Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Havari ny i3 med stort batteri etter 4 dager - noen tilsvarende erfaringer??

Startet av TrondT, onsdag 31. august 2016, klokken 14:59

« forrige - neste »

TrondT

http://evobsession.com/tag/renault-zoe/

I Frankrike og Tyskland (!) er det solgt dobbelt så mange ZOE som neste på listen (hittil i år).
Det er merkelig at det i Tyskland er solgt MANGE flere ZOE enn e-Golf/e-Up (232 mot 26).
Ladeklumpen har vært et "evig" tema her hjemme, og at det ikke er et tema i andre land.
Her hjemme er e-Golf og Leaf høyt oppe.
Hva har vi ikke skjønt. Er det prisen, (lade-)teknikken, eller hva. Er hurtiglading overdrevet her hjemme?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

TM

Prisen betyr nok mye. Zoe selges uten batteri i Tyskland, og de blir prisen 40-50 % lavere enn tyske biler som e-Golf og i3. i3 salget har naturlig nok stoppet nesten opp på grunn av den nye modellen. Og som du selv poengterer; Zoe har ikke problemer med lading fra 230V slik vi har her hjemme. Prisforskjellen mellom en billigbil med ladeproblemer og tvilsomt forhandlenett til mer anerkjente Nissan, BMW og VW blir nok for liten her på berget. Nordmenn har fortsatt god råd og er veldig merkebevisste. Mva fritak gjør at det er billig å kjøpe "dyr" elbil. Det ser man også på det høye salget av Tesla  :)

tutti

#2
Sitat fra: TrondT på onsdag 29. juni 2016, klokken 20:06
Hva har vi ikke skjønt. Er det prisen, (lade-)teknikken, eller hva. Er hurtiglading overdrevet her hjemme?
Du vet at Norge er elbil-landet nr.1 i verden?

Med temp ned til -45'c om vinteren så vet vi mye mer om elbiler enn de fleste land i verden.

Vi vil ha biler som lader hurtig på IT nett :)

THE

Og da er EGolf og Leaf med standard 3,3 kW AC-lader løsningen for å oppnå rask lading hjemme? Jeg har IT-nett hjemme (riktignok med en "liten" trafo på 110 kg) og lader Zoe raskere enn det Leaf kan med 6,6 kW lader. Hjemmelading er ikke utfordringen for Zoe, men jobblading, lading hos slekt og venner, lading på offentlige ladeplasser og mangel på hurtiglading er utfordringer for Zoe.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

#4
Sitat fra: THE på onsdag 29. juni 2016, klokken 22:57
Og da er EGolf og Leaf med standard 3,3 kW AC-lader løsningen for å oppnå rask lading hjemme? Jeg har IT-nett hjemme (riktignok med en "liten" trafo på 110 kg) og lader Zoe raskere enn det Leaf kan med 6,6 kW lader. Hjemmelading er ikke utfordringen for Zoe, men jobblading, lading hos slekt og venner, lading på offentlige ladeplasser og mangel på hurtiglading er utfordringer for Zoe.
ikke varmeseter, ikke DAB, ikke IT nett, ikke hurtiglader, tung ladekiste til 20k maks 8A, 0-100 nesten 14 sek, høyere forbruk enn E-up, ikke app/wifi styring, etc. etc. Nordmenn er ikke så dumme ser det ut som..

kaiat

Renault er vel et av de importmerkene som selger best i Tyskland også, det gjør nok sitt til at terskelen for å handle Zoe er lavere enn i Norge. Her på berget er jo Renault blitt litt redusert til et merke for spesielt interesserte etter mange år med dårlig og rotete satsing fra importørhold.

Zoe er faktisk mest solgte elbil i Europa for tiden leste jeg et sted.

nofuelno

Sitat fra: kaiat på onsdag 29. juni 2016, klokken 23:51
Renault er vel et av de importmerkene som selger best i Tyskland også, det gjør nok sitt til at terskelen for å handle Zoe er lavere enn i Norge. Her på berget er jo Renault blitt litt redusert til et merke for spesielt interesserte etter mange år med dårlig og rotete satsing fra importørhold.

Zoe er faktisk mest solgte elbil i Europa for tiden leste jeg et sted.
ZOE har en formfaktor som vil passe for veldig mange potensielle norske elbilkunder.
Det dukker forøvrig opp stadig flere ladepunkter for rask lading av denne.

Kort sagt en kurant bil !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

THE

22 kW er ikke rask nok lading til å bruke på langtur. Ok hvis man stopper for mat eller annen pause, men hvis eneste formål er ledestopp så er 22 kW ikke aktuelt for min del. Derfor går turer med Zoe kun langs strekninger der det finnes 43 kW lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

morten69

Sitat fra: tutti på onsdag 29. juni 2016, klokken 23:17
Sitat fra: THE på onsdag 29. juni 2016, klokken 22:57
Og da er EGolf og Leaf med standard 3,3 kW AC-lader løsningen for å oppnå rask lading hjemme? Jeg har IT-nett hjemme (riktignok med en "liten" trafo på 110 kg) og lader Zoe raskere enn det Leaf kan med 6,6 kW lader. Hjemmelading er ikke utfordringen for Zoe, men jobblading, lading hos slekt og venner, lading på offentlige ladeplasser og mangel på hurtiglading er utfordringer for Zoe.
ikke varmeseter, ikke DAB, ikke IT nett, ikke hurtiglader, tung ladekiste til 20k maks 8A, 0-100 nesten 14 sek, høyere forbruk enn E-up, ikke app/wifi styring, etc. etc. Nordmenn er ikke så dumme ser det ut som..

Tull. Zoe 2016 har DAB+, varmeseter , App/wifi styring har de og nå får man  ladekabel som gjør at man kan lade på it nett. Forbruket til Zoe er lavere enn E-up og E-golf. Kjører daglig samme strekning som naboen som har E-golf. Mitt forbruk ligger på 12.1 Kw/100 Km mens hans på e-golf ligger på 13.5.
Største problemet til Zoe i Norge har vært rottet til importøren når det gjelder lade kabelen for IT nett.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Største problemet til Zoe er mangelen på hurtiglading og den arrogante holdningen til RBI. Ubrukelig til langtur (de fleste steder) nå når 43kW-punktene fjernes.

IT-nett-problematikken er for mange av oss et ikke-problem. Hjemme må man inn med en skilletrafo om man er så uheldig å ha IT-nett. Ute kan man ordne seg med en variant av "bøtta" til en liten del av prisen for den sagnomsuste Zaptec-kladden og heller ha en litt lettere ladekladd til TN-nett når man har det. På 19mnd har jeg kun hatt bøtta som eneste alternativ 4-5 ganger og er sjeleglad for at Zaptec var så langt fram at det ikke ble aktuelt å kjøpe den ved kontraktsinngåelse.

Til nærmiljøbruk er bilen kjempefin og mye for pengene, men det gjelder vel strengt tatt alle bilene på markedet. Hadde jeg ikke sittet så grusomt vondt i en iMiev hadde jeg sikkert klart meg bra med den også (og til og med hatt hurtiglading).

Blir mye sannsynlig bytte med en Ampera-e i løpet av ventetiden på TM3...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

torlie

Valgte nylig å lease Zoe (bil nr 2) uten hjemmelader, og tok istede Zaptec. Inntil videre låner jeg 8A ladebøtta til Nofuel.

Lang ladetid men fungerer fint til mitt bruk, blir fulladet over natten. Har ingen familie lenger unna enn 13mil heller, så 22kw semi-hurtiglading fungerer fint. Overrasket over meget bra bagasjerom som er mye større enn min Golf GTE.

12 og 18mnd gratis lading på GK og Fortum er også genialt. Rart Zoe ikke selger bedre. Nordmenn er nok veldig merkebevisst. :)



2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

ZOE

Nå er jo jeg på min andre zoe, den første var en 2014 med 43kw. Den hadde sine runder på verkstedet, og var en skikkelig mandagsbil.

Nå har jeg fått en ny 2016 modell, den virker mye bedre sammenskrudd. Den har også varmeseter og DAB+.

Bagasjerommet var en av hovedgrunnene til at jeg valgte denne bilen, har en diger bikkje som bor baki der. 
Ellers var muligheten til 22Kw lading var også ett poeng som gjorde at jeg valgte bilen, jeg bruker bilen en hel del på jobb (ca 15-20 000km) i året, og med 22kw lader på jobb så kjører jeg alltid hjem med full tank. (Eller gjorde iallfall, nå har jeg byttet jobb og lader bare på 1fas 10A). Jeg kommer nok til å kjøpe en ny 22 eller 11kw lader til jobbruk.

Jeg har kjørt ca 30 000km å året og da har jeg brukt hurtigladere på langtur (43kw) maks 6 ganger, hvis jeg tenker at dette ville tatt dobbelt så lang tid med den bilen jeg har idag, så ville jeg brukt kanskje 2 timer mer av livet mitt på lading. Det kan jeg leve med.
Men kunne jeg valgt 43kw på ny bil, så hadde jeg kanskje det ...
Men nå er jo de fleste 43kw laderne jeg brukte bygget om til 22kw likevel.

elektrolux

Kjørte t/r Bergen i Zoe i sprengkulden ( -11C ) her i våres, og ble positivt overrasket over at bilen ladet med 36 kW fra ACC, mens e-Golf og Leaf slet med 10 kW lading fra DC hurtiglader.

Dette har med overlegen temperature kontroll på batteriet til Zoe, og forteller meg at innebygget 43/22 kW lader er bedre enn DC hurtiglading. I alle fall under krevende forhold.

Tar en prisen på bruk av DC ladere med i regnestykket er jeg ikke i tvil om hva bil jeg ville kjørt langtur med. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Ladehastigheten under krevende forhold er jo bare ett punkt på lista over ting som gjør det så deprimerende at Renault driter i lovnadene sine om 43kW-ladepunkter  >:(
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. juli 2016, klokken 08:36
Kjørte t/r Bergen i Zoe i sprengkulden ( -11C ) her i våres, og ble positivt overrasket over at bilen ladet med 36 kW fra ACC, mens e-Golf og Leaf slet med 10 kW lading fra DC hurtiglader.

Dette har med overlegen temperature kontroll på batteriet til Zoe, og forteller meg at innebygget 43/22 kW lader er bedre enn DC hurtiglading. I alle fall under krevende forhold.

Hva i alle dager har temperaturkontroll på batteriet med forskjellen på AC og DC-lading å gjøre? En Tesla lader fint maks på DC om batteriet har fått tid til å varme seg opp. En Zoe som kjøres rett fra en ukes stillstand i -20 grader og til 43kW AC hurtiglader vil neppe lade med mange kilowattene.

En annen ting jeg har lagt merke til er redundans. Om AC-laderen i en Leaf eller Tesla går i stykker kan vi fortsatt lade på DC, tilsvarende om DC-funksjonaliteten ryker kan vi fortsatt lade på AC. Med en Zoe er det kjørt om AC-lading går i stykker, noe som ikke har vært et ukjent problem etter hva jeg skjønner. I tillegg har du jo alltid spenningsmomentet om Zoe faktisk vil lade på 22kW-stolper, det har vært en god del rapporter om at så ikke alltid er tilfelle. Mener jeg så en posting senest i går.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA