Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteri på 60D

Startet av Heffo, mandag 29. august 2016, klokken 23:24

« forrige - neste »

Heffo

Er den originale Blå  BMW Mode 3 type 2 (opptil 32 A) kabeln som fulgte med bilen i 2015 en eller tre faset? Noen som vet? :o

Griffel

Siden bilen har enfas lader kan du nok trygt gå ut fra et den er levert med enfas kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

marte3no

Jeg forstår det som at det er kabelen uten "kladd" du snakker om og da skal den kunne levere 3-fas til bilen.

TM

Sitat fra: marte3no på mandag 27. juni 2016, klokken 14:23
Jeg forstår det som at det er kabelen uten "kladd" du snakker om og da skal den kunne levere 3-fas til bilen.
Bilen må i så fall støtte 3-fas, så du tenker kanskje å bruke kabelen til å lade Zoe, B-klasse, Tesla eller i3 med nytt batteri ?.

Griffel

Sitat fra: TM på mandag 27. juni 2016, klokken 14:41
Sitat fra: marte3no på mandag 27. juni 2016, klokken 14:23
Jeg forstår det som at det er kabelen uten "kladd" du snakker om og da skal den kunne levere 3-fas til bilen.
Bilen må i så fall støtte 3-fas, så du tenker kanskje å bruke kabelen til å lade Zoe, B-klasse, Tesla eller i3 med nytt batteri ?.
Slike kabler leveres både en og trefas, siden bilen ikke har glede av trefas har BMW med 99% sansynlighet ikke levert en trefaskabel siden den er stivere og dyrere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TM

Jeg har aldri sett noen stivere kabel enn den BMW leverer, så jeg tror den støtter 3-fas. Men det står vel skrevet på selve kabelen ?

Ferry

Hvorfor tro, når man kan vite. Jeg tok med multimeteret ut i bilen for å måle, men det var ikke nødvendig. Kontaktene er ikke engang fullbestykket. Det mangler pinne/hylse i to av hullene, altså er den IKKE trefas. På kabelen står det skrevet 3G6 + 1x0,5 elns.

TM

Huff, da tør jeg ikke tenke på hvor stiv og uhåndterlig kabelen til den nye bilen vil være. Den må vel være kablet med 5G6, siden den skal støtte både 32A 1-fas og 16A 3-fas.

Sungrazer

#8
Jeg vet ikke om BMW vil velge samme type kabel som den som jeg har på min ladestasjon, men den jeg har på min støtter 3-fas 32A og er kablet med 5G6.0mm^2 + 2 x 0.5mm^2.

Den er betraktelig tykkere og stivere enn den originale blå 1-fas kabelen. Mulig de kabler den med andre kabler siden den skal støtte maks 11 kW istedenfor 22 kW.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Heffo

Takk for svar.
Da må jeg få lagt til trefase kabel på handlelisten, skall få installert 400v trefase 11kw veggboks til høsten.
Denne vill jeg da kunne få 3,6kw ut av til i3en hvis jeg har forstått det riktig?

Sungrazer

På ny eller gammel i3?

Om det er den nye med 3-fas lader kan du hente ut 11 kW på en slik veggboks, med den gamle i3'n med 1-fas lader får du helt riktig ut 3,6 kW da den bare henter ut strøm fra den ene fasen på veggboksen.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Griffel

#11
Sitat fra: Heffo på tirsdag 28. juni 2016, klokken 08:35
Takk for svar.
Da må jeg få lagt til trefase kabel på handlelisten, skall få installert 400v trefase 11kw veggboks til høsten.
Denne vill jeg da kunne få 3,6kw ut av til i3en hvis jeg har forstått det riktig?
Det vil du også få med den kablen du har. Kablen du har passer i ladestasjonen uansett.
Har du en Tesla også trenger du en trefaskabel.
Skal du skaffe en ny BMW med 3fas lader vil du ha glede av en slik kabel (og ladestasjonen) men da følger det trolig en slik kabel med bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Truls Martin

Kabelen er laget stiv i spiralform med vilje, slik at den skal være lettere å rydde sammen og unngå floker.
Har en annen myk utførelse i X5en og den er en eneste stor floke hver gang jeg skal bruke den....

Sitat fra: TM på tirsdag 28. juni 2016, klokken 06:51
Huff, da tør jeg ikke tenke på hvor stiv og uhåndterlig kabelen til den nye bilen vil være. Den må vel være kablet med 5G6, siden den skal støtte både 32A 1-fas og 16A 3-fas.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

TM

Det kan jeg forstå er praktisk for den som bare bruker kabelen av og til. For meg som benytter den til daglig hjemmelading er det noe herk. Jeg har forsøkt å rette den ut uten hell. For vel heller kjøpe en ny til hverdagsbruk da  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA