Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Død Kewet -5

Startet av Baltor, tirsdag 19. oktober 2010, klokken 07:15

« forrige - neste »

elektrolux

Lurer på hvilken kjemi jeg egentlig har til SAM'en?

Cellene hviler på laderens sluttspenning. Veldig rart egentlig, da andre batterikjemier umiddelbart detter ned på en lavere spenningsverdi. Lader jeg til 4V hviler de på 4 volt. lader jeg til 4,35V hviler de på det.

Under C1 last leverer de strømmen med ca 3,8V spenning over største delen av kapasiteten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. mars 2011, klokken 06:36
Lurer på hvilken kjemi jeg egentlig har til SAM'en?

Cellene hviler på laderens sluttspenning. Veldig rart egentlig, da andre batterikjemier umiddelbart detter ned på en lavere spenningsverdi. Lader jeg til 4V hviler de på 4 volt. lader jeg til 4,35V hviler de på det.
Super-kondensator? ;D ;D ;D
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: PerBear på søndag 20. mars 2011, klokken 15:44
Sitat fra: El rayo på tirsdag 08. februar 2011, klokken 16:45
...merk at spenning og temperatur gjelder litium-ion batteri, den sjeldneste av litium-typene...
Alle oppladbare litiumbatterier er litium-ion.
Javel! Fabrikantene har nå valgt å gi dem forskjellige navn. Sikkert lurt å holde seg til én og samme standard.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. mars 2011, klokken 06:36
Lurer på hvilken kjemi jeg egentlig har til SAM'en?

Får svare på det selv: Fant endelig ut at jeg har LiMn2O4 celler.

3,8V nominell spenning, 1500 cycles, 148Wh/kg, 8C peak, og 5C kontinuerlig utladestrøm, -20-55C kjøring , og 0-45C ladetemperatur.

Ser perfekte ut for SAM'en som trekker litt over 150A men stabiliserer seg fort på ca 70A kontinuerlig forbruk.

Satser på 50-56 stk 31,2 Ahr celler i serie som gir mellom 190-212V nominell kjørespenning, mot originale 168V

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#79
Her er produsentens spec:
De leverer også 40Ahr versjon, men data for disse ligger ikke ute.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

#80
Hvor lenge har du ruget på dette, mens jeg har trålet internett for å finne ut hva slags type celler jeg har. :D

Observerer at cycle life er 50% redusert i forhold til mitt data sheet. Det betyr 80000 km og ikke 120000 km levetid på cellene.

Ellers kalles 40 Ahr versjonen 5099130N, og har samme fysiske dimensjon, og 37,8 Ahr kapasitet, mot 31,2 Ahr på 30 Ahr versjonen.

Dette har gått ut over cycle life, og denne oppgis til 800 Cycles. Cellen har også redusert nominell spenning nå på 3,7V mot 3,8V, så Wh til en slik celle blir kun marginalt bedre enn cellene mine. kjemien er nå: LiCoxNiyMnzO, og kontinuerlig strømtrekk er redusert til 3C eller 113,4 A mot mine sine 156 A

Dermed er ikke disse cellene egnet til SAM'en desverre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Her fant jeg info om Amita cellene, ikke tråling men googling :D

http://www.amitatech.com/product-Li-Polymer.htm

Legg merke til at de 6 øverste er enkeltceller (flate lommeceller), det er disse som går igjen i alle modulærcellene nedenfor.

5099130N er navnet på en av lommecellene, modulærcellen på 40Ahr selges visstnok KUN til 345 modellen av EVT og ligger derfor ikke ute på nettet..!?
Hvor har du det forresten fra at 40Ahr modulen bruker de små 5099130N?

Modulcellene som jeg tror du har (Al-33L) oppgis til 3C (100A) maks kontinuerlig utlading, mens lommecellene den er laget av oppgis til 5C.
Også antall sykluser er bedre på enkeltcellene enn modulene.
Dette kan skyldes kjøleproblemer kanskje..?
MEN, jeg er altså ikke sikker på at det er disse 3C modulene du har kjøpt!!
(hvis det er det må du kjøre rolig)

"Observerer at cycle life er 50% redusert i forhold til mitt data sheet. Det betyr 80000 km og ikke 120000 km levetid på cellene."
Dette er estimert antall fulle sykluser, cellene vil leve vesentlig lengre hvis de ikke dras helt opp eller helt ned, så hvis de har en god BMS vil jeg anta du kan mangedoble denne kjørelengden, så det er nok ikke her problemet ligger.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Det kan være at maks kontinuerlig blir redusert på modulcellene fordi det skorter på kapasiteten til samleskinnene, og ikke cellene.

Uansett holder det med C3 for SAM'en som raskt går ned i 70A etter å ha trukket 150A i forbindelse med akselerasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på torsdag 14. april 2011, klokken 18:39
Uansett holder det med C3 for SAM'en som raskt går ned i 70A etter å ha trukket 150A i forbindelse med akselerasjon.
Det var bra Electrolux, da ser vi altså snart  SAMen på veiene her?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på fredag 15. april 2011, klokken 00:08
Det var bra Electrolux, da ser vi altså snart  SAMen på veiene her?

SAM'en ruller den. Men hater følelsen av at blokkene skades for hver tur jeg tar. Derfor blir det kun småturer når jeg ikke klarer å styre lystene. Robometeret klager som bare det, så minst en blokk har problemer.

BMS er bestillt, og jeg håper å sette sammen LiMn2O4 pakken i løpet av mai.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA