser at dette skal være så mye enklere. Men jeg har ikke funnet ut av det enda.  :P

Ser at mange klager på AP-en. Selv opplevde jeg den som lett forbedret. Vanskelig å sette fingeren på det, men synes nedbremsing i svinger var bedre, virket veldig smooth i kø-kjøring, og la seg ikke automatisk ut i forbikjøringsfelt slik den har pleid å gjøre. Kan fremdeles hvile ene hånda lett på rattet når bilen kjører selv, og bevege lett på det når varsel dukker opp. Dette opplever jeg at fungerer like greit som før, og er ikke bekymra for "the red hands of shame". Hvis noen opplever dette hyppig, så tenker jeg at dette er en god og nødvendig funksjon. Alt i alt synes jeg AP virker forbedret.

Litt dumt at man ikke lenger ser ampere når man superlader, men så er det også bare å gå inn på appen, så ser man det der. Allikevel, rar beslutning ikke å vise ampere.

Alt i alt en del klare forbedringer, men også ting jeg ikke er helt fornøyd med sammenlignet med tidligere funksjon. Blir spennende å se hva som skjer med v8.1.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA