Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gjettometeret: Mest fleip eller spor av fakta?

Startet av Spiro, torsdag 01. september 2016, klokken 13:11

« forrige - neste »

Spiro

Er det mulig og ikke lade når laderen er plugget I uten å slå den av hver gang?
Trenger ikke lade hver dag, men vil ha oppvarmet kupé hver dag gjennom klima timer og vil bruke strøm fra laderen til det.
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

nr1rayner

Du må vel sette ladetimer til et svært kort tidspunkt. Når du skal lade må du slå av lade-timer knappen.
Hvorfor du ikke skal lade skjønner ikke jeg..
Du bruker ca 5-10% SOC på en oppvarming, ikke utrolig mye mao, men den går da kun i 15 min uten å være koblet til. Men, det er som regel nok til isfrie ruter
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Spiro

#2

Har lest en plass at det er sunnere for batteriet med færre ladesykluser.
Tar jeg helt feil her ?

Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

jkirkebo

Sitat fra: Mrdahl på fredag 01. juli 2016, klokken 16:39

Har lest en plass at det er sunnere for batteriet med færre ladesykluser.
Tar jeg helt feil her ?

Neida, det gir selvfølgelig minst slitasje på batteriet å bruke det så lite som mulig. Dessverre blir nytten redusert tilsvarende ;)

Merk at en syklus regnes som 0-100%. Om du lader fra 40% til 65% 4 ganger er det én syklus. 4 ganger fra 40% til 65% sliter mye mindre på batteriet enn 1 gang fra 0-100.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Har du 24 eller 30 kwh?
Batteriet liker seg visst best rundt 50%, men kan da ikke drive febrilsk å holde den på 40-60%, det er jo en bil, som skal brukes...

Er vel best med minst mulig fulle sykluser..

Har du 24kwh setter du max lading til 80%, plugger inn og slapper av.
30 har ikke den muligheten, man må vel da regne med at det batteriet ikke tar skade av å stå fulladet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Spiro

Hei. Endret litt på profil info så nå står det Hva jeg kjører I signaturen ☺
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

tomrh

Forstod det slik at 30 kWh versjonen har en annen og bedre batterikjemi slik at Nissan ikke så helt nytten av å tilby 80% modus.

Det viktigste er nok å ikke la den stå med 100% i ukesvis i sommervarmen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: Spiro på fredag 01. juli 2016, klokken 17:07
Hei. Endret litt på profil info så nå står det Hva jeg kjører I signaturen ☺
Se der ja  :)

Har forstått det slik tomrh skriver jeg også.
Også så kjekt å bestandig ha 80% eller mer istedet for 40.. ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#8
Vedlagt figur viser hvordan det generelt kompenseres for degradering av batteri.

I begynnelsen er det nok buffer i både i topp og bunn, man vil se den samme rekkevidden. Etterhvert som bufrene skrumper blir det viktigere at eieren passer på hvordan man lader. Vi er kommet i denne fasen med vår '12 i-MiEV nå.
(Kilde: http://batteryuniversity.com/learn/article/electric_vehicle_ev)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mazzbot

Å bare lade til 80% på leaf 24kwh er bare tull , jeg lader bilen min til 100% annenhver dag , skal jeg noe annet på kvelden lader jeg bare hjemme til 100% ^^ da er den alltid klar til bruk . Lar den ikke stå mer enn noen timer på 100% .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

cra

Elbil er veldig enkelt: Lad når du kan, kjør når du vil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PNR1A

Kan elbil stå uten lading på en stund? Bilen skal stå hos FlightPark i 11 dager, de vil ha 250kr for lading og det er altfor mye. Vi har ca. 90km tur/retur Gardermoen. Har tenkt å lade til 100%, kjøre ikke over 100km/t (halvparten er egentlig 80) og så regner med å ha 75% når vi leverer den fra oss. Jeg henta kompis forrige helg på Gardermoen og så tilbake, kom jeg hjem med 47%. Høres dette OK eller bør jeg betale for lading?Gardermoen parkering er full og Dalen svarte ikke på min e-post.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

nr1rayner

Ingen problem Valdemar,driftsbatteriet tappes ikke eller minimalt når det står. Du kunne sikkert stått parkert i 6mnd  ;)
Det eneste som kan være av bekymring er 12v batteri, men 11 dager bør den tåle..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

PNR1A

Sitat fra: nr1rayner på fredag 01. juli 2016, klokken 22:43
Ingen problem Valdemar,driftsbatteriet tappes ikke eller minimalt når det står. Du kunne sikkert stått parkert i 6mnd  ;)
Det eneste som kan være av bekymring er 12v batteri, men 11 dager bør den tåle..

Takk nr1rayner. Tidligere hadde vi Prius som sto hver sommer i 14 dager på Gardermoen og det gikk bra. Jeg er en fersk Leafer, litt usikker på at jeg forstod det riktig at solpanel på taket brukes til å "lade" 12V batteri. Da er det bare å finne fram manualen :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

nr1rayner

Solcellepanel skal lade 12v ja, men det er nok så svakt at det utgjør lite,tipper det gir max 3watt eller 0,2-0,3A om du vil..
Som jeg har skrevet tidligere, tviler engang på om det er koblet til batteriet, mest sannsynlig en "gimmick".. Eller svar på det evige spørsmålet," hva med å sette solceller på elbilen for å lade batteriene så de kjører lenger?"

Mao, ikke stol på at det panelet holder liv i bilen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA