Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Død Kewet -5

Startet av Baltor, tirsdag 19. oktober 2010, klokken 07:15

« forrige - neste »

elektrolux

Erfaring skal bli:

Thundergjengen bruker ehhh. Thundersky batterier med egenutviklet BMS som integreres med PSA og Think sin egen BMS/Lader.

Flere slike systemer på mellom 90 Ahr og 200 Ahr er montert i Think classic, og kjører daglig rundt uten noe som helst problemer. Et par av bilene brukes daglig opptil 15 mil, mens foreldrene bruker bilen i ny og ne. Grunnet plasseringen av cellene i Think oppnås en meget god varmeisolering, og cellene holder jevnt 8-10C selv i disse dager.

Systemet bestod til og med en "praktisk" kollisjonstest på Autobahn i Tyskland, der en slik ThunderThink deltok i en kjedekollisjon. Det gikk bra med både passasjerer og batteri, men bilen ble totalvraket.

Thunderteam har fått med seg vegvesenets siste utspill, og tar dette til etterrettning. Blir systemet f.eks TUV godkjent, vil dette bli en meget attraktiv pakke som nærmest er plug and play på Think Classic. Foreløpig er det plug and hope. ( Håpe at ingen oppdager batteribytte. )

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sammenlignet med 8-10 år gamle NiCd batterier er  LiFePO4 et fornuftig alternativ. Av de cellene som finnes tilgjengelig for sluttbrukere er Thundersky bra spekket når det gjelder celletemperaturer siden de kan lades og tømmes ned til -45°C.

Desverre har Thundersky, som de aller fleste ladbare batterier, dårligere ytelse ved lave temperaturer.  Skal en ha en bil som er best mulig skodd til vinterkulda er muligens Zebrabatteri et bedre valg siden de har samme ytelse uansett utetemperatur.

Thundersky har forresten nettopp skiftet navn til Winston etter sin eier:
http://www.thunder-sky.com/home_en.asp?typeid=76

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lynet

Sitat fra: El rayo på torsdag 16. desember 2010, klokken 21:32
Sitat fra: Lynet på torsdag 25. november 2010, klokken 15:58
følte at bilen egner seg dårlig i hastigheter over 100 på grunn av dårlig stabilitet.
Da bør du straks sjekke lagrene til bakakselen og spissingen på forhjulene samt støtdemperne.
Ny bakaksel, og alt annet 100% ok, men Think er ikke egnet til hastigheter over 100km/h. Og det er heller ikke noe problem da det ikke er lov å kjøre fortere i Norge  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

#63
Ved øket motoreffekt skal bilen besiktiges.
I dette ligger at topphastigheten vil øke, og at dette har betydning for stabilitet og bremsekapasitet. Når bilen er begrenset til 90 km/t skal ikke dette ha noen betydning. Da vil bare akselerasjonen bli bedre.
Om vekten reduseres vesentlig bør høyden justeres for å opprettholde samme styringskarakteristikk.
Bremsene på Think er dimensjonert slik at det ikke er mulig å låse bakhjulene.
Dette er for å gi god stabilitet ved hard oppbremsing. Batteripakken sitter omtrent midt mellom for og bakaksel, slik at bremsekarakteristikken bør bli uendret ved vektreduksjon.
Om en benytter originalladeren med original plasering vil det ikke endre på oppførselen under en crash.

Så lenge en ikke tukler nevneverdig med hastighetssperren bør det ikke være noe hinder for å kjøre bilen uten ny besiktigelse etter ombygning til lithium.
Dette under forutsetning av at selve batteriombygningen er godkjent.

Her bør vi delta aktivt med en komite som besiktiger slike ombygninger, i stedet for å vente på at vegdirektoratet stenger døren med et vedtak.

Hvor melder en seg som frivillig?

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: Lynet på lørdag 18. desember 2010, klokken 19:53
Sitat fra: El rayo på torsdag 16. desember 2010, klokken 21:32
Sitat fra: Lynet på torsdag 25. november 2010, klokken 15:58
følte at bilen egner seg dårlig i hastigheter over 100 på grunn av dårlig stabilitet.
Da bør du straks sjekke lagrene til bakakselen og spissingen på forhjulene samt støtdemperne.
Ny bakaksel, og alt annet 100% ok, men Think er ikke egnet til hastigheter over 100km/h.
Det synes jeg er merkelig, for understellet er hentet fra Peugeot 106 som har en langt høyere topphastighet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Syntes også dette er merkelig, da nye Think bruker samme ramme og hjuloppheng til høyere toppfart.

Kan tenke meg problemer om hastigheten dobbles, men enhver bil bør klare 20% høyere fart uten at den blir ustabil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Husker ikke i farten om Thinken har stabstag foran, men bak har den i alle fall ikke. Synes også Thinken ikke er mer en passelig rettningsstabil i 90+, og jeg har også bakaksling og forstillig i orden. Stabstag bak hjelper garantert litt, og det lar seg jo egentlig greit montere, om en får i bakaksling fra en P106 f.eks. Om 106 har litt lengre akselavstand, så hjelper det mye på retningsstabiliteten også faktisk.
Nå er vel de fleste sikkert enige i at 90km/t holder fint det, om en bare kan holde litt bedre skuv opp de bratte bakkene ::)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Lynet

Både bilens akselavstand og fasong har mye å si for retningsstabiliteten i høy fart. Think har nok ikke prioritert disse egenskapene høyt da fartssperren er på 90km/h.
Think har ikke stabstag hverken foran eller bak, men det er ikke avgjørenede for retningssatbiliteten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Yeyeye

Njoda ;) du skal jaggu ikke ha store rattuslagene til før de har mye og si. Du kan få sitte på med wrangleren min med 35" hjul og ca 5" løft, der får en fort forsterket det argumentet i og med at bilen er med et såpass høyt tyngdepunkt. Der hender det seg at jeg tar av stagstag for bedre flex i terrenget, og en merker godt forskjell på det som man opplever som rettningsstabilitet om en tar en tur langs veien. Det jeg opplever med thinken er at litt sporing i hjulsporene så starter litt "vingling" og da har stabstag mye og si selv på små rattutslag, trenger ikke elgtest for å kjenne forskjell. Thinken har nok litt andre faktorer mot seg også ja vil jeg tro :) Ikke sikkert den hadde blitt mye bedre med stabstag foran og bak, men vedder på at det hadde hjulpet en del i allefall på det jeg mener er "problemet" om en kan kalle det det da;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

PerBear

For å holde denne tråden varm kan det være greit å ha følgende bilde foran seg (hentet fra http://www.mpoweruk.com/lithium_failures.htm):
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ken

#70
kjempe varm PerBear
At de tåler bortimot 100 grader er forbausende.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PerBear

Sitat fra: Ken på mandag 07. februar 2011, klokken 23:47
kjempe varm PerBear
At de tåler bortimot 100 grader er forbausende.
Det står "safety window" i den grønne boksen  ;)
LiFePO4 cellene fra Thundersky inneholder etylacetat (EA) et organisk løsningsmiddel som koker ved ca 77°C. Jeg vil anta at når EA begynner å ventilere ut sikkerhetsventilen skjer det samme med Ah...  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Sitat fra: PerBear på mandag 07. februar 2011, klokken 22:51
For å holde denne tråden varm kan det være greit å ha følgende bilde foran seg (hentet fra http://www.mpoweruk.com/lithium_failures.htm):

Merk at spenning og temperatur gjelder litium-ion batteri, den sjeldneste av litium-typene. Nominell spenning for LiIon er 3,6V.
Nominell spenning for LiFePO4 (som er mest brukt i elbil) er 3,2V.

Litium-polymer (fabrikat: Kokam) som brukes ved ekstremt høyt effektuttak har nominell spenning 3,7V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Og Litium Polymer fra Amita har nominell spenning på 3,8V.

Har nå 50 slike som skal inn i SAM'en.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: El rayo på tirsdag 08. februar 2011, klokken 16:45
...merk at spenning og temperatur gjelder litium-ion batteri, den sjeldneste av litium-typene...
Alle oppladbare litiumbatterier er litium-ion. Det som er forskjellig er primært materialet brukt på den positive elektroden:

materialUavgS. capS. energy
LiCoO23.7 V140 mA·h/g0.518 kW·h/kg
LiMn2O44.0 V100 mA·h/g0.400 kW·h/kg
LiNiO23.5 V180 mA·h/g0.630 kW·h/kg
LiFePO4 3.3 V150 mA·h/g0.495 kW·h/kg
Li2FePO4F3.6 V115 mA·h/g0.414 kW·h/kg
LiCo1/3Ni1/3Mn1/3O23.6 V160 mA·h/g0.576 kW·h/kg
Li(LiaNixMnyCoz)O24.2 V220 mA·h/g0.920 kW·h/kg

Tabellen er fra Wikipedia, mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Electrochemistry
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA