Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Død Kewet -5

Startet av Baltor, tirsdag 19. oktober 2010, klokken 07:15

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: hens på onsdag 10. november 2010, klokken 17:47
Det er i ytterveggen som ligger i 45 grader jeg har laget hull, innerveggen mot batteriet har huller originalt.
Men denne "veggen" er ganske flat og utsatt for sprut fra bakhjulene. Blir ikke dette et problem?
Har du vurdert denne løsningen:
Legg de originale slangene bakover i kanalen på venstre side, fest et lite varmeapparat fra en fossilbil inne i bakrommet, slik at vifta blåser inn over batteriene gjennom et av de 3 store runde hullene i bakveggen.
Dette var PearBear sin ide, vi vurderer den mot andre kjøleløsninger i Lithium prosjektet. Fordelen med dette er at en da slipper å røre kjølesystemet hvis pakka skal senkes. En kan lage en rundkjøring for lufta, vifta kan for eksempel blåse framover i det venstre av de 3 hullene og en kan stenge det i midten. Litiumblokkene er dessverre følsomme for kulde, her vil de bli varmet av motorens overskuddsvarme (og en kan montere en ekstra varmer om nødvendig)
I motsetning til løsningen med luftehull foran og bak slipper en å "åpne" batterirommet. En beholder dette som et avstengt volum, det blir også mulig å isolere det.

Først og fremst er hensikten med dette å få samme temp på alle Litium cellene, dessuten vil en kunne la de kraftige kjøleviftene i fronten starte ved behov, styrt av original BMS.
Hva tror du om dette Hens? Kunne det fungert for luftkjølte NiCad?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

#46
Thundergjengen i Tyskland har nå bygget om HiFi Thinken til 220V, med toppfart på 142 km/t  :o

Inni bilen dundrer anlegget med nesten 160 dB. ;D

Varmeapperatet er koblet om for å klare den høye spenningen. Det består av 10 elementer i paralell, og nå er det 5 og 5 i paralell i stedet.

Høres farlig gøy ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. november 2010, klokken 13:05
Thundergjengen i Tyskland har nå bygget om HiFi Thinken til 220V, med toppfart på 160 km/t  :o

Høres farlig gøy ut.
Er HiFi Th!nk-en classic eller ny?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

HiFi Thinken er en Gul Classic, som fikk navnet sitt grunnet et utrolig lydanlegg i bilen. Bilder av høytalerene nedfelt i gulvet er tidligere presentert her på forumet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Har HiFien original motor og styring?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Ja, men med modifisert Siadis program, som betyr farvel til Think sin girlås.

Ellers er nok hjulstørrelsen endret for å endre utvekslingen. Tipper motoren nærmer seg self destruct turtall når en freser avgårde i 160...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg vil ikke kjøre en Think i 160, 90 er mer enn nok....
Kjørte uten regen i 110 ned en bakke kun for test en gang, og følte at bilen egner seg dårlig i hastigheter over 100 på grunn av dårlig stabilitet.

Ved ombygging må vi holde oss på oroginal fartsperre, da er det større sjans for at Trafikkstasjonen kan godkjenne prosjektet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Baltor

#52
Oppgraderingen av HiFi Thinken som Elektrolux forteller om er en endring som må godkjennes av Statens Vegvesen. Dette er endringer som omtales i Kjøretøyforskriften, endret effekt. Hvis bilen hadde kjørt i Norge måtte den godkjennes på nytt.

Men det har vært litt uklart om bytte av batterikjemi i seg selv kommer inn under begrepet endring i Kjøretøyforskriften, var det kanskje mulig å oppgradere til Litium framdriftsbatteri med samme driftsspenning uten å framstille bilen til ny godkjenning??

Statens Vegvesen har nå (06.12.2010) sagt tydelig ifra at bytte av batterikjemi rammes av kjøretøyforskriften.
Les mer om dette her:
http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/254-ombygde-elbiler

Nå kan vi altså ikke lenger satse på håp eller tro, skrivet slår fast at bilens eier er ansvarlig for at ombygd kjøretøy blir framstilt for ny godkjenning...!
(like it or not)
I brevet fra Statens Vegvesen henvises det til ECE-Regulativ 100, dette omtaler mange detaljer mht isolasjon, fare for støt, utvikling av knallgass mm.
Dette regulativet kan en laste ned her:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:045:0017:0047:DA:PDF
Dette er dansk utgave, hvis noen klarer å skaffe det i norsk versjon hadde det vært fint. Dermed har vi lesestoff i jula :P
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Ser Statens vegvesen åpner for at kompetente folk kan godkjenne en slik ombygging.

Dermed bør vi snares sette en ned en ekspertgruppe blandt entusiastene her på forumet. Der er mange kompetente folk her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. desember 2010, klokken 12:33
Ser Statens vegvesen åpner for at kompetente folk kan godkjenne en slik ombygging.

Dermed bør vi snares sette en ned en ekspertgruppe blandt entusiastene her på forumet. Der er mange kompetente folk her.

Det hørtes lurt ut. Det må gjøres fort før de om bestemmer seg. :o
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

Sitat fra: Lynet på torsdag 25. november 2010, klokken 15:58
følte at bilen egner seg dårlig i hastigheter over 100 på grunn av dårlig stabilitet.
Da bør du straks sjekke lagrene til bakakselen og spissingen på forhjulene samt støtdemperne.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: 2EL på torsdag 16. desember 2010, klokken 14:27
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. desember 2010, klokken 12:33
Ser Statens vegvesen åpner for at kompetente folk kan godkjenne en slik ombygging.

Dermed bør vi snares sette en ned en ekspertgruppe blandt entusiastene her på forumet. Der er mange kompetente folk her.

Det hørtes lurt ut. Det må gjøres fort før de om bestemmer seg. :o

Kom til å tenke på alle som nå har slike ombygde biler. F.eks foreldrene mine. Her er heldigvis ombyggingen veldokumentert, og alle bilens originale sikkerhetsfunksjoner er ivaretatt. F.eks vil ikke laderen kunne overlade batteriene til farlige nivåer grunnet sin egen maks spenning, og temperaturstopp via bilens egen BMS er beholdt.

Vurderer å be Nylund Bilelktriske om de kan godkjenne ombyggingen. Ville dette i så fall vært tilstrekkelig godkjenning? Vekstedet er ledende innen bilelektrisk og har erfaring fra salg og reperasjon av Elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Hei og takk for en opplysende tråd Baltor.

Etter et batteriuhell etter bare en par tusen km med vår gml think, fremskynder det uhelet tanken på litium igjen. Derav min nysgjerrighet angående deres tanker om innkjøp og valg av batterier,bms osv. Nå blir det vel bytte av NiCd blokk i første omgang, men tanken er pr nå å gå for et litiumbytte etterhvert. Har dere begynt å tenke spesielt på valg av produsent på diverse nå, ser at Thundersky har oppgitt at deres batterier har lavere tempratur som oppgitt "forsvarlig" brukstempratur en f.eks SKY sine, men ser at det kom noen kommentarer på at thundersky var upålitelige i en annen tråd igjen. Hadde vært flott å fått inn litt erfaringer/tanker om dette også kansje. Du/dere har sikkert en god formening alt vil jeg tro, så jeg og flere blir nok glade for disse tankene også ;)

Mvh Arild Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Baltor

Sitat fra: elektrolux på fredag 17. desember 2010, klokken 10:02
Vurderer å be Nylund Bilelktriske om de kan godkjenne ombyggingen. Ville dette i så fall vært tilstrekkelig godkjenning? Vekstedet er ledende innen bilelektrisk og har erfaring fra salg og reperasjon av Elbiler.
Vi må håpe det kommer en avklaring ganske snart, pr i dag kan nok alle med ombygde biler påberope seg "god tro", at de ikke har hørt om dette. Men i og med at myndighetene oppfatter dette som et problem kommer det nok mer info.

Det spørs om Nylund oppfattes som et:
"Kompetent, uavhengig laboratorium kan være en uavhengig instans som innehar en
akkreditering innen elektriske komponenter, batteriteknologi etc." ...
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: Yeyeye på fredag 17. desember 2010, klokken 10:36
Har dere begynt å tenke spesielt på valg av produsent på diverse nå, ser at Thundersky har oppgitt at deres batterier har lavere tempratur som oppgitt "forsvarlig" brukstempratur en f.eks SKY sine, men ser at det kom noen kommentarer på at thundersky var upålitelige i en annen tråd igjen.

Takk for hyggelig innspill Arild.
Vi har ikke konkludert enda, vi håper på flere tilbakemeldinger fra brukere av ulike varianter av Litium batterier. De som sitter på mest erfaring har ikke gitt så mye lyd fra seg, dessverre.
Mye tyder på at dataarkene til TS og SE ikke er helt til å stole på.
-----
Men prosjektet har ikke stoppet opp, planen er å dele vurderingene her på forumet, vi kommer snart med mer. Vi har blant annet tenkt videre på kjøle/varmeløsningen som jeg beskrev rett over. Think Classic er veldig godt tilrettelagt for dette. En annen spennende tanke er å lage 2 parallelle serier med mindre celler, dette blir ikke nevneverdig dyrere og faktisk lettere å plassere (pluss mange andre fordeler)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA