Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 40kWh batteri i 2017 Leaf?

Startet av OleI, onsdag 31. august 2016, klokken 08:12

« forrige - neste »

OleI

Har en P85 tidlig 14, igår testet jeg for første gang å lade over 90% og mener ganske bestemt at den dro endel bedre.. Mener å huske å ha lest at det er tilfelle på P85D at den gir endel mer ved topplading, men har ikke sett noe på min P85. Noen som vet om dette kan stemme?

Muffinman

De ble vel sagt at PD går best ved soc omkring 90%.

Cookie Monster

Her kan man se hvor mye effekt ca de forskjellige utgavene har ved SOC.

De nye 2016 batteriene som man får i senere leverte Model S P90D samt Model X P90D er mye bedre enn selv P85DL og tidligere leverte P90D fra 2015. Delenummer på sikring/kontaktor er enda det samme, men nytt nummer på hele pakken. Så mistenker ny type celler med betydelig lavere spenningsfall.

Uansett hjelper Ludicrous mye på at ytelsen holder seg oppe ved lav SOC. Vanlig P85D lider mest.
2015 P85D

Muffinman

P85``en her gav maks 340kW uansett om soc var høy i følge linkmytesla. Testet i fjor og har fått ny DU og flere softwareoppdateringer siden så mulig noe er endret. Har til gode å trykke pedalen i bunn på den i år :)

Cookie Monster

Bare obs på at kW effekten som står her er effekt i batteri før tap i inverter/motor. Linkmytesla skal vel også vise det.

415 kW er ca 350 kW (469hk) i motor på en vanlig P85D etter tap på ca 15%.

En ny P90DL produsert fra rundt mars 2016 eller senere ser ut til å ha ca 580 hk (432 kW) motoreffekt.

Tipper det er det som må til for at P90DL endelig skal klare 10.9 på 402 meter som de opprinnelig oppga.

Men jeg har lært at når Tesla oppgir ytelse er det neste modell som kommer senere det gjelder for. Så ble ikke lurt denne gangen ;D
2015 P85D

OleI

Takker for tall og erfaringer.
Noen av dere som kjenner til hvordan 90D går vs P85 i samme diskusjon som nevnt i denne tråden her?
Har bestilt ny bil, men ikke låst inn config enn så lenge.

Cookie Monster

85D\90D går så å si likt som P85 til 100 km/t. I høye hastigheter er D raskere og har en toppfart på 250.

85D\90D har mulighet til å bli en god del raskere enn hva de er idag siden motorene benyttes ikke maks og batteriet kan gi mer. Er mye mulig senere leverte 90D feks viser seg å bli raskere i en oppdatering. Men tror Tesla holder litt igjen der for å distansere P utgavene.
2015 P85D

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bertin

Hva tror du ytelsen på 60/70/75D Cookie Monster?

Det er vel samme motorer som 85/90D.
Er det tatt maks ut av batteri?
Vet du noe eller hvilke teorier har du her?

Kan jeg i fremtiden kjøpe meg raskere bil med en OTA oppdatering?
Kan jeg bytte batteri til 90 eller i fremtiden 100 på min 70D og i trolig få samme ytelse som 90D/100D?

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:01
85D\90D går så å si likt som P85 til 100 km/t. I høye hastigheter er D raskere og har en toppfart på 250.

85D\90D har mulighet til å bli en god del raskere enn hva de er idag siden motorene benyttes ikke maks og batteriet kan gi mer. Er mye mulig senere leverte 90D feks viser seg å bli raskere i en oppdatering. Men tror Tesla holder litt igjen der for å distansere P utgavene.

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:01
Butt-dynoen her sier at P85 er mer brutal fra stillestående og litt opp enn 85D, mens sistnevnte er sterkere når man har noen titalls km/t. 85D er vel oppgitt til 4,4sek i likhet med P85. Hvor man har klart å få P85 til å gå ned mot 4 sek med tiltak for å få optimalt grep er det vel ikke noe mer å hente på 85D. Men firehjulstrekkeren vil alltid vinne på normal vei pga at P85 uansett ikke får kreftene i bakken fra stillestående.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA