Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Kapzx, onsdag 31. august 2016, klokken 22:34

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. juli 2016, klokken 09:24
Sitat fra: arthur på onsdag 13. juli 2016, klokken 09:00
Sitat fra: Kafk4 på tirsdag 12. juli 2016, klokken 20:26
Hvordan kan fortum være billigst når de tar 0,85kr/kW i påslag? Jeg har Kraftinor lavpris mobil som gir meg strøm til innkjøpspris uten påslag.

Ja, i dag er det vel slik, men hvor lenge kan en leverandør av strøm overleve uten å tjene en eneste krone utover spotprisen?

Men strømpriser er noe rare greier.

Fikk akkurat regning for juni og spotprisen er den doble av hva den var i juni i fjor...
Nettleien ligger nå på rundt det dobbelte av strømprisen.

Var det konkurranse de kalte det - Pi.. meg i r....

Det stemmer bra, og har en sammenheng med været. I fjor pisset det ned hele forsommeren og i tillegg var det mye snø i fjellet. Produsentene mistet rett og slett kontrollen og det dreide seg om å bli kvitt vann, og ta den betalingen man evt. fikk. Det førte til latterlig lave strømpriser for de som er på timespot'en, helt ned i 1øre/kWh. Kvartalskontrakten lå rundt 12-14 øre/kwh. I år ligger den rundt 25.
Nettleien derimot øker jo selvsagt uansett, og myndighetene (forslag fra Venstre) så sitt snitt til å legge på strømavgiftene i fjor når folk ikke merket det.
Konkurransen fungerer greit nok på energimarkedet, men det er naturlig nok dårlig med konkurranse på nett og distribusjon.
Du får kjøpe noen elbilbatterier og tilby tilkjørt strøm  :D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Jorgensen

Sitat fra: Fergazzer på torsdag 30. juni 2016, klokken 14:02
Strøm kjøper man lokalt.

De lokale er eid av kommunen der man bor og overskuddet blir igjen der. I tillegg er lokale kraftleverandører sponsorer av lokale idrettslag og foreninger. Stort sett er prisen den samme når man sammenligner like avtaler og besparelsen pr mnd utgjør sjelden mer enn en pølse på bensinstasjonen og det tror jeg de fleste lever greit med.

Enig!
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

kodalse

Sitat fra: Fergazzer på torsdag 30. juni 2016, klokken 14:02
Strøm kjøper man lokalt.

De lokale er eid av kommunen der man bor og overskuddet blir igjen der. I tillegg er lokale kraftleverandører sponsorer av lokale idrettslag og foreninger. Stort sett er prisen den samme når man sammenligner like avtaler og besparelsen pr mnd utgjør sjelden mer enn en pølse på bensinstasjonen og det tror jeg de fleste lever greit med.
Uenig!
Ihvertfall i Trondheim hvor Høyrebyrådet klarte å selge arvesølvet Trondheim Energiverk i sin iver etter å komme inn på aksjemarkedet.
Folkeavstemning ble nektet til tross for stor motstand fra befolkningen.

Her i huset har det gått i GE de siste årene, før det Norgesenergi.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Burger

#18
Kjøper av Fortum med påslag for gratis lading jeg. Ikke noe økonomisk for meg men snakket mye med selger om håpløs lademuligheter på pendlerruten Trondheim Stjørdal. Lo and behold, Fortum har satt opp det jeg ønsket meg. Tre og en halv ladere på omkjøringsveien rundt Trondheim og tre og en halv på Værnes. At du det er flere ladere på en plass sørger for mindre sjanse for kø og at minst en lader virker. Den i Trondheim har bensinstasjon og butikk som nabo, mens den på Værnes/Stjørdal har, ehrm, parkeringsplass som nabo.

Kommer til å ha den avtalen en stund siden det signaliserer at jeg vil ha hurtigladere og er villig til å betale for det.

Edit: la til en halv fordi det også er en 22kw eller noe på hvert sted også.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Trekkoppbil

Det er rart om man får kjøpt strøm uten påslag, da strømleverandørene må kjøpe elsertifikater som skal støtte utbygging av ny kraft.
Iflg NVE:
"Basert på gjennomsnittlige markedspriser for elsertifikater i 2015, kan du forvente at elsertifikatene i 2016 vil utgjøre mellom 2,1-2,5 øre/kWh av strømprisen din (inkl. mva)."

Det varierer mye hvor store påslaga er.

Kafk4


stefse

#21
Spot er vel egentlig ikke spot heller. Spot i forbrukersammenheng er en døgnpris som settes dagen i forveien.
Det du forbruker i avlesingsperioden midles så etter en gitt "fusk faktor," slik at hvis du avleser hver 1 januar vil de beregne at du bruker mer i vintermånedene hvor prisen selvsagt er høyere. Egentlig bør du kreve å få se hvor mye strøm du kjøpte til hvilken døgnpris i hele fakturaperioden.  Edit: Noen opererer med uke-spot og månedspot også, kanskje tilogmed års-spot, he he.

Vet ikke helt hva de tenker med AMS, men skal systemet utnyttes etter det jeg antar er hensikten, må man ned på timespotten. Da skal du avregnes for ditt faktiske forbruk pr time til den prisen som gjaldt den timen. Det blir mye å holde rede på, men hva har vi skylagring og big data til da? :D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: kodalse på fredag 15. juli 2016, klokken 10:43
Sitat fra: Fergazzer på torsdag 30. juni 2016, klokken 14:02
Strøm kjøper man lokalt.

De lokale er eid av kommunen der man bor og overskuddet blir igjen der. I tillegg er lokale kraftleverandører sponsorer av lokale idrettslag og foreninger. Stort sett er prisen den samme når man sammenligner like avtaler og besparelsen pr mnd utgjør sjelden mer enn en pølse på bensinstasjonen og det tror jeg de fleste lever greit med.
Uenig!
Ihvertfall i Trondheim hvor Høyrebyrådet klarte å selge arvesølvet Trondheim Energiverk i sin iver etter å komme inn på aksjemarkedet.
Folkeavstemning ble nektet til tross for stor motstand fra befolkningen.

Her i huset har det gått i GE de siste årene, før det Norgesenergi.

Da venter jeg spent på hvordan aksjeporteføljen har utviklet seg i verdi og hvilken avkastning denne har gitt i forhold til hva som hadde vært de sammenlignbare tallene hvis man IKKE hadde solgt den krafteksporterende kapasiteten. Kanskje det til og med har vært lønnsomt å selge når man kjøper noe annet som gir bedre avkastning og verdiøkning?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA