Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problem with the new Oslo chargers

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 31. august 2016, klokken 14:49

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

"Gebyret vil trolig bli innkrevd ved kjøp av oblater for ett år, 30 dager eller ett døgn. Kommunene skal selv få bestemme prisnivået."

-Gjenbruker man oblatløsningen for piggdekk også for dieselbiler, blir det mindre attraktivt med dieselbil også for de som bor og jobber innenfor bomringen. Denne gruppen dieselbileiere er relativt upåvirket av høyere satser i bomringen, kan nå få effektive incentiver til å bytte til biler med mindre utslipp. Helst elbiler selvsagt...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/regjeringen-sier-ja-til-nye-diesel-gebyrer/a/23723891/
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

larsk

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 29. juni 2016, klokken 19:44
"Gebyret vil trolig bli innkrevd ved kjøp av oblater for ett år, 30 dager eller ett døgn. Kommunene skal selv få bestemme prisnivået."

-Gjenbruker man oblatløsningen for piggdekk også for dieselbiler, blir det mindre attraktivt med dieselbil også for de som bor og jobber innenfor bomringen. Denne gruppen dieselbileiere er relativt upåvirket av høyere satser i bomringen, kan nå få effektive incentiver til å bytte til biler med mindre utslipp. Helst elbiler selvsagt...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/regjeringen-sier-ja-til-nye-diesel-gebyrer/a/23723891/

Oblat for diesel er faktisk ett av de aller aller mest latterlige forslagene jeg har sett i denne "debatten"
Det føyer seg inn i rekken av "vi finner opp en ny avgift og skylder på miljøet" -avgifter...

Forslaget kommer samtidig som forslag av innføring av bompenger for elbil, fjerning av elbiler fra kollektivfelt, etc etc...

VILJEN er ikke tilstede for å få flere elbiler. VILEN er kun tilstede for å øke avgiftstrykket.
Da er det enkelt å skyte på den som er ute i hardt vær allerede (diesel).

Dieselbrenning blir ikke mindre forurensende bare fordi jeg har kjøpt oblat.
Når jeg først har oblat, så vil ikke bruksmønsteret mitt være endret. Kanskje motsatt: "jeg har betalt for det, derfor kjører jeg" (?)

Hadde man vært levende opptatt av å begrense bruk av diesel i bykjernen; så kunne man lagt ned totalforbud mot diesel i byen(e). I Oslo f.eks; null bensin/diesel-kjøring innenfor ring1, eller 2. Da er man jo kvitt problemet (?) Men det blir det ikke inntekter av, derfor er det utopi. Penger er viktigere enn miljø.

Målet er helt åpenbart IKKE å få flere ELbiler på veien, vær helt klar over det.
Det er klinkende klart at det ikke er målet; man bygger ned incentivene for ELbil, og salget går ned.

Samtidig innfører man flere avgifter på diesel/bensin og inntektene går opp.
Politisk er det vinn-vinn. Men miljøet taper.


Har ELbil som brukes desidert mest, selvom den er desidert mest ubehagelig å kjøre.
Har DIESELbil som må ha "oblat" uansett, hvis dette innføres. Bruken av denne vil antakelig ikke gå ned, heller opp, hvis jeg likevel har betalt for oblat.

Forby diesel/bensin i byen, og vips.... så kjører jeg, og alle andre, KUN ELbil i sentrum, eller ikke kjører i det hele tatt i sentrum: er det så vanvittig vanskelig ?


Vil jeg, personlig, ha forbud mot diesel/bensin i byene? Nei, helst ikke. Men MIN mening skal da ikke ha presedens over miljøet ?Men jeg er velger... og politikken styres av velgerne (jo faktisk). Velgerne gjør at ingen politiske partier tør å ta upopulære avgjørelser....

Vi må ha "penger inn", og vi må ha "folket på vår side" = null reell handlingskraft


Dieseloblat.... er det mulig....

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA