Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri-degenerering og "Vehicle Life Time"

Startet av Bjoris, mandag 29. august 2016, klokken 08:30

« forrige - neste »

Tassen

Noe nytt på denne fronten???

Får levert x i september og ønsker å være klar for skisessongen:-)
Finnes det noe. Med god erfaring på dette? Skjønner at hvis jeg ikke kjøper kasse så skiene ligge på et eller annet stativ. Da er det viktig at man får plass til skipose også. Noen som vet om god alternativ i markedet?
Gjerne med egen erfaring.

Red_Harvest

Folk har jo veldig forskjellige utgangspunkt ift lagring/transport av ski, men jeg har gått for 5. seter og har kun 1 barn, og kommer sannsynligvis til å bruke samme løsningen om vi blir fire i familien. (Se bilde)

Enn så lenge sitter det ene barnet (snart 6 år) til venstre på 2. rad. Får vi et barn til, så blir babyen plassert i ISOFIX-plassen til venstre og 6-åringen i midten.

Føler at dette er en god nok løsning, uten å ha ting utenpå bilen i tillegg. Når dette er sagt så er ikke vi de som drar på fjellet eller frakter ski hver helg, men innimellom så blir det jo litt...


geear

Jeg er så kjip, miljøvennlig (ehh..) og plassbesparende at jeg har tenkt å kjøre kombiløsning og bruke det krokmonterte vippbare Thule Euroride 943 sykkelstativet mitt til skitransport også. Det får være grenser for hvor vanskelig det trenger å være å spenne fast noen skiposer på noe som henger fast på bilen. ;)

https://www.xxl.no/thule-euroride-943-bikerack-3-bikes-sykkelstativ/p/1118809_1_style
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jlan

Jeg tror jeg også kommer til å bruke mitt Fabbri sykkelstativ på den måten i vinter, selv om jeg har et kit for å bygge det om til vertikalt skistativ.

Det kan være greit å velge et sykkelstativ som er flatt oppå for denne bruken.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

nie

Sitat fra: gr på søndag 03. september 2017, klokken 11:21
Jeg er så kjip, miljøvennlig (ehh..) og plassbesparende at jeg har tenkt å kjøre kombiløsning og bruke det krokmonterte vippbare Thule Euroride 943 sykkelstativet mitt til skitransport også. Det får være grenser for hvor vanskelig det trenger å være å spenne fast noen skiposer på noe som henger fast på bilen. ;)

https://www.xxl.no/thule-euroride-943-bikerack-3-bikes-sykkelstativ/p/1118809_1_style
Ikke dum den. Trenger uansett sykkelstativ så da får dette bli løsningen også til skiene  :+1:

Øggen

Hundebur tar heile bagasjerommet, så det e her hengerfeste, oopps unnskyld, det unevnelige kjem inn i bildet. Ny lokkhenger e bestillt til å frakte bagasje, ski og snowboard ++++
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Luring

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. september 2017, klokken 22:28
Thule easybase funker bra :)
Må ha skipose.

Såg bra ut den.
Kor lange ski våger dere å feste bak der?
Går 205 greit?

jlan

Sitat fra: Luring på fredag 08. september 2017, klokken 07:42
Kor lange ski våger dere å feste bak der?
Går 205 greit?
Jeg tror jeg vil holde meg innenfor bilbredden på 2m. Lengre ski kan jo bare legges litt på skrå horisontalt eller vertikalt. Horisontalt går det med lengde 2.23m uten å komme utenfor bredden eller mer enn 1m bak bilen.

Det jeg finner av regelverk ser ikke så strengt ut. Jeg forstår det slik at 2.30m går greit "i dagslys med god sikt" uten merking, ellers må alt ut over kjøretøyets bredde og mer enn 1m bak merkes med lys. Hvis det ikke er en båt.

Sitat fra: FOR-2013-12-16-1521 (utdrag)
1.   Utstikkende gods:
a.   For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret ...
Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.
b.   Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.
Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.
Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.
Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.
2.   Merking av gods som stikker ut i bredderetningen:
Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket ...
Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys fremover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover ...
3.   Merking av gods som stikker ut i lengderetningen:
Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge ...
I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene..
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

geear

Sitat fra: jlan på fredag 08. september 2017, klokken 11:42
Jeg tror jeg vil holde meg innenfor bilbredden på 2m. Lengre ski kan jo bare legges litt på skrå horisontalt eller vertikalt. Horisontalt går det med lengde 2.23m uten å komme utenfor bredden eller mer enn 1m bak bilen.

Det jeg finner av regelverk ser ikke så strengt ut. Jeg forstår det slik at 2.30m går greit "i dagslys med god sikt" uten merking, ellers må alt ut over kjøretøyets bredde og mer enn 1m bak merkes med lys. Hvis det ikke er en båt.
Tror du har klippet og limt litt hardt i utdragene dine, for det står også at ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte. Det er derfor det er greit å teipe en plastpose eller lignende på 2x4-en når du har vært på Obs Bygg og handlet.

Lyskravet (og skilt) på sykkelstativ og lignende kommer inn dersom de dekker bilens lys og skilt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jlan

#130
Sitat fra: gr på fredag 08. september 2017, klokken 17:51
Tror du har klippet og limt litt hardt i utdragene dine, for det står også at ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte. Det er derfor det er greit å teipe en plastpose eller lignende på 2x4-en når du har vært på Obs Bygg og handlet.

Lyskravet (og skilt) på sykkelstativ og lignende kommer inn dersom de dekker bilens lys og skilt.
Det er mye rart i denne forskriften. Det er mulig du kan slippe unna med en plastpose i dagslys, men slik jeg leser det så gjelder lyskravet (lykt, ikke full lysbom) til last som stikker mer enn 1m bak kjøretøyet uansett "i mørke eller usiktbart vær". Det tror jeg inkluderer tunneler.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

jkirkebo

Sitat fra: jlan på fredag 08. september 2017, klokken 19:11
Sitat fra: gr på fredag 08. september 2017, klokken 17:51
Tror du har klippet og limt litt hardt i utdragene dine, for det står også at ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte. Det er derfor det er greit å teipe en plastpose eller lignende på 2x4-en når du har vært på Obs Bygg og handlet.

Lyskravet (og skilt) på sykkelstativ og lignende kommer inn dersom de dekker bilens lys og skilt.
Det er mye rart i denne forskriften. Det er mulig du kan slippe unna med en plastpose i dagslys, men slik jeg leser det så gjelder lyskravet (lykt, ikke full lysbom) til last som stikker mer enn 1m bak kjøretøyet uansett "i mørke eller usiktbart vær". Det tror jeg inkluderer tunneler.

Krav om merking av last som stikker >1m ut bak var en av grunnene til at jeg kjøpte henger på 320cm ;) Med 1,20 overheng foran og 1m bak får jeg med 5,40 materialer uten merking :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tjomswrx

#132
Sitat fra: Red_Harvest på søndag 03. september 2017, klokken 10:49
Folk har jo veldig forskjellige utgangspunkt ift lagring/transport av ski, men jeg har gått for 5. seter og har kun 1 barn, og kommer sannsynligvis til å bruke samme løsningen om vi blir fire i familien. (Se bilde)

Enn så lenge sitter det ene barnet (snart 6 år) til venstre på 2. rad. Får vi et barn til, så blir babyen plassert i ISOFIX-plassen til venstre og 6-åringen i midten.

Føler at dette er en god nok løsning, uten å ha ting utenpå bilen i tillegg. Når dette er sagt så er ikke vi de som drar på fjellet eller frakter ski hver helg, men innimellom så blir det jo litt...


Vi har kjørt model x 5 seter i vinter med 2 barn. Akkurat slik du forklarer, med den minste i bilstol til venstre, den største på sittepute/enkel bilstol i midten, og den siste seteryggen lagt ned. Dette har fungert helt ypperlig!

Model x er såpass lang innvendig at lange ski går rett inn. Gjorde det samme i model S, men der måtte skiene ligge på skrå. Det gikk det også, men i X er det myyyye enklere å pakke bilen skikkelig når skiene kan ligge rett fram på høyresiden. Super løsning. Har stablet flere skiposer, fulle av alpinski, fjellski og langrennski! Ikke hatt behov for utvendig boks enda. Venter selv på ny 7seter (som du har avbildet), og den blir akkurat like praktisk i så måte. I tillegg kan man få inn en femte person bakerst til venstre.

S85

Hans Marius

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. september 2017, klokken 22:28
Thule easybase funker bra :)
Må ha skipose.

Vurderer også en slik løsning for ski. Er kabel på Supercharger lang nok til at du får ladet med Easybase påmontert?

Øyvind.h

Sitat fra: Hans Marius på lørdag 07. oktober 2017, klokken 20:09
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 03. september 2017, klokken 22:28
Thule easybase funker bra :)
Må ha skipose.

Vurderer også en slik løsning for ski. Er kabel på Supercharger lang nok til at du får ladet med Easybase påmontert?

Jepp. Greit å få noen til å følge med når man rygger inn, men det går helt fint. God klaring :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA