Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 40kWh batteri i 2017 Leaf?

Startet av gamleboyen, tirsdag 30. august 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

gamleboyen

Har en elektriker som sier at man må ha 20A sikring og tilsvarende kabeltykkelse for å sikre en 16A ladeboks, og en annen som sier at 16A sikring og tilsvarende kabeltykkelse er nok.

Hva er fasit?

Griffel

Antar at dette er et nytt opplegg og at kursen kun forsyner en ladestasjon.

Bruker en en standard automatsikring vil en normalt etter nye forskrifter måtte benytte et tversnitt en kan sikre 20A. Så derfor benyttes en nå gjerne 15A sikring eller sikring med liten overlast kapasitet.

Ladestasjonen begrnser strømmen til 16A. Ledningen kan dimmensjoneres etter dette. Da kan sikringen forrand være et nr større, forutsatt at ladestasjonen er fastmontert (ikke koblet via stikkontakt) og at kursen ikke mater noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gamleboyen

Det er ikke nytt opplegg, men bare en 15A kurs som går til en stikkontakt. Dette skal endres til ny sikring og ladeboks istedet for stikk. Den ene elektrikeren vil dra ny kabel for hele kursen slik at den skal passe til 20A sikring, fordi han sier at det må man ha på 16A lader. Den andre elektrikeren vil la kabelen være som den er for nåværende 15A sikring og bare bytte ut 15A sikring med 16A sikring.

Hvis sistnevnte er nok vil jeg jo heller gå for dette. Men det er vanskelig for meg som lekmann å si til en elektriker at du tar feil, så jeg tenkte å dobbeltsjekke her før jeg svarer dem.

Ingeniøren

#3
Hva skal du lade på da - de fleste ladere som følger bilen drar kun 10 A og om du er som meg og lar ladeboksen stå på 10 A er det vel greit med den billigste løsningen.

Ønsker du derimot å lade på 16A så stiller det selg litt annerledes. Da ville jeg hatt 20A og 4mm2. En 16A sikring blir rimelig varm når du drar 16A over den over tid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Johnny

For de fleste vil det være mere formålstjenlig å begrense ladingen på den 16A kursen de har til 13A. De som har 32A lader vil normalt gjøre det, så jeg ser ikke hvorfor det ikke skal gjelde 16A lading også!
TMS og eGolf.

bjorngb

Regner ikke med de med 32a kurs reduserer til 13a? Du tenker de reduserer til 26a eller deromkring?
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Johnny

Sitat fra: bjorngb på onsdag 29. juni 2016, klokken 20:52
Regner ikke med de med 32a kurs reduserer til 13a? Du tenker de reduserer til 26a eller deromkring?

Noe i den retningen ja!
TMS og eGolf.

gamleboyen

Ønsker å lade på 16A,ellers hadde jeg bare satt på jordfeilbryter type b og brukt stikkontakten som er der med 10A lader.

Skal lade en Passat GTE, og det er greit å kunne fylle det lille batteriet litt fortere i helger når det er mye småkjøring på dagen.

kodalse

Vel en Golf GTE på 16A kurs skal lade ferdig på 2 timer og 15 minutter.
Godt innenfor kravet om 3 timers belastning på kontinuerlig 16A for vanlig stikkontakt (Chuko).
Direktekoblet mot ladestasjon, uten Chuko, skal dette være en helt grei løsning.

Her ville jeg vært trygg på å høre på "Elektriker 2"
Tror ikke "Elektriker 1" er klar over maks ladetid for Golf GTE på 16A.
Han har nok gitt deg et standard svar gyldig for alle elbiler, inkludert Tesla.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Griffel

#9
Sitat fra: gamleboyen på onsdag 29. juni 2016, klokken 17:07
Hvis sistnevnte er nok vil jeg jo heller gå for dette.
Det ville nok jeg også ha gjordt.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28647.msg488406.html#msg488406

Siden dette er en oppgradering av et eksisterende anlegg og ikke en ny kurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Vil du spare penger på bekostning av 15% økt ladehastighet kan du velge en 13A Siemens eller 14A KHONS ladekabel i eksisterende stikk.  Disse koster under 4000 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gamleboyen

Ladetid reduseres fra 4t15m til 2t30m, som jo er ganske betydelig.
Og hvis jeg ville spart mest mulig penger hadde jeg fortsatt å kjøre min gamle bensinpassat :-)

Johnny

Sitat fra: gamleboyen på fredag 01. juli 2016, klokken 12:46
Ladetid reduseres fra 4t15m til 2t30m, som jo er ganske betydelig.
Og hvis jeg ville spart mest mulig penger hadde jeg fortsatt å kjøre min gamle bensinpassat :-)

Om du ville spare mest mulig penger skulle du ha kjøpt en bil med et skikkelig batteri, og samtidig redusert behovet for ladehastighet ;)
TMS og eGolf.

Homecast

Husk at elektriker må beregne at hva som helst kobler seg på ladestasjonen .
Plutselig har du en tesla på besøk, da er det plutselig ikke 2 timer og 30 min. Men nærmere 24 timer.
Jeg mener 16A sikring = 13A lading
20A sikring = 16A lading
32A sikring = 28A lading.

Er aldri en fordel å maks belaste hverken en motor eller sikring :)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elekTrond

@gamleboyen: Hvor mye må du ut med i arbeidspenger kontra el-materiell? Hvorfor ikke vurdere merverdien i å legge opp en 32A kurs først som sist?

Sjøl om du ikke skal flytte og selge med det første kan det jo hende du plutselig får bruk for den sjøl i nær framtid? :)
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA