Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av hansig, tirsdag 30. august 2016, klokken 10:33

« forrige - neste »

hansig

Hei, da jeg hadde montert opp 11-kassen etter inspeksjon av batterier ved kjøleveske lekkasje ville ikke bilen lade. Det som skjer er at sirkulasjons-pumpen går støtvis, men ingen grønt lys for lading.

Har sjekket sikringer og tatt omstart med å koble fra motorrom batteri og hovedsikring (ved vannfyllingen).
Har sjekket at sikringer bak sitter som de skal på 11-kassen.

Får ikke EVO leseren til å lese fra test kontakt utover EVO-startsiden som er litt rart. Tenkte jeg kunne sjekke batteristatus på den måten.

Når jeg vrir om startnøkkel ligger viseren for batteri helt i bunn uten å røre seg som er rart. Hadde 40-50% får jeg tok ned 11-kassen for en uke siden.

Det virker som om det ikke er sluttede kretser lengere. Det er også rart for jeg har nøye sjekket at alle koblinger for batteriene ble montert på igjen.

Noen forslag til hva som ikke fungerer vil være fint, ting å sjekke... (håper å unngå å måtte ta ned 11-kassen igjen!)

Mvh. Hans

Elmo

#1
Jeg har en gang vært borti at vannpumpen gikk støtvis ved forsøk på lading, men da var årsaken 230v tilkoblingen. Kombinasjon av gåen fase-sikring og jordfeil så bilen fikk 110V (tror jeg).

At SOC er gått til 0% er ikke noe "farlig". Bilens faktiske SOC er da høyere enn det meteret viser. Det skjer en sjelden gang iblandt ved frakobling av komputeren. Det tar seg opp igjen etter noen ladinger når du får igang bilen.

Kan du måle spenningen på 11'er kassen med multimeter mellom sikringsholderene ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig

Hei, har skaffet meg et multimeter, noen som har råd for hvordan man måler 11-kassen via sikringkontaktene?
Hvilke settinger skal jeg bruke på multimeter for eks.? Hva bør spenningen over de 11 batteriene være for at kassen er ok?

mvh. Hans

Elmo

Sett multimeteret på (minst) 100Volt DC.
Ta ut begge sikringene og mål fra bakerste kontaktpunkt i den ene til samme i den andre.  Bør måle rundt 70-75 volt
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig

Med Biltema multimeter målte jeg akkurat 70,0V fra bakre punkt i sikkeringene på begge sider i 11-kassen.
Da er det ingen uteglemte batteriforbindelser i kassen. Hva gjør jeg nå?

Da jeg skulle starte etter montasjen av 11-kassen, glemte jeg i farta å koble inn sikkeringene til kassen (dont ask me why..), så jeg prøvde å starte uten sikkeringen inne, vet ikke om dette kan ha noen betydning.
Kan det tenkes at SAGEM boksen har kortsluttet. Leste et sted at det er mulig å måle inngående strøm under lading inne i boksen (230V) for å utelukke kabel, luke og strøm inn i SAGEM.?

Kan det være at jeg har en (stekt) CPU? Kan CPU tas ut og byttes fra SAGEM kassen?
Har muligens tilgang på en brukt (til SAGEM 3000). Er det hvert å teste? Hvor mye bør en brukt CPU koste?

Mvh.
Hans
Er

Elmo

#5
Du må vel ta av lokket på Sagemboksen og måle diverse der (se bildet).
NB NB: Vær VELDIG nøye med å ikke få noen kortsluttninger nedi der. Særlig mellom noen av de store grønne og røde ! ! !

Der kan du måle både totalspenning på batteriet (med 70v bak så bør du måle ca 127v mellom de to det står battery + og -
Der kan du også måle om det har 12volt (likespenning) til computeren, og 230volt (vekselspenning !) fra ladekabelen.

PS: Du kjenner til www.Elbilwiki.no - ikke sant ??  Kan lese mye om PSA her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig

Takk for info. Skal lese PSA teknikk og teste.

Mvh. Hans

hansig

Nå er lade problemet løst. Da jeg hadde skrudd av Sagem lokket og startet å måle spenning til CPU 12,7V startet sirkulasjonspumpen for 3 sek. av seg selv!. Når jeg deretter koblet til lade kontakten på vanlig måte startet endelig lading normalt. Lys blinket og sirkulasjon pumpe startet. Normalt lade grønt lys i dash.

Takk for svar og hjelp.

Mvh.  Hans :-)

Elmo

Men da vet du ikke hva feilen var ???

Hvordan gikk det med SOC %'en ??
Hvis den fremdeles var 0 når bilen startet å lade (og du mener den er ca 40%) så stopper antageligvis ladingen på rundt 80-90%. Men da er den allikevel full-ladet ! Og så vil den nærme seg 100% mere og mere for hver lading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig

Ladingen startet på ca. 35% som var det den sto på før jeg demonterte 11-kassen.Kanskje bare dårlig kontakt i sikringen. Den ene sikringen bak hadde mye irr.  8)

Elmo

Sitat fra: hansig på fredag 01. juli 2016, klokken 02:50
Den ene sikringen bak hadde mye irr.  8)

OK. Godt mulig det er årsaken. Vet om minst en så har fått "ny" bil ved å bytte en eller to irrede sikringer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig

En liten oppdatering. Det viser seg at feilen ligger i venstre tilkobling til sikringen, altså forbindelse mellom ledning og sikringsholderen. Etter ledningsfix måler jeg 134.5v på batterikobling i Sagem boksen. :-)

Ønsker å bytte begge sikringsholderene, så om noe har slike liggende kjøper jeg dem gjerne. Ta kontakt på PM. Hans

Elmo

#12
Sitat fra: hansig på søndag 03. juli 2016, klokken 19:46
Går ledningen fra 11-kassen til 6-kassen som igjen går til 3-kassen for å ende opp i Sagem boksen?
Ledningen fra venstre side av 11'er kassen går rett til Sagemboksen.
Ledningen fra høyre side av 11'er kassen går til sikringen (den høyre) på 6'er kassen (videre til 3'er kassen og til Sagemboksen.  Jeg laget en tegning engang. (se bildet).

Sitat fra: hansig på søndag 03. juli 2016, klokken 19:46
Hvordan løsner man egentlig den ledningen fra sikringsholderen, er det den skrue som sitter under som man på andre siden fester sikringsholderen til skinnen fra kassen? prøvde å løsne den skruen uten at ledningen kommer fri. Det må vel være mulig å løsne ledningen fra holderen?
Det er to torx30-skruer inni sikringsholderen. Ledningen løsner du ved å skru et par omdreininger (IKKE mere !) på den nærmest der ledningen går inn. Den andre skruen fester skinnen som går til batteriet inni kassen. NB: ikke bruk for liten torx-trekker (27 og 25 funker tilsynelatende, men glipper etter litt, med katastrofalt resultat).
Selve sikringsholderen er festet med to umbraco-skruer som sitter midt på flatsiden. PS: hullene er ofte fulle av skitt som må graves ut med en liten skrutrekker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA