Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vil ikke lade

Startet av Avo, onsdag 31. august 2016, klokken 23:08

« forrige - neste »

Avo

Hei
Jeg pendler Horten Oslo, og vurderer en elektrisk fremtid.
Kjører tog når jeg kan, men det blir litt for ofte dieselbil.

Hvilke elektriske biler kan fungere for meg?
Kravet er at jeg må komme meg på jobb, også den vinterdagen det er 25 minus og mye kø.
Ønsket er at jeg de fleste dager (om ikke den over) kan komme på jobb, ombestemme meg å dra hjem igjen, helst med en gang, men et par timer lading er ingen katastrofe heller.

Har vanlig 16A strøm tilgjengelig både hjemme og på jobb, men sliter nok med å få frem så mye mer.

Jeg vet at en Tesla fikser dette glatt, men selv om jeg muligens kunne tøye budsjettet så lang, tror jeg ikke jeg vil. Det er rett og slett mer enn jeg vil bruke på en elbil, om ikke VW kommer med en elektrisk safaribuss med de rette kurvene, og 500+ km rekkevidde.

Har lest litt om de forskjellige, men går litt i surr, siden alle beskrivelser av hva bilene klarer er så fulle av forbehold om medvind og annet at jeg ikke helt vet hva som duger.

Hvilke reelle alternativer har jeg?
Fortrinnsvis nå i løpet av noen måneder - biler som kanskje kommer neste år, og kanskje går sååååå langt får jeg heller vurdere når de er her.



tutti

Til vinterkjøring er Soul bra. Til sommerkjøring kan egolfen gi det bedre rekkevidde i høye hastigheter.

Magster

Størst sjangse for å komme hjem igjen uten å lade får du med nye Bmw i3, og nye E-golf. (Du må vente endel måneder på nye Golf)

Tåler du en time eller to mer lading på jobb, kan du også se på: nye Hyundai Ionic, Kia Soul, eller Leaf 30kwh.


Ferry

Oppgradert i3 med 94 Ah batteri. Oppgradert e-Golf når den kommer. 25 minus Horten - Oslo, det er ikke ofte! Det finne sikkert historiske data. 15 minus er ganske sjelden det også. BMW sier 20 mil rekkevidde selv under ugunstige forhold. Det går hvis du vil. Hvis du derimot ikke vil, så kan vi nok hjelpe deg å sette opp noen teoretiske scenarioer for å støtte det synet.

Avo

Huff nei - teoretiske scenarier vil jeg slippe - det er de praktiske som teller.

Rottert

Hva med Leaf 30kw? Har du muligheter å kjøre innom hurtiglader de dagene du må dra tvert? Da trenger du jo ikke mange minuttene å fylle på bare litt så du har nok til å komme hjem.
2014 Nissan Leaf Tekna

Avo

Det er ikke slik at jeg må dra hjem igjen tvert, vanligvis jobber jeg nok heller for lenge enn for kort, men det er et ønske at det er mulig. Om ikke annet, så er det greit den dagen jeg har glemt å sette doningen på lading.
Leaf med 30 kWh står absolutt på lista som aktuell bil, selv om jeg synes den er grusomt stygg.
i3 er spennede.
Golf liker jeg - sitter godt i den - Leaf og i3 er uprøvd, annet enn som passasjer.
Sliter ofte med at jeg ikke passer helt inn i alle biler. Jeg er ikke mer enn 178 høy, men har korte bein, og jævla lang rygg, samtidig som jeg ikke liker å ligge når jeg kjører.






Mazzbot

Ville sterkt vurdert nye bmw i3 . Den har 11kw lading , morsom å kjøre , mer kvalitetsfølelse enn leafen. I tillegg til hurtiglading på Combo . Den har også adaptiv cruisecontroll og kø assistent!  Leafen har omtrent ikke noe utstyr , bare plast og fake skinn .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Burger

#8
Var i samme situasjon som deg for nesten ett år siden, men kortere distanse. 8 mil tur/retur uten mulighet for lading på jobb. Hurtiglading er ok de par gangene i måneden jeg må to turer til jobb på en dag.

Med tanke på km i året så gikk jeg for den billigste bila som virker, den skal pendles i stykker, ikke nytes. Da ble det Leaf 24kw/h. Det jeg savner virkelig er adaptive cruise control, noe som kan være veldig fornuftig om du skal kjøre 20 mil hver dag.

Fordelen med i kjøre Leaf er jo at du ikke ser så mye til den, de andre trafikantene får 'kose' seg med utseendet. Komfort/kjøreegenskaper på motor-/hovedvei er god nok.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

TM

#9
Sitat fra: Rottert på torsdag 30. juni 2016, klokken 13:46
Hva med Leaf 30kw? Har du muligheter å kjøre innom hurtiglader de dagene du må dra tvert? Da trenger du jo ikke mange minuttene å fylle på bare litt så du har nok til å komme hjem.
Hadde Leaf 30 kW. Fikk litt sjokk da jeg fikk den, for det var utrolig plastikk-følelse og lukt inne i bilen. Den er bra å kjøre på motorvei hvis man finner en grei sittestilling. At rattstammen ikke er teleskopisk og derfor ikke kan justeres ser utrolig, og det gjorde at jeg ikke fant en god sittestilling. Setene i stoff virker slaskete og billige, og de i "skinn" gir dårlig sidestøtte. Ikke var det parkeringssensorer heller, men en fancy kamera så du ser når du bulker borti noen !! Så min vurdering var at dette ikke var spesielt imponerende, så jeg solgte den og bestilte en i3. Den er også en særegen bil, men på en positiv måte. Der lukter det skinn, og det er ekte skinn. Utrolig mye morsommere å kjøre er den også og mye billigere service. Rekkvidden er også bedre, så det skal nok mye til å få rekkeviddeangst med den. Det fikk jeg på første langtur med Leaf'en, for selv om jeg har hatt en rekke elbiler, så var Leaf'ens rekkviddemåling ikke til å stole på. På motorvei fra Fredrikstad til Oslo forsvant 2 km rekkevidde pr. km, selv uten varmeapparat. 17 " hjul må nok ta en del av skylden for det. Høyere vekt og større rullemotstand enn i3 gir høyere forbruk.

E_S

Jeg kjenner ikke til nye genersjonen e-Golf, men jeg vet at Kia Soul gir mye for pengene, og den føles mer moderne og har bedre plass (unntatt bagasjerom) enn Leaf. Realistisk rekkevidde er alt mellom 10 og 20 mil, førstnevnte om man kjører 120-130 km/h vinterstid, sistnevnte normal landevei sommerstid.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

TM

Sitat fra: E_S på fredag 01. juli 2016, klokken 14:15
Jeg kjenner ikke til nye genersjonen e-Golf, men jeg vet at Kia Soul gir mye for pengene, og den føles mer moderne og har bedre plass (unntatt bagasjerom) enn Leaf. Realistisk rekkevidde er alt mellom 10 og 20 mil, førstnevnte om man kjører 120-130 km/h vinterstid, sistnevnte normal landevei sommerstid.
Ja, har hatt en sånn også :-) Mye bedre sittestilling og seter enn Leaf. Men dårlig løsning med parkeringssensorer, dårlig lys og manglende varmestyring via app trekker ned. Krav om årlig service gir dyrere vedlikehold enn for i3.

AmocoCadiz

Sitat fra: TM på fredag 01. juli 2016, klokken 15:02
Sitat fra: E_S på fredag 01. juli 2016, klokken 14:15
Jeg kjenner ikke til nye genersjonen e-Golf, men jeg vet at Kia Soul gir mye for pengene, og den føles mer moderne og har bedre plass (unntatt bagasjerom) enn Leaf. Realistisk rekkevidde er alt mellom 10 og 20 mil, førstnevnte om man kjører 120-130 km/h vinterstid, sistnevnte normal landevei sommerstid.
Ja, har hatt en sånn også :-) Mye bedre sittestilling og seter enn Leaf. Men dårlig løsning med parkeringssensorer, dårlig lys og manglende varmestyring via app trekker ned. Krav om årlig service gir dyrere vedlikehold enn for i3.
Det er årlig service på Soul, men prisene er satt ned betraktlig til kun 1000kr 1 år nå hos merkeverksted.

THE

Soul har vel 15000 km service intervall også. Med 200 km pr dag blir det ofte verkstedbesøk for servicer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eliten

Har hatt Leaf Tekna siden 26.01. og kjørt nesten 18.000 km. Har kjørt alle andre av de topp 10 solgte elbilene vi har.
Synes at Leaf er den som gir mest for pengene. I3 har kraftigere og kjappere motor, men føles mer som en go-cart og med kun plass til 4. Den er også mer ømfintlig for sidevind. Mercedes b-el er romslige,  men kan ikke hurtiglades, Tesla S er rå, stor mye plass, men også dobbelt så dyr. Dagens golf er en fin men ordinær el-bil med dårligere rekkevidde.
Kunne også gitt omtale av de andre jeg har kjørt. Vi har 28 Soul i firmaet, kjørt de mye, ser cool ut, gode garantier, men landet på Leaf 30kw, da Leaf er den mest gjennomprøvde mellomklassebilen med god rekkevidde, økt garanti på batteripakken til 8 år, 160.000 km. Er 1.90 høy, sitter godt, har vært på mange langturer uten å bli sliten, har også kjørt Oslo-Horten tur-retur uten lading, men blir nok litt snaut vinterstid på motorveg uten litt mellomlanding. Skal du ha en bil uten tanke på mellomlanding hele året, bør du nok velge en av Teslaene, den kommende T3 blir gunstigst, Leaf 2 eller Opel Ampera-e. Disse kommer vel fortløpende i løpet av ca 1-2 år. I løpet av denne tiden kommer det større batteripakker på de fleste av de andre el-bilene også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA