Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Drive train hot.Power reduced" Noen som har kjennskap til denne feilmeldin

Startet av Helge, tirsdag 19. oktober 2010, klokken 12:59

« forrige - neste »

Helge

Når vi setter på tenningen i vår P106 kommer det en ganske kraftig durelyd som høres ut til å komme fra nede i høyre side i motorrommet. Denne lyden går av igjen etter en stund. Viften oppe til venstre i motorrommet er direkte stillegående i sammenligningen. Hva kan det være som durer slik og er dette normalt eller holder vi på å få et lagerhavari eller lign.?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Helge

Takk for svar - sannsynligvis denne vakumpumpa ja. Men hva er normalt lydnivå? Jeg har dessverre ingen referanser fra andre EL-PSA. Hvor mye lyd før noe galt er på gang? Vi kjenner faktisk antydningen til en svak hurtig "vibrering" samtidig med denne duringen når vi sitter i bilen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Skal sjekke både hette og slange.

Men er det normalt at pumpen durer såpass kraftig NÅR den går (overdøver vifta oppe til venstre)?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Trond Arve

Hører min godt jeg også, men har ingen forutsetning for å si hva som er normalt :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Helge


Er det virkelig denne "lille fjerten" som skal lage så kraftig durelyd?



...og hva koster så den herligheten fra Citroen/Peugeot eller annensteds fra?

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#7
Den er ganske øredøvende før du har fått på andre støykilder ja (radio, vifte osv). Men spørsmålet for om den er Ok er ikke hvor høyt den durer, men hvor lenge den går. 

Å kjøpe den her er garantert ikke dyrere enn hos Citroen/Peugeot.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Du får ikke kjøpt denne hetten hos Peugeot/Citroen...

De selger kun hele vakuumsensorer med hette.
Har ikke prisene her nå, men tror en sensor koster over 1000,-

Selve vakuumpumpen koster for tiden 3500,- så om man kan øke levetiden ved å bytte en liten hette, så har du spart deg for mange penger...

Membranen som lager vakuum holder nemlig ikke evig...
Og du får ikke kjøpt dem uten pumpe....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Helge

Sitat fra: Boogie på onsdag 29. september 2010, klokken 08:34Selve vakuumpumpen koster for tiden 3500,- så om man kan øke levetiden ved å bytte en liten hette, så har du spart deg for mange penger...
3500 for en vakuumpumpe var ikke direkte billig nei selv om jeg får 15 % rabatt hos Citroen i Trondheim. Så her er det vel å gjøre sitt bidrag for at den skal leve så lenge som mulig ja. Men vår bråker altså mye i mine øyne.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. desember 2007, klokken 14:31Dersom du er i tvil om du trenger en slik hette skal du starte bilen, og høre at vakumpumpa går. Når den stopper tar du tiden til den igjen starter. Går der mindre enn 1 min er der lekkasje i vakumsystemet.
1 minutt... jeg prøvde nå i kveld. Vred på tenningen, gikk ut og lukket døren. Det durte og gikk (men det tenkte jeg ikke på å ta tiden på :D ) Startet imidlertid stoppeklokken i det duringen stoppet og det gikk 3 minutter og 50 sekunder før duringen startet igjen. Det er vel OK tett enda?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Strengt tatt ja, men det betyr også at pumpen din sviver ca. 20% av tiden bilen er i drift.

Er alt 100% tett trenger ikke vakumpumpen gå uten at du har vært borti bremsen og brukt opp vakum.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. oktober 2010, klokken 06:16Strengt tatt ja, men det betyr også at pumpen din sviver ca. 20% av tiden bilen er i drift.

Oppfattet, og når jeg sjekket igjen i dag var tiden ca 3 minutter så det varierer tydeligvis litt fra gang til gang, dag til dag.

Om noen (du?) fremdeles har noen slike plasthetter kjøper jeg gjerne 2 eller 3 stykker.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Boogie

Om du sjekker pumpa, så tenker jeg du finner at føleren allerede har en gul hette siden den har vært hos meg...
Den burde holde bilens levetid.
Bråket fra pumpene kan variere noe, men har du sammenlignet med noen andre PSA biler?
Mulig dette er "normal" nivå?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Helge

Sitat fra: Boogie på fredag 22. oktober 2010, klokken 08:56Om du sjekker pumpa, så tenker jeg du finner at føleren allerede har en gul hette siden den har vært hos meg... Den burde holde bilens levetid.

Vel... jeg sjekket dette allerede for over en uke siden etter anvisning fra Electrolux mht hvor sensoren befinner seg ...og ja det var allerede gul hette på den. Men nå sent i kveld byttet jeg den likevel for sikkerhets skyld i en ny gul hette for i kveld har vakuumpumpem begynt å gå kontinuerlig  :'( ??? :-\  Hetteskifte hjalp dessverre ikke. Enten har vi en lekkasje eller så holde pumpen kanskje på å gi seg?

Vakuumpumpen på vår P106E har fram til nå alltid vært stille i perioder på ca 3 minutter eller mer når man ikke tråkker på bremsen, men nå i dag ble det slutt på dette. Et unntak dog. Ved KUN EN av de gangene jeg slo på tenningen stoppet vakuumpumpen under et minutt etter at tenningen ble slått på. Men det var også eneste gangen. Alle de andre gangene i dag har den ikke stoppet selv etter maaaange minutter. Setter pris på gode forslag og tisp om hva å sjekke og hvor/hvordan å sjekke det.

Sitat fra: Boogie på fredag 22. oktober 2010, klokken 08:56Bråket fra pumpene kan variere noe, men har du sammenlignet med noen andre PSA biler? Mulig dette er "normal" nivå?

Det kan være et relativt normalt nivå for jeg har ikke fått sjekket "side-by-side" med andre PSA'er.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Kan være en lekkasje i en slange, pumpe som ikke lengre greier å pumpe nok vakum til at sensoren blir fornøyd, sensor som må justeres, eller rett og slett at sensoren selv er defekt.

Siden din høres ut som den prøver, ville jeg sjekket de 3 første punktene først. Prøv å sette vakum rett inn på sensoren i 45 sekunder og hør om pumpen stopper. Mål så vakumet pumpa lager, og vakumet i selve systemet.

Desverre kan også sensoren ryke på en måte som gjør at pumpen går hele tiden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA