Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lett og liten ladekabel til 11Kw?

Startet av prophan, mandag 29. august 2016, klokken 22:11

« forrige - neste »

prophan

Jeg fikk det som jeg tror er vin på min X75D i forrige uke like før testkjøringstimen på Kokstad. Samt email fra Tesla at den går til produksjon i løpet av 2 uker (dvs en snau uke igjen). Synes at det går raskt tatt i betraktning at X75D først i disse dager blir levert i USA.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

petersv

Det er bra, vil nok sette fart på salget når de rimeligere bilene blir leveringsklare.

Vaagen

Men da er det seks eller syv-seter du har i bestilling? De jobber vel fortsatt med fem-seter konfigurasjon?
2012 Nissan LEAF Glacier Pearl
2016 Tesla Model X60 "The Last Titan"
Reservert Model ≡

prophan

Jeg bestilte 7 seteren. Og "alt" utstyr.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

KrW

75D ble utlevert i USA i går. Kanskje den første.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Øggen

#5
Det meldast på TMC om 208 miles ved 90% lading på X75D. Det skulle ette mi hauderekning tilsei ca 330km.
Enten e det høgt, eller så e d nokke feil.
5 dager til bestilling låsast, og vurdera om 75 holder............

Det e faktisk 70K for 3mil ekstra??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

nie

Tipper fyren med X75 har bilen på rated.
Bør være minst 15kWh forskjell på batteriene og da bør forskjellen være minst 70-80km i rekkevidde.

Tin

20 miles forskjell...står i konfiguratoren. Vi gikk for 75..kjørt 70 i dag og det holder i massevis for oss som ferdes stort sett der det er superladere..... De med x75 melder om 208-210 miles... 230-235 på x90.. 70k for 3 mil ekstra er ikke noe jeg gidder bruke penger på...

nie

I min konfigurator står følgende:
417 km for 75D
489 km for 90D
467 km for P90D
Det skulle bli 45 km forskjell mellom 75D og 90D.
...men ca 30 km mellom 75D og P90D.

Men er uansett enig i at 75 D virker spennende. Hvis batteripakken yter bra kan denne være mye bil for pengene. Merker at jeg nå etter et halvt år med min 85D har mye mer batteri enn jeg trenger. Lader sjelden over 75% selv når jeg er på langtur.

Tin

Tenkte på det som står på de amerikanske sidene..litt mer realistiske tall enn det som vi får i Norge...
237 miles 75d
257 miles 90d

Enig at 75d virker spennende... i hovedsak derfor jeg bytter til X. Føler jeg kan forsvare 800 tusen, men ikke 1 mill ;)

prophan

Jeg tenkte akkurat i de baner angående rekkevidde, hvis den klarer over 300 km på en lading så holder det for meg i massevis til daglig bruk/pendling til jobb. Vi har en leaf nå som vi bruker å pendle daglig til jobb med. Den holder for så vidt, men er litt snau hvis vi skal gjøre en del ærender rett etter jobb.
Bor i Bergen. Skal vi på langtur til østlandet vil det rekke å svippe innom en supercharger. Med 90d ville vi måtte ha gjort det samme. Fant ut at det er like greit å spare de 86tusen og gå for 75d. Jeg er glad for å se at 75d klare over 300 km som oppgitt.
Ble opplyst av Tesla at den blir ferdigprodusert i løpet av denne uken. Da kan det hende den er her slutten av august, senest september.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

nie

Dersom 75D blir for X det som 70D har vært for S så funker denne for meg.

Men jeg har en dimensjonerende strekning på vei til hytten som løper fra SC Haukås til SC Sandane, totalt 24mil. Mitt krav er at bilen må fikse dette i all slags vær og føreforhold.

Det meste jeg har klart å bruke med S på denne strekningen er 56 kWh.
Tenker vel da at 75D burde funke greit selv om forbruket skulle stige 10%?

Tin

Ja, etter ett halv år med 70 (rwd) så tipper jeg det vel kun er om du kjører veldig fort at 24 mil vil by på en utfordring... Tipper vi vil oppleve ganske lik rekkevidde på x75d som med s70d. Er vel en del som har fått utlevert bilene sine i usa nå, så kanskje vi kan få noen flere oppdateringer derfra snart :)

Min ble endelig bekreftet i dag.. så begynner den lange ventetiden.....igjen ;)

Øyvind.h

Tipper forskjellen i rekkevidde er mindre enn 10% i lav og middels hastighet. Høyere enn 10% i høy hastighet (s75d vs x75d).
Høy hastighet ca 100 og oppover.

S90D har ca 250Wh/km forbruk i 140km/t. Der tipper jeg Mod X passerer 300Wh/km.

Skal kjøre et langt slikt legg lørdag (til Marielyst ca 12-15 mil syd for København).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Ja, nettopp motorveiforbruk er det som gjør meg skeptisk til 75D. Så er jo spørsmålet om man skal dimensjonere for de få utenlandsturene man gjør i året. Man skal jo vente noen timer for at det betaler seg med 90D.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA