Tesla-eiere er tilkjent erstatning

Startet av Teslanewbie, torsdag 30. juni 2016, klokken 07:07

« forrige - neste »

Batteritralla

Benytter anledningen til å dra frem noen av mine tidligere argumenter relatert til denne saken:

« på: Onsdag 27. Januar 2016, klokken 10:43 »
"BMW lanserer ny M Serie med 700HK"

Bilen er utstyrt med en motor på 700 Hk, men bensin pumpen leverer dessverre bare bensin til 500 Hk . . .

Men du har 700 HK altså!!!

::)
SvarSitatVarsling
9
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
« på: Onsdag 27. Januar 2016, klokken 10:23 »
Jeg er nå ihvertfall veldig glad for at jeg ikke kjøpte meg P85D.

Jeg hadde ikke synes det var greit å bli avspist med 200+ Hk mindre enn det som vitterlig ble oppgitt.

"Bilen har 700HK, men de siste 200 eksisterer bare på papiret/i teorien/når du skal skryte til naboen"

Lurer på om jeg skal pakke inn en magisk tom pappkasse med "+50Hk" og slenge baki A6`n?

De virker jo like bra som de siste 200 Hk i P85D . . .
SvarSitatVarsling
10
Model S / Sv: Calling P85D owners world-wide
« på: Tirsdag 26. Januar 2016, klokken 22:23 »
Utrolig lang tråd, med masse motstridende argumenter . .

Om man snur saken litt på hodet:

- Hvor mange BMW M5 eiere ville blitt misfornøyd om man fikk 200 Hk mindre enn det man ble lovet ved kjøp?
- Hvor mange AUDI S6 eiere ville blitt misfornøyd om man fikk 200 Hk mindre enn det man ble lovet ved kjøp?
- Hvor mange MB AMG eiere ville blitt misfornøyd om man fikk 200 Hk mindre enn det man ble lovet ved kjøp?

Hvorfor skal P85D eiere være "fornøyd", selv om det mangler 200+ hk i forhold til forutsetningene bilen ble solgt under?

Jeg har problemer med å forstå argumentasjonen på de som mener at "man bør være fornøyd" . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

o.b.lix

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 30. juni 2016, klokken 07:13
Så o.b.l.i.x , kos  dere andre som argumenterte mot folk her som hevdet at bilen underleverte, En rettsak skulle kjøperne tape så det sang ifølge dere..

les dette fra rettsaken :

"Selv om man må forvente at den reelle effekten «på veien» er noe lavere enn oppgitt antall hestekrefter, er det i dette tilfellet et betydelig avvik mellom oppgitte hestekrefter og reell effekt. Avviket er på 237 hk», skriver utvalget."

Har nok enda ikke vært noen rettsak.

Trinn 1 er forbrukerrådet. De ga Tesla "medhold".

Trinn 2 er Forbukertvistutvalget. De ga P85D-eiere "medhold".

Trinn 3 er rettsak. Medmindre partene er enige om utfallet, noe som synes lite sannsynlig. Og denne har enda ikke vært avholdt. Så å si at ene eller andre parten tar feil er litt tidlig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

krl

Vel... Tesla tar feil basert på objektive målekriterier. Spørsmålet er hvor feil de tar, og hvor mye de har villedet kundene. Det er dette som avgjør om Tesla blir dømt.

Slik jeg ser det, så kan Tesla nå velge å tape litt penger ved å betale ut rettmessig erstatning. Eller de kan forfølge saken videre og tape MYE omdømme og sannsynligvis også mer penger (kostnad rettsak + erstatningsbeløp).

Griffel

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:38
Benytter anledningen til å dra frem noen av mine tidligere argumenter relatert til denne saken:

« på: Onsdag 27. Januar 2016, klokken 10:43 »
"BMW lanserer ny M Serie med 700HK"

Bilen er utstyrt med en motor på 700 Hk, men bensin pumpen leverer dessverre bare bensin til 500 Hk . . .

Men du har 700 HK altså!!!

::)
Men nå er det jo desverre slik da at i følge de offentlige regler for hvordan effekt i bilen skal måles så er bensinpumpen med i BMW tilfelle, mens for elektromotoren må batterier erstattes av en spenningskilde som holder mer konstant spenning.

Denne saken kan nok også bli komplisert av hybribbiler hvor det er enda mindre meningsfylt og oppgi motoreffektene samlet eller hver for seg om det ikke gis tillegsopplysninger om hvordan de oppfører seg i samspill.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cookie Monster

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:40
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 30. juni 2016, klokken 07:13
Så o.b.l.i.x , kos  dere andre som argumenterte mot folk her som hevdet at bilen underleverte, En rettsak skulle kjøperne tape så det sang ifølge dere..

les dette fra rettsaken :

"Selv om man må forvente at den reelle effekten «på veien» er noe lavere enn oppgitt antall hestekrefter, er det i dette tilfellet et betydelig avvik mellom oppgitte hestekrefter og reell effekt. Avviket er på 237 hk», skriver utvalget."

Har nok enda ikke vært noen rettsak.

Trinn 1 er forbrukerrådet. De ga Tesla "medhold".

Trinn 2 er Forbukertvistutvalget. De ga P85D-eiere "medhold".

Trinn 3 er rettsak. Medmindre partene er enige om utfallet, noe som synes lite sannsynlig. Og denne har enda ikke vært avholdt. Så å si at ene eller andre parten tar feil er litt tidlig.

Forbrukerrådet ga aldri Telsa medhold. Tesla var ikke villig til å megle og da er forbrukerrådet sin oppgave ferdig og det går videre til forbrukertvistutvalget.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Forbrukertvistutvalget
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

krister461

Hvorfor skal P85D eiere være "fornøyd", selv om det mangler 200+ hk i forhold til forutsetningene bilen ble solgt under?

Jeg har problemer med å forstå argumentasjonen på de som mener at "man bør være fornøyd" . .
Jeg har i alle fall ikke sagt at "man bør være fornøyd". Jeg har sagt det er en vanskelig sak.

Men, for å prøve å dra en analogi:
Jeg kjøper et kamera som har masse spesifikasjoner, f.eks.: "Ved hjelp av en CPU på X antall mhz så kan kamera skyte i 42mpx RAW med 8 bilder i sekundet i to minutter før bufferet er fullt."

Hvis det seinere viser seg at kamera hadde mindre enn X mhz i CPU-en så bryr det meg fint lite så sant skuddtakten er og oppløsningen fortsatt er like god.

Griffel

Sitat fra: krl på torsdag 30. juni 2016, klokken 10:45
Vel... Tesla tar feil basert på objektive målekriterier. Spørsmålet er hvor feil de tar, og hvor mye de har villedet kundene. Det er dette som avgjør om Tesla blir dømt.
Partene var enige om motoreffekten, spørsmålet var hvor mye de forsåvidt objektive effektangivelsene for motorene har villedt kundene til å tro at 1+1=2.

SitatUtvalget mener at «motorkraft» og «kjøre-tøys-kraft» fremstår som synonymer for forbrukerne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jazzwheel

Jeg regner ikke med at dette gjelder for alle P85D, men kun de som ble bestilt mens Tesla kun skrev 700hk på nettsiden? Er det oppgitt noen eksakte datoer her eller er det slik at hvem som helst med P85D har kastet seg på søksmålet som skal opp i tingretten?

krl

Sitat fra: krister461 på torsdag 30. juni 2016, klokken 11:05

Jeg har i alle fall ikke sagt at "man bør være fornøyd". Jeg har sagt det er en vanskelig sak.

Jeg kjøper et kamera som har masse spesifikasjoner, f.eks.: "Ved hjelp av en CPU på X antall mhz så kan kamera skyte i 42mpx RAW med 8 bilder i sekundet i to minutter før bufferet er fullt."

Hvis det seinere viser seg at kamera hadde mindre enn X mhz i CPU-en så bryr det meg fint lite så sant skuddtakten er og oppløsningen fortsatt er like god.
Problemet er at mangelen på effekt gjør at bilen akselererer ganske mye tregere enn oppgitt. Og at Tesla benyttet en alternativ målemetode for 0-100-tall for å skjule dette.

I ettertid har Tesla oppgitt at "0-100"-tallene er med "rollout"; så sånn sett har de skjerpet seg noe. Og dette er jo også en innrømmelse av at det var feil/mangler i opprinnelige data.

krister461

Sitat fra: krl på torsdag 30. juni 2016, klokken 11:20

Problemet er at mangelen på effekt gjør at bilen akselererer ganske mye tregere enn oppgitt. Og at Tesla benyttet en alternativ målemetode for 0-100-tall for å skjule dette.

I ettertid har Tesla oppgitt at "0-100"-tallene er med "rollout"; så sånn sett har de skjerpet seg noe. Og dette er jo også en innrømmelse av at det var feil/mangler i opprinnelige data.
Finnes det noen oversikt over hva de forskjellige modellene (P85, 85D og P85D) gjør i 0-100 med samme målemetode, enten alle med rollout eller alle uten?

Cookie Monster

Bilen leverer jo heller ikke som at den har 700hk, spes ikke sammenlignet med at 85D har 422. Ytelsene 0-100 stemmer ikke og tallene  den faktisk klarer er ca samme som feks en Audi RS7 med 560hk i motor eller Panamera med 520hk i motor som ikke er så langt unna på vekt (veier ca 60kg mindre) siden det er motoreffekt har nok Porschen og RS7 mindre effekt på motoraksling, siden den har et tap på rundt 18-20% fra motor til hjul pga tap i girkasse og drivverk.
Tesla leverer 469hk på motoraksling så er noe tap her til hjula gjennom differensial. Men ikke like mye som på en vanlig bil. Hadde Tesla oppgitt motoreffekt 700 og den ga ca 15-20% mindre effekt på hjula hadde det nok vært innenfor, men er da enda ca 150-200hk for lite.

Porsche selv oppgir Panamera 0-60mph til 3.9 sek eller 3.7 med sport chrono pakken, Audi oppgir 0-60 mph på 3.7 sek. Bilde under viser resultater fra motortrend som Tesla er så glad i å vise til som tester med rollout. Det viser godt hvor mye bedre tallene ser ut da uten at Porsche, Audi osv bruker det i markedsføringen.

Uansett ingen av klagene sammenligner mot andre biler. Er mot Tesla sine egne modeller. Den ene sto oppført med 60% mer effekt enn den andre selv etter 85D ble oppgradert. Så man har ikke kunne bruke tallene på Tesla sin egen nettside å sammenligne modellene.
Bare legger ved bilde så man ser at Tesla utmerker seg ikke spes mot andre biler i samme klasse som har rundt 520-550hk i motor men har mye høyere tap i drivverket.

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

krister461

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 30. juni 2016, klokken 11:30
Uansett ingen av klagene sammenligner mot andre biler. Er mot Tesla sine egne modeller. Den ene sto oppført med 60% mer effekt enn den andre selv etter 85D ble oppgradert. Så man har ikke kunne bruke tallene på Tesla sin egen nettside å sammenligne modellene.
Bare legger ved bilde så man ser at Tesl utmerker seg ikke spes mot andre biler i samme klasse aom har rundt 520-550hk i motor men har mye høyere tap i drivverket.
Nettopp derfor jeg skulle sett et lignende bilde som sammenligner tidene for P85, 85D og P85D.

PS: Ikke meningen å trolle, er oppriktig interessert. Som tesla-eier så får jeg alltid spørsmål om ting som står i avisene, så da er det greit å vite litt. :)

Cookie Monster

Sitat fra: krister461 på torsdag 30. juni 2016, klokken 11:36
Bare legger ved bilde så man ser at Tesl utmerker seg ikke spes mot andre biler i samme klasse aom har rundt 520-550hk i motor men har mye høyere tap i drivverket.
Nettopp derfor jeg skulle sett et lignende bilde som sammenligner tidene for P85, 85D og P85D.

PS: Ikke meningen å trolle, er oppriktig interessert. Som tesla-eier så får jeg alltid spørsmål om ting som står i avisene, så da er det greit å vite litt. :)

Målt med vbox og gtech 0-100 km/t
P85D bruker ca 3.6 sek uten rollout.
85D bruker 4.4 sek som oppgitt av Tesla. P85 klarer også 4.4 sek under gode forhold.

Samme gjelder 70D osv som leverer tallene som oppgitt. Er bare P85D og P90D som er oppgitt med 1 ft rollout. Dette står på nettsiden til Tesla nå. Men tok ca 1 år før de la til den infoen.

P90D med Ludicrous måles til ca 3.3 sek så den klarer tiden P85D egentlig skulle klare. Tiden man ser på motortrend på 2.7 sek er til 60 mph samt med rollout og mest sannsynlig en pressebil siden den klarte 10.9 sek på 402 meter noe ingen kundebiler har klart til nå.
Men tipper de med den nye batteri pakken faktisk klarer det. Så virker som når Tesla oppgir ytelse på PD er det neste modell med nytt batteri og dyrere pris de egentlig mener ;D

Så Tesla mener det er ok å jukse på seg 0.3 sek siden de sa det var så liten forskjell. Men de tar gladelig betalt nesten 60 000 for 0.2 sek og sier det er veldig merkbart. Noe jeg forsåvidt er enig i at det er.
Bare sånn for å sette litt i perseptiv hvor mye 0.3 sek er i pris og er så mye bedre P90DL er som Tesla var veldig opptatt med å reklamere med.

Disse resultatene bekreftes også av bla caranddriver og consumerreports som tester uten rollout hvor den klarte 3.5 sek til 97 km/t
http://www.consumerreports.org/cro/cars/tesla-model-s-p85d-earns-top-road-test-score

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

edyrli

Bra at det blir ryddet opp i dette.
At tesla påstod at de hadde 700hk blir jo det samme som om Toyota skulle påstå at Prius har 169hk siden den har 98hk bensin + 71hk elektrisk. Men den faktiske effekten de tar ut er 122hk.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Batteritralla

Bilen leverer jo heller ikke som at den har 700hk, spes ikke sammenlignet med at 85D har 422. Ytelsene 0-100 stemmer ikke og tallene  den faktisk klarer er ca samme som feks en Audi RS7 med 560hk i motor eller Panamera med 520hk i motor som ikke er så langt unna på vekt (veier ca 60kg mindre) siden det er motoreffekt har nok Porschen og RS7 mindre effekt på motoraksling, siden den har et tap på rundt 18-20% fra motor til hjul pga tap i girkasse og drivverk.
Tesla leverer 469hk på motoraksling så er noe tap her til hjula gjennom differensial. Men ikke like mye som på en vanlig bil. Hadde Tesla oppgitt motoreffekt 700 og den ga ca 15-20% mindre effekt på hjula hadde det nok vært innenfor, men er da enda ca 150-200hk for lite.

Porsche selv oppgir Panamera 0-60mph til 3.9 sek eller 3.7 med sport chrono pakken, Audi oppgir 0-60 mph på 3.7 sek. Bilde under viser resultater fra motortrend som Tesla er så glad i å vise til som tester med rollout. Det viser godt hvor mye bedre tallene ser ut da uten at Porsche, Audi osv bruker det i markedsføringen.

Bare legger ved bilde så man ser at Tesla utmerker seg ikke spes mot andre biler i samme klasse som har rundt 520-550hk i motor men har mye høyere tap i drivverket.

Jeg har forresten målt min P85 i benk, og har ikke noen grunn til å klage.

Testen ligger her:

http://www.dinside.no/929508/tesla-model-s-gir-mer-enn-de-lover

Legg merke til at dreiemomentet er målt til bortimot det samme på alle bilene.

Les avsnittet om "Slo ut bremsebenken".

Før benken gikk i sikker modus med min bil så vi 444 Hk ved et tilfelle . .

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA