Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 40kWh batteri i 2017 Leaf?

Startet av gamleboyen, tirsdag 30. august 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

bjorngb

Trond kom meg i forkjøpet, hvorfor gnåle om 16 eller 20A kurs. Når du først skal legge opp en egen kurs for dette, så er det viktigere å legge opp noe som tåler belastningen, og ikke prøve å legge seg så langt under som mulig.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Griffel

#16
Sitat fra: bjorngb på lørdag 02. juli 2016, klokken 10:06
Når du først skal legge opp en egen kurs for dette, så er det viktigere å legge opp noe som tåler belastningen, og ikke prøve å legge seg så langt under som mulig.
Sitat fra: gamleboyen på onsdag 29. juni 2016, klokken 17:07
Det er ikke nytt opplegg, men bare en 15A kurs som går til en stikkontakt. Dette skal endres til ny sikring og ladeboks istedet for stikk.
Siden det ikke er snakk om en ny kurs, er det mye å spare på å kun erstatte schuko med en ladestasjon f.eks:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner
eller denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol

Siden dette er en oppgradering til vesentlig høyere sikkerhet enn det som er fra før, har elektrikker 2 rett. Ladestasjonen begrenser strømmen til 16A og beskytter mot overlast, forankoblet sikring blir da kortsluttningsbeskyttelse. Jeg forutsetter at ladeboksen er det eneste som da ligger på denne kursen.

Å ta hensyn til besøk fra teslaeier (som på grunn av batteristørrelse trolig ikke har behov for ladig) er vel i overkant av hva de fleste vil spandere.
Sitat fra: Homecast på fredag 01. juli 2016, klokken 21:30
Plutselig har du en tesla på besøk, da er det plutselig ikke 2 timer og 30 min. Men nærmere 24 timer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Svaret er nok litt meir komplisert enn det som nevnes over:

Er da ein eksisterande installasjon så er da reglane som gjaldt når den vart sett opp som er førande. Da er lov å gjera mindre endringar og forbetringar av eksisterande installasjon. Å bytte eit Schukostikk med ein 16A ladestasjon er forbedring av anlegget så her har elektriker nr 2 rett. Er da annet utstyr på kursen så ville eg vurdert å redusert ladestrømmen til 13 A.

Elektriker nr 1 har og rett for hvis da er vesentleg endring i bruk så må installasjonen utbetras etter nye forskrifter. Her krever tavlenormen som sikkringskapet kjem under at da er 20% overkapasitet på fast tilkobblet last. Personleg vil eg ikkje tolke elbillading som fast last men eg veit at ein del elektrikere gjer da og da kan nok ikkje motbevisast. Ny norm krev og at da er 100% kapasitet til å lade med full styrke heile tiden. Eit anna problem er at da er veldig få produsentar av sikringsmatriell som klarer 16A på 2,5mm2 kabel. Derfor må dei bruke 4mm2 kabel og dermed kan dei sikre den med 20A

For å kunne konkludere med kva som er best så veit eg for lite om installasjonen. Normen legg opp til veldig mykje vurdering og ikkje konkrete krav.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#18
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 02. juli 2016, klokken 20:08
Personleg vil eg ikkje tolke elbillading som fast last men eg veit at ein del elektrikere gjer da og da kan nok ikkje motbevisast.
Jeg vil påstå at en ladestasjon er en faster last enn det meste. Til et 3,6kW varmeelement vil strømmen variere med spenningen. Mens for en ladestasjon vil strømmen alltid ligge under maksimalverdi, selv om spenningen kommer over nominelt. Ladestasjonen er også en faster last enn en motor med motorvernbryter.

En bytter en stikkontakt som i timevis kanskje kan belastes med 18-19A uten at sikring går med en stasjon som begrenser strømmen til 16A. Stikkontakten er ikke egnet for varig last mer enn 10A. kontaktene i ladestasjonen er ment for mer enn 16A varig. Dessuten skal en 16A automat tåle 16A varig.

Dersom kursen også går til annet det en annen vurdering.
Jeg tar det som en selvfølge, at det eksisterend opplegget er korrekt utført.

Det er også en bedre løsning enn #10.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Desverre så manglar eit av kriteriane for at dette kan kallast fast last:

Ein fast last SKAL være permanent tilkobblet med faste klemmer. Da skal heller ikkje vera teoretisk mulig at den kan belaste kursen meira. Sidan du har ein type 2 kontakt her så kan du kobble til kva som helst som passar i kontakten.

Da er riktig at du kan begrense strømtrekket med pilotsignalet men du har ingen garanti for at elbilen alltid vil trekke den strømmen. Nokon bilar trekke faktisk 1 ampere meira. Eller hvis da er feil på bilen så kan den finne på å trekke da 5 dobble og då er da berre å finna fram grillpløsene!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#20
Jeg mener du overtolker kravene, svar #10 angir en ikke anbefalt lovlig løsning som er klart dårliger med tanke på sikkerhet. I dette tilfelle synes jeg det blir litt spurv med kanon og legge ny kurs for å erstatte en 16A schuko med en 16A ladestasjon.

Boksen i seg selv er fast tilkoblet og representerer lasten, å betrakte dette som en vanlig stikkontakt blir på en måte i strid med mode3 tankegangen.
(mode1 og mode2 lading fra nett via stikkontakt, mode3 lading via fastkoblet ladestasjon)

Feil kan det oppstå på alle faste laster, denne er bedre enn det meste.
Er boksen uten innebygget sikring, sikrer en kursen 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gamleboyen

Sitat fra: bjorngb på lørdag 02. juli 2016, klokken 10:06
Trond kom meg i forkjøpet, hvorfor gnåle om 16 eller 20A kurs. Når du først skal legge opp en egen kurs for dette, så er det viktigere å legge opp noe som tåler belastningen, og ikke prøve å legge seg så langt under som mulig.

Gnålet kommer av at de to elektrikerene som har vært på befaring har foreslått to forskjellige ting hvorav den ene foreslår noe som er mye lettere enn det andre, og dersom begge er innafor er det vel fornuftig å velge det enkleste. Jeg tenkte at jeg kunne få litt mer info på dette forumet, men jeg tok vel feil dersom spørsmål bare blir slått ned som gnål.

Så ja, hvorfor setter ikke alle opp en 32A kurs først som sist, så trengte ingen spørre noen spørsmål.
Har ellers sendt forespørsel til en tredje elinstallatør nå da, så kanskje jeg kommer nærmere et svar.

Ingeniøren

Kanskje ikke så rart det spriker i svar og blir "gnål" når fagfolka ikke er enige i utgangspunktet.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mao

I dokumentene som følger ladeboksene fra Schneider Electric fremgår det krav om 20A sikring på 16A-boksene og 40A sikring på 32A-boksene (både 230V- og 400V-variantene)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Griffel

#24
Sitat fra: Mao på lørdag 16. juli 2016, klokken 22:38
I dokumentene som følger ladeboksene fra Schneider Electric fremgår det krav om 20A sikring på 16A-boksene og 40A sikring på 32A-boksene (både 230V- og 400V-variantene)
Et riktig valg uten økonomisk konsekvenser ved ny-anlegg.
Bytte en schuko med en fastmontert ladestasjon er en større sikkerhetsforbedring enn tykkere kabel og B-vern. Forutsetningen er selvfølgelig at det eksisterend anlegget er forskriftsmesig.

Men det er selvfølgelig ikke noe galt å foreta en full oppgradering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mao

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:04
Sitat fra: Mao på lørdag 16. juli 2016, klokken 22:38
I dokumentene som følger ladeboksene fra Schneider Electric fremgår det krav om 20A sikring på 16A-boksene og 40A sikring på 32A-boksene (både 230V- og 400V-variantene)
Et riktig valg uten økonomisk konsekvenser ved ny-anlegg.
Bytte en schuko med en fastmontert ladestasjon er en større sikkerhetsforbedring enn tykkere kabel og B-vern.

Men med 40A sikring kreves vel også tykkere kabel enn om man hadde greid seg med 32A.
På en dedikert kurs burde det vel strengt tatt vært tilstrekkelig med 32A sikring? 25% 'sikkerhetsmargin' høres ganske mye ut...
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Griffel

#26
Sitat fra: Mao på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:16
Men med 40A sikring kreves vel også tykkere kabel enn om man hadde greid seg med 32A.
Det er mye en elektrikker må ta hensyn til, spenningsfall, kortsluttningsstrøm, kablens strømføringsevne, sikringenes verdier: In-I2-I5, forlegningsmåte, type belastning. Vil en ha 32A ladestasjon ender en gjerne opp med 10 kvadrat kabel som en som oftest kan sikre 40A. Ønsker en ny kurs til en 16A ladestasjon ender en som oftest opp med 4 kvadrat som i de fleste tilfelle kan sikres 20A. Her er det også litt spørsmål om valg av sikringens I2 verdi.
I tillegg til dette må elektrikker også se på hovedsikring, slik at det oppnås selektivitet.

Sitat fra: Mao på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:16
På en dedikert kurs burde det vel strengt tatt vært tilstrekkelig med 32A sikring? 25% 'sikkerhetsmargin' høres ganske mye ut...
Strengt tatt er det helt riktig, en lader trekker temlig nøyaktig det den får lov til og en automatsikring tåler belastning med merkeverdien (In varig, I1 minst 1 time, I2 maksimalt 1 time ved normale temperaturer). Kablens strømføringsevne skal være større enn sikringens merkeverdi, hvor mye større varierer for små og store tversnitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA