Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Drive train hot.Power reduced" Noen som har kjennskap til denne feilmeldinga?

Startet av Helge, tirsdag 19. oktober 2010, klokken 12:51

« forrige - neste »

Helge

Skal jeg tippe... vil det i enda noen måneder være mulig å få bra bruktpriser på EL-PSA biler :) . Men fra ut på nyåret og videre i 2011 tror jeg vi vil se et markant prisfall. Når Mitsubishi, Citroen, Nissan etc faktisk begynner å bli levert til kjøpere i Norge tror jeg ingen er villige til å betale 100.000 til 130.000 for en 7 til 10 år gammel elbil med DC-motor. Vi ser allerede nå tendensen i prisene på nybilene: http://www.elbil.no/elbiler/196-qpriskrigenq-pa-elbil-fortsetter
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Jeg solgte min første 106E for snart 4 år siden under samme resonement.

Nå tror jeg prisutviklingen ikke blir dramatisk da folk flest ikke har råd til stort mer enn 100K på bil nr. 2.

Et annet moment er at de gamle bilene gjør det som trenges. Folk flest trenger ikke mer enn 100 km rekkevidde. De gamle er mye enklere oppbygget, og diagnoseutstyr er endelig allment tilgjengelig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Dramatisk eller ikke har jeg ikke noen meninger om, men at prisene vil falle og at situasjonen nå er noe annerledes enn for 4 år siden - DET mener nå jeg. I løpet av det neste året (i hvert fall neste 2) vil det være normalstørrelse elbiler med baksete å få kjøpt nye til mellom 220 og 240 kkr (slik det ser ut nå). Da vil det sitte lengre inne å betale 100 og 120 kkr for en 8 til 14 år gammel brukt elbil.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lars C. Krogenæs

Jeg tror prisen på elbiler har vært "kunstig høy", da man har regnet inn spart kjøretid hver dag, gratis parkering, fri bompenger, etc. opp mot det å ha en elbil.

Når det så i praksis har vært 3 biler å velge mellom (Think, P160/saxo og Buddy), har prisen på disse blitt drevet opp av etterspørselen.

Når det nå kommer helt nye elbiler til 250.000,- , som innehar "alt" av det en normal bil i dag har av sikkerhets og ekstra utstyr, vil de som i dag er villige til å gi mest for en elbil, heller velge en ny modell.

Nå er vi en helt annen situasjon enn for 4 år siden. Den gangen var elbiler noe som "kommer". Nå er det  "fysiske" elbiler på markedet. Mitsibushi får sine 100 første elbiler for Norge produsert i oktober, og ankommer Norge med båt i desember. Etterspørselen overgår alt av det pessimistiske Mitsubishi hadde trodd. Motorforum i Asker har alene tatt imot bestillinger på ca. 60 stykker, med toalt rundt 250 kontrakter på landsbasis. Målet til Mitsibushi var ca. 200 i løpet av 2011! Enda har de ikke fått biler til prøvekjøring hos forhandlerene, eller begynt å annonsere noe særlig.

Tenk deg den a-ha opplevelsen (nei vi snakker ikke om en el-fiat) "folk flest" vil få når de får prøvekjøre en i-miev...

Nissan kommer med sin Leaf høsten 2011. Også her har vi biler som faktisk kommer.

Det er klart dette vil strupe etterspørselen etter gamle PSA og Think.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 27. september 2010, klokken 12:41Når det nå kommer helt nye elbiler til 250.000,- , som innehar "alt" av det en normal bil i dag har av sikkerhets og ekstra utstyr, vil de som i dag er villige til å gi mest for en elbil, heller velge en ny modell.

Nå er vi en helt annen situasjon enn for 4 år siden. Den gangen var elbiler noe som "kommer". Nå er det  "fysiske" elbiler på markedet. Mitsibushi får sine 100 første elbiler for Norge produsert i oktober, og ankommer Norge med båt i desember. Etterspørselen overgår alt av det pessimistiske Mitsubishi hadde trodd. Motorforum i Asker har alene tatt imot bestillinger på ca. 60 stykker, med toalt rundt 250 kontrakter på landsbasis. Målet til Mitsibushi var ca. 200 i løpet av 2011! Enda har de ikke fått biler til prøvekjøring hos forhandlerene, eller begynt å annonsere noe særlig.

I tillegg har jo Mitsubish sagt at de satser på å få prisen ned i ca. 160.000 i løpet av to-tre år pga. at produksjonen blir billigere pga. stort volum. Det vil isåfall "gruse" dagens bruktpriser totalt og Think får et digert problem om de ikke klarer å følge med på prisnedsettelsene. Nissan jobber også hardt med å få ned prisen og øke rekkevidden på Leaf.

Jeg tror fort Tesla kan selge store mengder Model S her i landet også, om de faktisk havner på 4-500.000 og kan leveres i løpet av et par-tre år. Det selges MANGE biler i den prisklassen her til lands hvert år, men ingen med tilnærmelsesvis samme ytelse eller design, da snakker vi om to-tregangeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Men Tesla-S har ingen levering i løpet av 12 mnd. Da havner bilen hos meg sammen med alle andre som lover levering -"snart" uten at vi egentlig vet noen ting.....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

AntiRegreim

De nyeste bilmodellene har to leie skavanker sett i forhold til bruktbilprisen:
- Stappfulle av elektronikk som sterkt innskrenker eiers mulighet til selv å foreta service og reparasjoner.
- Bygges ikke lengre av enkeltdeler, men av stadig større moduler som kommer ferdig fra underleverandørene.

Bortfallet av enkeltdeler i handelen/på delelageret betyr en defekt del på en eldre bilmodell til noen hundre kroner tilsvarer på nyere biler en  modul (som den defekte delen sitter i) til en pris av diverse tusinger eller sågar titusinger.

Disse sterkt økte deleprisene sammen bortfallet av mulighet til egeninnsats i vedlikeholdet må nødvendigvis sette støkk i gruppen som normalt ender opp med de eldste bilene: De med lav inntekt som de kompenserer for med egeninnsats. Uten mulighet til denne kompensasjonen og med langt dyrere delepriser vil de nok sette alt inn på å klare å finansiere en mye nyere bil enn den de hittil har kjøpt. De eldste bilene blir da uselgelige og alle bruktbiler blir relativt billigere enn i dag. Med andre ord en både relativ og absolutt økning i avskrivingene.

Vil elbilene med sin mye enklere drivlinje slippe unna problemet og fortsatt ha en relativ høy bruktbilpris?  Å spå om framtida er en risikosport. Det eneste vi kan si med noenlunde sikkerhet,  er at når de store etablerte bilfabrikantene setter igang med masseproduksjon av biltypen, er det naivt å tro de vil fravike sin vanlige produksjonsfilosofi.

I tillegg til ovenstående kan to særforhold av stikk motsatt virkning gjøre seg gjeldene for elbilen:
- Etterspørsel større enn tilbudet av  nye biler fører til (kunstig) høy bruktbilpris. Vi kan få samme situasjon som for nybygde boliger for noen år siden: Folk bestiller eksemplarer utelukkende for å selge de med fortjeneste når de er leveringsklare.  
- Elbilen er et produkt i rivende teknologisk utvikling1 og som sådant teknisk foreldet den dagen du henter den hos forhandleren - lik TVer, laptoper, mobiltelefoner mv. Får den også samme fallende prisutvikling som disse, vil den være tilnærmet uselgelig til en brukbar pris straks den er brukt.


1
GM skal allerede før produksjonsstart av Volt ha oppdaget flere ting de må rette på i modellår 2. Det samme skal gjelde Nissan Leaf.



Helge

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 27. september 2010, klokken 16:27
De nyeste bilmodellene har to leie skavanker sett i forhold til bruktbilprisen:
- Stappfulle av elektronikk som sterkt innskrenker eiers mulighet til selv å foreta service og reparasjoner.
- Bygges ikke lengre av enkeltdeler, men av stadig større moduler som kommer ferdig fra underleverandørene.

Dette er noe det store flertall av bilkjøpere ikke tenker på og vil i minimal grad påvirke valget av elbil tror jeg.

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 27. september 2010, klokken 16:27Disse sterkt økte deleprisene sammen bortfallet av mulighet til egeninnsats i vedlikeholdet må nødvendigvis sette støkk i gruppen som normalt ender opp med de eldste bilene: De med lav inntekt som de kompenserer for med egeninnsats.

Vel... her i min familie er vi eksempel på de som pr nå har bidratt til å holde prisene på EL-PSA oppe ved kjøp av slik, men som når eksempelvis Nissan Leaf er tilgjengelig ikke har noen økonomiske hindringer fra å kjøpe en slik. Om den del av EL-PSA eierne bytter ut sin EL-PSA i en nyere elbil blir det også større tilbud av disse på bruktmarkedet... som gjerne også får prisene til å falle.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Tilbude av nye biler kan også medføre at flere blir klar over Elbilen, og at etterspørselen etter brukte biler faktisk øker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Yess, bølgen kommer og støvsuger markedet :D
Tror faktisk det er slik. Her i nabolaget er det stadig flere som vurderer elbiler, og mange vil nok velge en rimelig brukt som inngangsbillett.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Trond Arve

Tenker at det mest lønnsomme er å "bruke opp" P106en. Om den varer i 2-3 år til har den betalt seg sjøl med god margin, og da er det bare å velge og vrake mellom billige elbiler som er kvitt barnesykdommene :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Helge

Sitat fra: ilmyggo på mandag 27. september 2010, klokken 20:49Tenker at det mest lønnsomme er å "bruke opp" P106en. Om den varer i 2-3 år til har den betalt seg sjøl med god margin, og da er det bare å velge og vrake mellom billige elbiler som er kvitt barnesykdommene :)

Det holder jeg med deg i. Men jeg tror etterspørselen etter brukte EL-PSA'er detter betydelig når Mitsubishi, Citroen, Nissan m.fl kommer.

Flere av mine venner, slektninger og kolleger bokstavelig talt "RYGGER" når de hører om vår P106 som må ha vannservice hver 4000 til 5000 km og ikke klarer mer enn 50 km/t opp Dybdahlsveien, Klettstigningen etc etc.

Men vi kan vel tro hva vi vil alle sammen. Så blir det noen som om et år eller to kan gå inn i denne tråden og skrive: Hva var det jeg sa  ;)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

#12
Sitat fra: ilmyggo på mandag 27. september 2010, klokken 20:49
Tenker at det mest lønnsomme er å "bruke opp" P106en. Om den varer i 2-3 år til har den betalt seg sjøl med god margin, og da er det bare å velge og vrake mellom billige elbiler som er kvitt barnesykdommene :)

Enig i det, bortsett fra at å bruke den opp kan misforstås av sparsomme sjeler. Slakker en bare litt av på vedlikehold, og reperasjoner på disse gamle bilene blir de i løpet av måneder verdiløse. Dette ser vi allerede nå alt for ofte på Think Classic, der eieren har valgt å presse bilen videre når den viser tegn på dårlige blokker. Noen klarer å merke når 1 blokk gir seg, andre merker lite før 5-6 blokker ryker. Presser en bilen videre trenger en ikke menge syklusser før omtrent samtlige blokker er skadde. Passer en derimot på å ta ting etterhvert som ting oppstår, kan noen av disse bilene overleve de nye bilene.

Dødsstøtet kommer den dagen regjeringen strammer inn på insentivene. Blir Elbil likestillt med SUV gjennom bommer, i kollektivfelt, parkering, og årsavgift vil ingen kjøpe en gammel Think eller PSA

Å fylle vann på en Think eller PSA trenger ikke være verre enn å fylle spylevesketanken på en bil. Still inn vannservice med EV light eller Nicometer, og fyll vann om morgenen før en kjører til jobben. Det tar ca 15 min. Med utstyr til noen tusenlapper slipper en å kjøre og levere bilen fra seg, ta buss hjem, hente bilen igjen......
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. september 2010, klokken 08:07
Enig i det, bortsett fra at å bruke den opp kan misforstås av sparsomme sjeler. Slakker en bare litt av på vedlikehold, og reperasjoner på disse gamle bilene blir de i løpet av måneder verdiløse.
...
Å fylle vann på en Think eller PSA trenger ikke være verre enn å fylle spylevesketanken på en bil. Still inn vannservice med EV light eller Nicometer, og fyll vann om morgenen før en kjører til jobben. Det tar ca 15 min. Med utstyr til noen tusenlapper slipper en å kjøre og levere bilen fra seg, ta buss hjem, hente bilen igjen
......

Enig. Har skaffet utstyr for vannservice av årsaken du beskriver :) Ettersom jeg kjører 25.000 km per år regner jeg med at batteriene kan begynne å skrante om 2-3 år uansett (selv om jeg har hørt at batteriene kan vare enda lenger om man er heldig).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Helge

Jada, jada har allerede kjøpt meg en Lexia 3 jeg også med 30 pin PSA-adapter (betalte bare kr.1050,-). Så jeg skal nok klare vannservice selv. Men... jeg regner meg for å være en godt over middels "teknisk kyndig person" mht å mekke på bil (startet med å bytte motor, girkasse, ettermontere Ebersp. varmer etc på VW boble som fatting student på 80-tallet).

Men som allerede nevnt. De fleste av mine kolleger (samt venner og slektninger også faktisk) som har prøvd/sett vår P106 og spurt litt om den virker genuint interessert til å begynne med, men bokstavelig talt "rygger" mht interesse for slik elbil når de hører man må koble seg til med "Elit/Lexia/EVlite" og etterfylle vann hver 4000 til 5000 km.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA