Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av Louise, onsdag 31. august 2016, klokken 13:44

« forrige - neste »

Louise

Bor i borettslag hvor det nå endelig er gitt tillatelse til oppmontering av ladeboks på egen parkeringsplass i fellesgarasje. Kabel strekkes da fra egen sikring i felles sikringsskap og ned til garasjen to etasjer under og bort til egen parkeringsplass. Spørsmålet blir hvilken ladeboks jeg skal velge.
Jeg har hittil sett på Salto sine bokser, type 2 kontakt med og uten fast kabel. Heller mest til den uten kabel, ettersom jeg da forstår det slik at jeg står friere ved valg av annen elbil enn E-Upèn som jeg har i dag (vurderer å bytte ut i enten E-Golf eller BMW sin elbil, men kan jo hende andre valg skjer senere).
Noen som har noen gode råd/tips å komme med ? Kabellengde er ca 15 - 20 meter. Hva vil dette ca komme på erfaringsmessig ? Bor i Bergen. Noen som har priser på lignende montering i Bergen ?

nortrahof

Enkelte ladebokser krever en PC til oppsett.
Ikke velg en slik!

Årsaken er at ladeboksen varer i kanskje 20-30 år og mye lenger enn en PC. Dersom man flytter og tar med seg ladeboksen eller endrer opplegg/forsyning i huset etter noen år, kan det være vanskelig å finne software eller driver som støtter ladeboksen - og som passer til fremtidens PCer.
Derfor er en ladeboks der oppsett kan gjøres vha. brytere/strapper mye enklere å ha med å gjøre.
De Bosch-ladeboksene som VW solgte/formidlet i begynnelsen for E-UP hadde slik PC-programmering.

Jeg kjøpte en boks fra KEBA (NO FUEL) med 7 m. kabel. Den har virket prikkfritt på E-UP i over 2,5 år.
De fleste ladebokser leveres med kun 5 m. kabel. Det er ofte greit å ha et par meter "ekstra" slik at bilen ikke behøver stå i samme retning når man lader.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Sitat fra: nortrahof på søndag 03. juli 2016, klokken 17:00
Enkelte ladebokser krever en PC til oppsett.
Ikke velg en slik!

Årsaken er at ladeboksen varer i kanskje 20-30 år og mye lenger enn en PC. Dersom man flytter og tar med seg ladeboksen eller endrer opplegg/forsyning i huset etter noen år, kan det være vanskelig å finne software eller driver som støtter ladeboksen - og som passer til fremtidens PCer.
Derfor er en ladeboks der oppsett kan gjøres vha. brytere/strapper mye enklere å ha med å gjøre.
De Bosch-ladeboksene som VW solgte/formidlet i begynnelsen for E-UP hadde slik PC-programmering.

Jeg kjøpte en boks fra KEBA (NO FUEL) med 7 m. kabel. Den har virket prikkfritt på E-UP i over 2,5 år.
De fleste ladebokser leveres med kun 5 m. kabel. Det er ofte greit å ha et par meter "ekstra" slik at bilen ikke behøver stå i samme retning når man lader.

Kan du sende meg bilde og produktnavn på boksen ? Hadde tenkt Salto ladeboks eller industri-schuko.Vet det er to helt forskjellige ting, men usikker på hvor lenge jeg blir boende her og hvor mye penger jeg skal legge i dette.Ser at Salto sine krever PC oppsett.

elektrolux

Ellers kunne en Halo fra Charge-amps vært et bra valg i en slik sammenheng.

Fordeler er oversikt over strømforbruket, Schuko stikk for f.eks Elsykkelen og låsbar.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Louise

Sitat fra: Sven-E på mandag 04. juli 2016, klokken 09:48
Denne er både billig og enkel.
Forutsatt at du har jordfeilvern inne i sikringsskapet.

http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product

Med fast kabel, som følger Europeisk Standard.

For å forhindre at andre bruker den, kan man sette en (låsbar) bryter før selve boksen.

Var litt kort kabel, 3 meter.

Louise

Ser på nofuel.no sin side, og det er mange ladebokser og produsenter. Erfaringsmessig noen som er mer stabile og kvalitetsmessig bedre enn andre ? Står pris i forhold til kvalitet, eller er det som med så mye annet : man betaler for merket ?

Louise

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 05. juli 2016, klokken 01:10
Jeg har (hjemme) ladeboks fra Kirkebø.  Et byggesett, som han har bygget, som virker upåklagelig.
Jeg har (på hytta) ladeboksen jeg foreslo fra nofuel, med separat bryter inne i hytta, som virker upåklagelig.
Jeg har en portabel Smart-EVSE, selvbygget, som er med på langturer.  Den virker upåklagelig.

Jeg har hatt en Salto 522 ladeboks med 110kg transformator, som virket upåklagelig.
(Men trafoen tok litt for mye plass, så hele løsningen ble solgt igjen.)
Jeg har hatt "portabel" ladestasjon fra elbilhjelpen, (Ratio 31325) som hadde defekt bryter for innstilling av Amp.
Når bryteren var reparert, virket den upåklagelig.
(Men den ble solgt fordi jeg trengte ikke både denne og Smart EVSE)

Alle 5 variantene har virket å være stabile, og av omtrentlig lik og god kvalitet.
Prisene har variert fra ca. kr 2500,- (Smart EVSE) til 14000,- (Salto Transformatorløsning).
Jeg tror prisene er litt tilfeldige, og også litt merkebetinget.  Jeg har ikke merket kvalitetsforskjeller, men noen av dem ser jo mer forseggjorte ut enn andre.

nofuel og Kirkebø-variantene er de som har vært desidert enklest å forholde seg til.
Plug-and-play, ingen innstillinger, små (diskrete bokser) skrudd fast i veggen, plugget i kontaktene.

Vi har ladet E-Up og flere Tesla'er begge steder, samt en E-Golf på hytta.
Helt uproblematisk med alle sammen.

Skulle jeg satt opp ny lademulighet noe sted nå, hadde jeg mest sannsynlig gått for Kirkebø.
Da kan man bestille med akkurat så lang ledning man trenger.
Med eller uten strømmåler.
Med eller uten trinnvelger for Ampere.

OK. Sett litt nærmere på den fra nofuel. Antar 3 meter er ok når bilen rygges inn mot boksen. Det er lite info på nofuel sin side, men jeg antar at jeg må ha sikring og vern i sikringsskapet ? Denne inneholder ikke noe av dette ?

nortrahof

"Problemet" med egenproduserte ladebokser er å få ønsket IP-grad slik at de tåler fukt.
"Min KEBA" er montert utendørs rett utenfor garasjeporten. Derved kan jeg trekke ledningen inn i garasjen - eller lade den andre elbilen som står utenfor.
Den har stått ubeskyttet utendørs i > 2,5 år nå uten noen problemer!
Jeg var usikker om jeg måtte oppgradere kursen til garasjen når jeg kjøpte den. Derfor kjøpte jeg en boks som tåler 32A. Erfaringen med 2 elbiler og denne ene laderen, er at 13A holder i massevis til vår kjøring.

Jeg så at KEBA hadde mulighet for LAN-tilkobling (som jeg ennå ikke har prøvd ut). Dette kan være en fordel i fremtiden.
Med "smarte" energimålere og døgndifferensiert tariff har denne ladeboksen mulighet til å kobles til "billigstrøm" om natten eller når den er rimelig. Dessuten har den energimåler for avgitt effekt til bilen - om ladestrøm skulle bli fritatt for avgifter. Man vet aldri hva fremtiden bringer - og det er greit å være rustet, slik at man ikke trenger å kjøpe ny ladeboks.
Dette kostet ikke noe ekstra - kun omtanke ved valget av ladeboks.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:04
Vi har ca. 1 1/2 meter ledning fra vår boks hjemme.
Det er bare å få plassert boksen på riktig sted.

nofuel har jordfeilbryter type B til ca. kr 1300,-  men jeg er litt usikker på om den kan brukes på 1-fase strøm.
ler på denne kursen)

Det er samme jordfeilbryteren som jeg selger for 1100,- så jeg kan bekrefte at den kan brukes både på 230V 1-fase, 230V 3-fase og 400V 3-fase, opp til 63A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Louise

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:04
Vi har ca. 1 1/2 meter ledning fra vår boks hjemme.
Det er bare å få plassert boksen på riktig sted.

nofuel har jordfeilbryter type B til ca. kr 1300,-  men jeg er litt usikker på om den kan brukes på 1-fase strøm.
Kontakt en elektriker, og be om pris på å få satt opp ny kurs.
F.eks.:

Hei
Vi ønsker å få satt opp lademulighet for vår elbil.
Ladestasjon og jordfeilbryter type B har vi.

Det vi trenger, er:
1. Montering av jordfeilbryteren (som vi allerede har liggende i eske) i sikringsskapet.
2. En ny 16A jordet 1-fas kurs inne i skapet
(2B. Egen separat kursmåler på denne kursen)
3. Ca. xx-meter med 4mm2 ledning installert ut til parkeringsplassen.
4. Montering av ladestasjonen på anvist plass på veggen ute ved parkeringsplassen.
5. Tilkobling av de ovennevnte.

Vi har altså ladestasjon og jordfeilbryter.
Og trenger:
16 1-fas sikring, (separat, enkel kursmåler,) xx-meter 4mm2 ledning, og installasjonen.

Så er det å kjøpe ladeboks og jordfeilbryter fra nofuel, og resten fra elektriker.
(Jeg satte opp kursmåler i parentes, jeg vet ikke om borettslaget krever dette, men det er uansett greit å følge med på hvor mye/lite strøm man faktisk bruker.)

Det koster litt, men er likevel en rimelig og god løsning.

Takk for "oppskrift". Kopierer den, og legger den frem for elektrikerne som ett av alternativene. Har funnet ladeboksen og jordfeilbryteren på nofuel, og ser i tråden at denne er ok.

Louise

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:04
Vi har ca. 1 1/2 meter ledning fra vår boks hjemme.
Det er bare å få plassert boksen på riktig sted.

nofuel har jordfeilbryter type B til ca. kr 1300,-  men jeg er litt usikker på om den kan brukes på 1-fase strøm.
Kontakt en elektriker, og be om pris på å få satt opp ny kurs.
F.eks.:

Hei
Vi ønsker å få satt opp lademulighet for vår elbil.
Ladestasjon og jordfeilbryter type B har vi.

Det vi trenger, er:
1. Montering av jordfeilbryteren (som vi allerede har liggende i eske) i sikringsskapet.
2. En ny 16A jordet 1-fas kurs inne i skapet
(2B. Egen separat kursmåler på denne kursen)
3. Ca. xx-meter med 4mm2 ledning installert ut til parkeringsplassen.
4. Montering av ladestasjonen på anvist plass på veggen ute ved parkeringsplassen.
5. Tilkobling av de ovennevnte.

Vi har altså ladestasjon og jordfeilbryter.
Og trenger:
16 1-fas sikring, (separat, enkel kursmåler,) xx-meter 4mm2 ledning, og installasjonen.

Så er det å kjøpe ladeboks og jordfeilbryter fra nofuel, og resten fra elektriker.
(Jeg satte opp kursmåler i parentes, jeg vet ikke om borettslaget krever dette, men det er uansett greit å følge med på hvor mye/lite strøm man faktisk bruker.)

Det koster litt, men er likevel en rimelig og god løsning.

En liten ting til : skal jeg ha denne http://www.nofuel.no/Produkt/36939-nofuel-ladepunkt-16a-type-2#product , må jeg ha 20 Amp sikring ? Du skrev at du brukte den på hytten. Det står ingenting om den tåler fukt/regn. Vet du det ?

Louise

Jeg har nå kommet så langt at jeg har hatt fem elektrikkere her for å gi pristilbud. Det er et voldsomt sprik på priser. Dyrest er kr 27 000, rimeligst er kr 16 400. Den på kr 27 000 har jeg lagt helt til side. Så står igjen med enten saltoboks type 2 nr 503/572 til kr 22 000, eller Garoboks (http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/hjemmelader-med-stikk-type2-mode3-ghl-st-t2-m3-3-7-22kw.html) til kr 16 400,-.

Er veldig usikker på om jeg skal velge med eller uten fast kabel. Ettersom bilen ikke brukes mye, blir det kanskje 2 - 3 ladinger i uken, så så mye styr med å ta frem løs kabel blir det ikke. Står også friere i forhold til annen elbil, eller besøkende med annen type ladekontakt, med boks uten fast kabel.

Noen som har erfaring med boksene ?


shufu

Disse boks ser litt fancy/dyrt ut. :)
Gratuler for å få så mange befaring fra elektriker. Jeg sliter å få dem hos meg (kanskje jeg stille for mange spørsmål og de er lei før å begynne... :) )

Jeg tror maks effekt du kan få til e up er ganske lav og da kanskje disse boks er litt overkill (det er et par folk her som kan mer om dette og kan bekrefte)
Det spørs kanskje om du tenkte om en nyere elbil i fremtid da kan du gjenbruke den installasjon. Ellers hadde jeg gått til en litt billigere boks kanskje.
Som du nevnte det kan være lurt å ta en uten fast kabel. Det blir billigere og andre med "asiatisk" kontakt kan lade også om behov. Eneste down side er at du må koble din kabel. Om det er tryg hvor du bor det kan også site fast på boksen om du trenger ikke den til reise...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Elmo

Sitat fra: Louise på fredag 05. august 2016, klokken 16:41
Så står igjen med enten saltoboks type 2 nr 503/572 til kr 22 000, eller Garoboks (http://www.garo.no/index.php/stromsoyler-kontakter/ladestasjon-elbil-19606/hjemmelader-med-stikk-type2-mode3-ghl-st-t2-m3-3-7-22kw.html) til kr 16 400,-.

32A 3-fas som Garo-boksen gir maks er skikkelig overkill, med mindre du har (eller har planer om å kjøpe) Tesla eller Zoe, som er de eneste som kan utnytte det.
Med eUp'n du har nå får du ikke mere enn 3,2kW (16A) uansett.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gus1

Garo-boksen er genial i den forstand at den er universal i type2-stikk utgaven. Den "dippes" mellom 6,10,16,25 og 32A. Og kan benyttes både på 400V og 230V. Eneste valget er om man skal ha integrert jfb.b.

Saltoboksen må programmeres med PC og eget grensesnitt/software.

Imponerende at du har dradd fem elektrikere hjem til deg, dog skjønner jeg ikke at du gidder...

Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA