Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger å frakte en Think uten batteri fra Ulven til Asker

Startet av Vegard, tirsdag 19. oktober 2010, klokken 09:39

« forrige - neste »

Vegard

Heisann!

Gått til innkjøp av en kewet elbil, jeg har aldri vært borti en elbil i hele mitt liv.

Problemet mitt er at bilen vil ikke starte/gå. Motor og batterier skal visstnok være i orden, når jeg vrir om nøkkelen så går kjørelysa på men ingenting skjer. Tok en liten titt baki bagasjerommet og der mangla det visst en ledning jeg aner ikke hva den "boksen" er for noe og eventuel hva oppgaven dens er. Tok et par bilder og jeg håper virkelig at dere har mulighet til å hjelpe meg.

-Vegard

Bilder:

http://img707.imageshack.us/i/p26091001420001.jpg/

http://img155.imageshack.us/i/p26091001420002.jpg/

http://img401.imageshack.us/i/p26091001430001.jpg/

Dashboardet lys, hva indikerer lysene?
http://img202.imageshack.us/i/p26091001470001.jpg/
Kewet EL-JET 2

hens

#1
Din Kewet er tydeligvis tuklet litt med, den tynne topolede grå ledningen kan være en ledning som skal gå til et rele i laderen som bryter "tennings"strømmen når ladeledningen står i.  Ved feil på denne ledningen vil ikke bilen gå.
Lyssignalene sier at det er strøm på batteriet (rød) og tenningen står på(grønn).

På bilde 155 ser det ut som prechargemotstanden er brent bort. Denne har til oppgave å lade opp kondensatorene i den sorte boksen.....Curtis'en, som er motorstyringen.
Hvis prechargemotstanden er borte vil kontaktene i hovedkontaktoren brenne når du forsøker å starte bilen, pga den store strømmen som kondensatorene trekker. Etter en stund blir et ikke lengre kontakt over punktene i kontaktoren, og da vil naturlig nok ikke motoren gå. Hovedkontaktor=Albright. Denne kan åpnes, og kontaktene pusses.

Original prechargemotstand skal være 370 ohm og ca 5 W

Så var det dette med bosted i profilen da, kjekt å vite om noen ønsker å bidra!


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Vegard

Takk for raskt svar.

Hvis jeg bytter prechargemostanden vil bilen starte da eller må jeg i tilegg inn i kontaktoren og pusse på kontaktene? I såfall hvor finner jeg kontaktoren?

Holder forresten til i Oslo (har fikset profil).
Kewet EL-JET 2

hens

#3
Hovedkontaktoren finner du på bilde 155 med "Albright" skrevet med rød tekst.
Ettersom bilen ikke går, trenger den nok en puss før den virker.
Prechargemotstanden skal sitte mellom hovedboltene på kontaktoren .
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Vegard

Alright, da får jeg prøve ut det i morra.
Kewet EL-JET 2

hkaspenberg

Sitat fra: Vegard på søndag 26. september 2010, klokken 21:26
Alright, da får jeg prøve ut det i morra.
Merk at det er høy spenning og potensiale for store strømmer hvis du kortslutter noe, så vær forsiktig!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Sitat fra: Vegard på søndag 26. september 2010, klokken 19:08
Holder forresten til i Oslo (har fikset profil).
Da har du ikke lang vei til fabrikken, som ligger i Spireaveien 6 på Økern. Tlf 22 22 39 22.
http://www.puremobility.com/no/kontakt-article
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Vegard

Kobla ut batteriene før jeg begynte å rote nedi der med skiftnøkkelen :) Jeg sliter med å finne motstand, har det på clas ohlson men de er på 0.25W så de brenner vel opp med engang?

Får vel ta meg en tur bort på fabrikken og titte litt.
Kewet EL-JET 2

Vegard

Nå har jeg fått satt i prechargermotstand og pussa kontaktene inni kontaktoren. Når jeg vrir om nøkkelen skjer det ingenting utenom at kjørelysa etc går på. Når jeg trykker inn gasspedalen etter jeg har vridd om nøkkelen så lager det en klakkelyd baki motoren tror jeg. Er det noe spesielt man må gjøre for å starte den? Sette den i gir elr noe slikt(?)
Kewet EL-JET 2

El rayo

Har du en stor, rød nødstoppbryter midt på dashbordet? Vri på den for å løse ut.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Vegard

Har nok ikke det. La forresten merke til at det grønne lyset lyste selv om nøkkelen ikke stod i, kanskje det er noe feil med tenningen?
Kewet EL-JET 2

Wired

Den "klakke" lyden er hoved kontaktoren som slår ut og inn. det betyr at det meste er i orden frem til motorstyringen.
Bør nok kansje ta en nermere titt bak der og måle litt strøm på de store kontaktene over releet. (ps. hvis det fortsatt sitter en hovedbryter foran girstanga så kan det være lurt og koble den ut, denne kan fort skape spenningsfall).

hens

#12
Hvis det sitter en hovedbryter foran gearstangen kan denne være brent.
Da vil alt virke, men motoren går ikke.
Originalbryteren er av vanlig 100A båtttype av plast, og tåler ikke strømmen i Kewet over tid. Denne bryteren kan med fordel kortsluttes på en serie 2, da du har mulighet for å trå inn clutchen og sette bilen i fri ved eventuell fastbrent hovedkontaktor.
Flytt kablene sammen på den ene bolten, og kast nøkkelen.  (Eller er den borte allerede?)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA