Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjell på A-dekk til Leaf?

Startet av nr1rayner, torsdag 01. september 2016, klokken 13:03

« forrige - neste »

krl

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Trafikkulykke-utenfor-politihuset-3032513.html#&gid=1&pid=1

Det står ikke noe om at det er Leaf-en, men i og med at den mangler skilt foran, så er det nærliggende å tro at Leaf-en er involvert. Forøvrig flott at avisen ikke skriver "ELBIL-KRASJ" eller lignende... Får satse på at det gikk bra med fotgjengeren.

THE

I bildeteksten står det at gutten ble påkjørt av en elbil. Ser at saken er oppdatert etter du la ut link på forumet, så journalisten har vel plutselig oppdaget at han hadde glemt å presisere at det var en elbil involvert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

krl

Det er vel tydeligvis noe som må forventes... Nå står det også at det var snakk om en skater som plutselig havnet i veien. Og førerkortet er ikke beslaglagt.

I akkurat denne typen saker, så kan det faktisk være relevant at det er snakk om en elbil, da en del eldre elbiltyper ikke har støygenerator. Noe som er et must etter min mening. EU-kravet kommer heldigvis snart! Mercedes har allerede fått dette på plass som ekstrautstyr.

jensjacob

Så længe det er ekstraudstyr så er det fint med mig. Så kan filantroperne vælge det til efter behov. Jeg kommer først til at køre med det når det bliver et lovkrav.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

eivhelle

Sitat fra: krl på torsdag 30. juni 2016, klokken 22:11
Det er vel tydeligvis noe som må forventes... Nå står det også at det var snakk om en skater som plutselig havnet i veien. Og førerkortet er ikke beslaglagt.

I akkurat denne typen saker, så kan det faktisk være relevant at det er snakk om en elbil, da en del eldre elbiltyper ikke har støygenerator. Noe som er et must etter min mening. EU-kravet kommer heldigvis snart! Mercedes har allerede fått dette på plass som ekstrautstyr.

Hvilken nytte har du egentlig av en støygenerator. Det er ikke stort mer støy av en bensinbil eller hybridbil heller når man kjører i 30km/t. Og uansett vil støyen fra et skateboard overdøve støyen fra fra bilen. Man må faktisk kunne forvente at både barn og voksne lærer seg å se etter at det er klart før de kommer brasende ut i veien.

Jeg synes det blir en tåpelig unnskyldning å skylde på at bilen ikke lager lyd, når det egentlige årsaken til ulykken var at den som ble kjørt på ikke så seg for.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Sele


eivhelle

Sitat fra: Sele på fredag 01. juli 2016, klokken 09:12
Vil bare minne om at vi har både svaksynte og blinde som har behov for lyd.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/naa-paalegges-elbiler-bilmotorlyd/a/23485872/
En elbil er ikke lydløs. Problemstillingen er at man ikke hører elbilen hvis det er en annen støykilde som overdøver lyden fra elbilen. Så hvis vi skal legge til støy på en elbil må den lyden i så fall være så høy at den overdøver andre støykilder. I så fall må elbilen måle omgivelsesstøyen og øke lydnivået i takt med denne.

Og hva gjør vi så med hybridbiler og bensinbiler, som også kan være bortimot lydløse?

Hvis blinde og svaksynte skal krysse en gate må de velge enten fotgjengerovergang eller lyskryss, der de har forkjørsrett og kan forvente at trafikken stopper. De kan ikke vandre rett ut i veien å basere seg på at de kan høre biler og syklister og derfor kan navigere trygt gjennom trafikken.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Sele

Antar at EU kommisjonen har svarene på dine spørsmål. Dette er noe som uansett kommer på nye biler produsert etter 2019.

hans.ks

Sitat fra: Sele på fredag 01. juli 2016, klokken 09:12
Vil bare minne om at vi har både svaksynte og blinde som har behov for lyd.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/naa-paalegges-elbiler-bilmotorlyd/a/23485872/

Ikke glem dagens ungdom som også hører på musikk eller har hodet plantet nedi mobiltelefonen.. :-)
E-Golf med ventepumpe.

elektrolux

Støygenerator på Elbil er nok først og fremst et stunt for å gjøre bilen mindre attraktiv enn f eks en lydløs hybrid,  eller bensin / diesel bil.

I dag er det stort sett dekkene som støyer, ikke drivsystemet på bilen


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

epsilone6

Enkelte elbilister er imponerende navlebeskuende samtidig som de redder verden...

Jorgensen

Sitat fra: Sele på fredag 01. juli 2016, klokken 11:35
Antar at EU kommisjonen har svarene på dine spørsmål. Dette er noe som uansett kommer på nye biler produsert etter 2019.
Håper de tenker på at i boligstrøk er det ikke nødvendig med ekstra støy når andre vil sove med åpent vindu, så jeg synes det er greit at postbiler og de som reiser tidlig på jobb kan velge å være lydløse.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Sele

#12
Det internasjonale blindeforbundet har vært en sterk pådriver for og få på plass dette kravet. Men selvsagt må personlige hensyn gå foran sikkerheten til blinde og svaksynte..

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/blinde-krever-elbil-med-lyd-1.12605373

THE

Jeg synes løsningen på Renault Zoe er fin. Når jeg reiser på jobb kl 6 om morgenen trykker jeg på en knapp og deaktiverer fotgjengervarslet. Neste gang jeg starter bilen er varsellyden igjen aktivert.

Ved kjøring i sentrumsgater, på parkeringsplasser og steder der det mange myke trafikanter er det veldig greit å ha mulighet til å slå på varsellyden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodalse

For Nissan Leaf som tydeligvis var involvert i denne saken har det vært standard med støyvarsler siden tidenes morgen (2011 :) )
Fra wiki:
"The sound system ceases operation when the Nissan Leaf reaches 30 km/h (18.6 mph) and engages again as car slows to under 25 km/h (15.5 mph)"
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA